Auteur Topic: Wet overtreden als het veiliger is?  (gelezen 2418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wet overtreden als het veiliger is?
« Gepost op: woensdag 11 april 2018 - 19:08:40 »
Citaat van: GVA
Wet overtreden als het veiliger is?

Vias, het voormalige Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid, is niet te spreken over de oproep van verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) om verkeersboetes aan te vechten als die gemaakt zijn omdat het veiliger was om de wet te overtreden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180411_03457309/wet-overtreden-als-het-veiliger-is-burgerlijke-ongehoorzaamheid-niet-de-oplossing

Neen, ik zal een kind doodrijden omdat ik niet over een doorlopende witte streep mag rijden om het te ontwijken zeker...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 april 2018 - 21:22:10 »
Toch zet hun (tamelijk ongenuanceerde) standpunt mss wel gevaarlijke deuren open. 

Wie gaat bepalen waar de grens dan nog ligt ?  De weggebruiker zélf ?  En waar moge die grens dan wel liggen ?  Zal ik straks maar volgas over het fietspad of het trottoir sjezen met m'n tuf, met als excuus dat ik dat veiliger acht, dan door het maanlandschap op de rijbaan te rijden ?  Neen, toch ?  Of zal ik voortaan maar op datzelfde trottoir of fietspad parkeren, met als excuus dat ik dat veiliger acht, dan dat ik het risico loop dat m'n spiegel zou sneuvelen ?  Neen, toch ?

Straks gaan weggebruikers de wegcode beschouwen als een bont allegaartje vrijblijvende adviezen waaruit ze naar eigen goeddunken slechts die regels willen toepassen die hen goed uitkomen.  (In zoverre ze dat NU al niet doen). 


Heel het gedoe van deze man in kwestie, kan bij mij op niet het minste begrip rekenen, en wel om volgende redenen.

1.

Hij heeft NUL respect voor wetgeving.  Als hij vindt dat de wegbeheerder in gebreke blijft, dan eigent hij zichzelf (ttz: zijn zoon) ineens maar het recht toe elementaire regels te overtreden.

2.

Hij heeft NUL respect voor de verbalisanten.  Hij claimt dat die niet zijn zoon, doch de wegbeheerder maar had moeten verbaliseren.  Zélf, verzuimt hij evenwel schromelijk om de wegbeheerder te laten dagvaarden voor de gebreken.

Ik zou méér respect hebben voor deze man, mocht hij dàt tenminste gedaan hebben.  Namelijk : ineens het probleem bij de kern durven aanpakken.  Namelijk : de wegbeheerder durven dagvaarden wegens gebrekkige infrastructuur.  Ervoor zorgen dat dàt probleem (ooit) opgelost wordt, en niemand nog overtredingen hoeft te begaan omdat die veiliger zouden zijn ..... 

Win-win situatie, lijkt me.  Maar neen .....

3.

Dan heeft hij ook nog eens NUL respect voor de rechter die z'n zoon vrijgesproken heeft.  Die heeft zijn zoon namelijk vrijgesproken, wegens gebrek aan bewijs.  Dat is wel iets héél anders dan wat hij daarover loopt te toeteren in de media.  Hij stelt zich zonder boe of ba, in de plaats van de rechter.  Komt eventjes onomwonden beweren dat hij vermoedt dat de rechter in werkelijkheid rekening zou gehouden hebben met het feit dat het veiliger zou zijn om als fietser de regels te overtreden. 

Wie denkt hij dan eigenlijk wel dat hij is ?  Is nu werkelijk élke vorm van waarden, normbesef, en ethiek soms chirurgisch geamputeerd bij zijn geboorte, of zo ?


« Laatst bewerkt op: donderdag 12 april 2018 - 15:23:06 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 april 2018 - 16:31:31 »
Hier .... als voorbeeldje:

Een wegbeheerder die nu oogst, wat hij zélf gezaaid heeft door jarenlang dapper de andere kant op te kijken :

Citaat van: HLN
Na 30 jaar niet meer parkeren in berm

BEWONERS BOSDREEF MISNOEGD OVER NIEUWE REGEL


BUGGENHOUT Bewoners uit de Bosdreef in Buggenhout willen weer op de bermen naast de straat parkeren. Jarenlang deden ze dat al, tot er een brief van de politie kwam om op de rijbaan zelf te parkeren. “Daardoor ontstaat een gevaarlijke verkeerssituatie”, klinkt het.

https://www.hln.be/regio/buggenhout/na-30-jaar-niet-meer-parkeren-in-berm~ad1f3b03/

Hier gaat het dus niet om een nieuwe regel.  Doch om de toepassing van een bestaande regel, die dertig jaar dapper overtreden werd, maar nooit beteugeld.

En kijk .... wat halen betrokkenen nu aan als argument ? 

Juist : dat het volgens hen veiliger is om géén 1,5 m begaanbare strook voor voetgangers op de berm te laten, omdat er anders mss spiegels zouden sneuvelen.  De regel overtreden, achten zij dus veiliger.  Zie je de gelijkenis ?

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 april 2018 - 19:28:55 »
Als het nodig is om een ongeval te vermijden, reken ik het tot mijn plicht om een verkeersregel te overtreden.

Wanneer een bestuurder dit inroept ter verdediging, zou de rechter deze noodzaak dienen te onderzoeken.

In het geval dat ik aanhaalde (doorlopende witte streep overschrijden om een kind niet aan te rijden) spreekt men van een "verschoonbare" overtreding: het blijft een overtreding, maar ik kan er niet voor gestraft worden.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 april 2018 - 07:43:41 »
Hetgeen je schrijft, klopt volkomen.  Alleen zullen velen die nuance niet leggen.  En wat ik wou aangeven, is dat Johan De Mol met zijn ongenuanceerde quotes .... mensen tot dit soort reacties aanzet. 

"Hier werd jarenlang op de berm geparkeerd.  Wij vinden dat veiliger, dan op de berm 1,5 m begaanbare strook te laten"

Wacht tot er nu ne "slimme" tussenzit :

"Die Johan De Mol, da's nen expert, 1e van den unief.  En die heeft gezegd dat als ik gerust een overtreding mag begaan, als ik dat veiliger acht.  Dan zal de rechter ons wel vrijspreken, zekers ?".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 april 2018 - 07:46:45 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 april 2018 - 18:13:22 »
Wacht tot er nu ne "slimme" tussenzit :

"Die Johan De Mol, da's nen expert, 1e van den unief.  En die heeft gezegd dat als ik gerust een overtreding mag begaan, als ik dat veiliger acht.  Dan zal de rechter ons wel vrijspreken, zekers ?".

Dergelijke willekeur is uiteraard uit den boze. Een verkeersregel overtreden voor de veiligheid moet de grote uitzondering blijven, en de overtreding moet onbetwistbaar volstrekt nodig geweest zijn om ernstige schade te vermijden. Op de berm of het trottoir parkeren om de kans dat een spiegel afgereden wordt een beetje te verkleinen, hoort daar alvast niet bij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 14 april 2018 - 21:31:14 »
Dergelijke willekeur is uiteraard uit den boze. Een verkeersregel overtreden voor de veiligheid moet de grote uitzondering blijven, en de overtreding moet onbetwistbaar volstrekt nodig geweest zijn om ernstige schade te vermijden. Op de berm of het trottoir parkeren om de kans dat een spiegel afgereden wordt een beetje te verkleinen, hoort daar alvast niet bij.

Dat heet gezond verstand, Jozef.

Probleem is dat niet iedereen dat heeft.  Ik hou NU al mijn hart vast .... dat velen zijn woorden nu niet in die zin zullen opvatten.  En uit zijn woorden zullen opmaken, wat hen goed uitkomt.  Namelijk "Als IK de overtreding veiliger acht, dan mag ik gerust een verkeersinbreuk plegen".    Voordat je 't weet, wordt de wegcode weinig méér geacht dan een bundeltje vrijblijvende adviezen, waaruit men slechts die regels hoeft te kennen/toe te passen, die hen ff het beste uitkomen.

Inzonderheid met fietsers, is dat gevaar niet denkbeeldig.  We hebben dat gezien met de C1.  Als een onderbord het hen toelaat, mogen zij in die richting rijden.  Hoeveel fietsers eigenen zich ever since het recht toe om ineens maar overal tegen de richting in te rijden (ook als er géén onderbord staat) ?  We hebben dat gezien met die WAM wetgeving.  Uit het gegeven dat de verzekeraar van de bestuurder van het motorvoertuig de lichamelijke schade van de voetganger/fietser vergoedt, trekt men ook steevast de conclusie dat een kwetsbare weggebruiker altijd in z'n recht zou zijn bij een ongeval.  Of erger : dat fietsers en voetgangers altijd voorrang zouden hebben.

Iemand van de UA, zou daarom ook verstandiger moeten zijn, ipv zo'n ongenuanceerde uitspraken de wereld in te sturen .....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 april 2018 - 21:37:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wet overtreden als het veiliger is?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 14 april 2018 - 22:48:50 »
Iemand van de UA, zou daarom ook verstandiger moeten zijn, ipv zo'n ongenuanceerde uitspraken de wereld in te sturen .....

Het ware inderdaad wenselijk geweest dat hij er duidelijkde grenzen van aangegeven had zoals ik dat in mijn vorige posting deed.

Jammer voor diegenen die het nu van een rechter zullen moeten vernemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."