Auteur Topic: Rapidgate  (gelezen 1281 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Rapidgate
« Gepost op: dinsdag 03 april 2018 - 15:36:38 »
De Nissan Leaf wordt geplaagd door "RapidGate". Sinds kort is de nieuwe Leaf beschikbaar met 40 kWh batterij. In de praktijk kan nu een bereik van 200 à 250 km gehaald worden in normale omstandigheden. Er blijkt echter een probleem te zijn met het snelladen. Een Leaf kan aan een Chademo geladen worden wat in principe maximum 50 kW betekent. In de praktijk blijft die ergens rond de 40 à 45 kW hangen.
Een Leaf heeft echter geen actief temperatuurmanagement van de batterij (geen actieve koeling, geen verwarming). Wanneer de wagen snel wordt geladen zal de batterij hierdoor flink wat warmer worden. Nu blijkt in de praktijk dat de batterij na 2x snel laden en ondertussen snel rijden te warm kan zijn om nog snel te kunnen laden. Bij het snelladen zal de laadstroom beperkt worden en is er van snelladen eigenlijk geen sprake meer. In extreme gevallen kan zelfs het motorvermogen beperkt worden om de temperatuur van de batterij onder controle te houden.

Nochtans is al lang gekend dat voor een optimale performantie van een elektrisch voertuig de batterij op een ideale temperatuur moet gehouden worden (35 à 40 °C). Bij wagens met actief temperatuurmanagement wordt de batterij gekoeld of verwarmd. Bij Tesla zit er een waterkoeling door de batterij en is er een verwarmingselement opgenomen dat tot 6 kW kan verbruiken.
Ook de Huyundai Ioniq EV heeft actief temperatuurmanagement. In de praktijk komt deze auto met zijn 28 kWh bruikbare energie-inhoud even ver als de 36 kWh bruikbare inhoud van de Nissan Leaf.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rapidgate
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 april 2018 - 22:03:38 »
Amai, in de zomer moet het warm zijn in dat karretje.

Kinderziekte?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rapidgate
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 04 april 2018 - 09:57:39 »
Amai, in de zomer moet het warm zijn in dat karretje.

Kinderziekte?

Ik zie het niet als een kinderziekte, maar een bewuste keuze. De wagen begint last te krijgen van RapidGate als je er ver en snel (snelwegsnelheid) mee wil rijden en daar is die auto niet echt voor bedoeld. Met 1x snelladen kan je er per dag 400 km mee rijden. Voor een stadsauto/boodschappenauto is dat genoeg. Het inbouwen van dat temperatuurmanagement kost natuurlijk extra en men achtte het waarschijnlijk niet nodig voor dit type wagen.
Een airco is natuurlijk wel aanwezig, de temperatuur in de zomer valt dus wel mee. Ook de afvalwarmte die wordt geproduceerd door de elektrische aandrijflijn is veel lager dan die van een ICE.

Nissan heeft al wel de Leaf 60 kWh aangekondigd en deze heeft wel actieve keeling van de batterij. Met een 60 kWh batterij richt je je meer op lange afstand rijden en hier heeft die keeling duidelijk wel zin. Met deze batterij is 400 km bereik zeker mogelijk. Het snelladen aan een Chademo duurt dan wel 1,5 u maar je kan met deze wagen al een stuk verder rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519