Amai, in de zomer moet het warm zijn in dat karretje.
Kinderziekte?
Ik zie het niet als een kinderziekte, maar een bewuste keuze. De wagen begint last te krijgen van RapidGate als je er ver en snel (snelwegsnelheid) mee wil rijden en daar is die auto niet echt voor bedoeld. Met 1x snelladen kan je er per dag 400 km mee rijden. Voor een stadsauto/boodschappenauto is dat genoeg. Het inbouwen van dat temperatuurmanagement kost natuurlijk extra en men achtte het waarschijnlijk niet nodig voor dit type wagen.
Een airco is natuurlijk wel aanwezig, de temperatuur in de zomer valt dus wel mee. Ook de afvalwarmte die wordt geproduceerd door de elektrische aandrijflijn is veel lager dan die van een ICE.
Nissan heeft al wel de Leaf 60 kWh aangekondigd en deze heeft wel actieve keeling van de batterij. Met een 60 kWh batterij richt je je meer op lange afstand rijden en hier heeft die keeling duidelijk wel zin. Met deze batterij is 400 km bereik zeker mogelijk. Het snelladen aan een Chademo duurt dan wel 1,5 u maar je kan met deze wagen al een stuk verder rijden.