Waar baseer ik me op, op eigen ervaring, wat de verzekering (AG) me daar toen over vertelde, paar weken later zat ik op een cursus code 95 en ik gooide dat balletje weer op, werd me toen bevestigd dat het inderdaad zo is.
Ik weet dat zulks héél vaak beweerd wordt. Ik ken evenwel géén rechtsspraak in die zin. Ik heb je daarnet wél (betrouwbare bronnen) + relevante rechtsspraak getoond die daar duidelijk ànders over denkt.
Nu, de ene rechter is de andere niet. Het kan altijd leerzaam zijn om het desbetreffende vonnis hier te citeren.
Ik ga het in elk geval toch niet doen, mocht ik ooit een EAF moeten invullen. Ik onderteken het
in géén geval, als er ook maar iets op staat waarmee ik het niet eens ben.
Wat ik zélf zou doen in geval van een aanrijding met blikschade (mbt het EAF) alvast enkele tips waar ik rekening mee zou houden :
* Vul het EAF
meteen in, en ter plekke.
==> Zo voorkom je een beschuldiging van vluchtmisdrijf
==> Zo voorkom je dat de tegenpartij teveel kan nadenken en té gemakkelijk zijn versie kan inkleuren om jou ten onrechte in het nadeel te laten stellen.
* Is er een getuige die jouw versie kan bevestigen, meteen diens contactgegevens vragen en op het EAF noteren
(voordat de getuige wég is)==> Is er geen getuige, noteer dan zeker in het corresponderende vakje GEEN GETUIGEN. Dat maakt het achteraf makkelijker om de verklaring van een zgn. getuige die de tegenpartij nadien nog "vond" onderuit te halen
* Zo een bevoegd persoon de vaststellingen komt doen, er op staan om
behalve een PV + attest ongeval te laten opstellen
OOK HET EAF in te vullen.
==> Doe je dat niet, verhuist het ganse dossier éérst naar het parket, en kan je verzekeraar gedurende minstens een maand of 6 niks doen, tot het parket uiteindelijk een (eerste) beslissing genomen heeft.
* Trek hier de nodige tijd voor uit. Rap, rap, een paar kribbels hier en daar .... is een dikke no go.
* Vooral ZELF het EAF invullen. Niet teveel vertrouwen hebben in de tegenpartij, noch in bevoegde personen.
(Je weet nooit zeker of die mekaar niet kennen)* Bijgevolg ook ZELF de schets tekenen. Let op : dit is 1 van de belangrijkste elementen van het EAF. Idealiter eventjes vooraf op een kladblad uitproberen
* Die schets
nauwkeurig tekenen, zodat in 1 oogopslag duidelijk wordt WIE / WAT / WAAR / HOE
==> Het is geruit papier, dus besteed zeker zorg aan de positie van de voertuigen op de openbare weg (tov de randen v/d rijbaan, waar tov het geheel van bvb een kruispunt enz)
==> Neem zeker ook eventuele voorrangsborden mee over op de schets (zéker indien het om een voorrangsgevalletje gaat)
==> Zorg ervoor, dat de gegevens van bestuurder A / bestuurder B ook corresponderen met de getekende voertuigen op de schets
==> Teken het moment van de aanrijding, dus de impact zélf
(dus twee voertuigen die elkaar ràken, ipv twee voertuigen te tekenen die vlak na de klap weggeslingerd zijn)==> Hoe duidelijker, hoe beter. Een vage of onnauwkeurige schets, geeft teveel mogelijkheden voor de tegenpartij om jou in moeilijkheden te brengen
* Omschrijf eventuele schade niet al té nauwkeurig, anders zou tegenpartij zulks kunnen proberen aan te grijpen om élke niet nader omschreven schade niet te willen vergoeden
* Het aanrijdingsformulier bevat een aantal rubrieken, genummerd (van 1 tot 18). Controleer of àlle rubrieken correct ingevuld zijn, zo zie je niets over 't hoofd
* De gegevens van de tegenpartij grondig ontroleren. Bij twijfel, best meteen politie bellen.
* Ben je het niet eens met de tegenpartij, best niet tekenen
==> Wil je toch tekenen, dan doe je er goed aan, zélf te verklaren dat je het niet eens bent met de verklaring van de tegenpartij
==> Kan je die verklaring niet lezen (wegens onduidelijk geschrift, of wegens andere taal), maak daar dan ook duidelijk melding van.
* Let op het gebruik van termen !
==> Voorbeeldje : Schrijf of kruis NOOIT
"stilstaan" aan, als het om een gestopt voertuig gaat. Stilstaan heeft immers een zéér specifieke betekenis in het verkeersreglement.
* Trek eventueel foto's.
==> Hoe duidelijker, hoe beter (exacte positie voertuigen enz)
==> Tracht eventuele relevante verkeerstekens (bvb voorrangsborden, wegmarkeringen) duidelijk mee in beeld te brengen
* Let op, bij de rubriek van de kruisjes. Indien niks aangekruist : vermeld dan duidelijk bij het totale aantal kruisjes : 0 !
==> Zo voorkom je de klassieke truc : tegenpartij krast met achterkant balpen een kruisje in jouw nadeel en behoudt nadien de bovenzijde, en geeft jou de doorgedrukte versie ....
* GRONDIG nalezen, NOOIT ondertekenen indien niet akkoord.
* Meteen na het ondertekenen : beide exemplaren uit elkaar halen, om te vermijden dat tegenpartij nog snel links of rechts iets in jouw nadeel aanbrengt op het EAF
Wat is hier vooral belangrijk, ging de tegenpartij instappen of uitstappen, bij instappen is er eigenlijk het indirecte bewijs dat het portier al langer open stond.
Ik vrees dat hier vooral belangrijk zal zijn, dat de tegenpartij genoteerd heeft dat het portier al langer geopend stond + het feit dat betrokkene daaromtrent NIKS genoteerd heeft bij zijn verklaring, noch aangegeven heeft het niet eens te zijn met die verklaring van de tegenpartij ....
Ik heb het EAF zélf niet te zien gekregen. Maar voor zover ik begrepen heb, is er nérgens op het EAF een element te vinden waaruit zou kunnen blijken dat de verklaring van de tegenpartij onjuist is. Of dat er minstens een reden is om die verklaring in twijfel te trekken. Daarom zie ik eigenlijk niet meteen een reden waarom men daar géén rekening mee zou houden.