Auteur Topic: Batterijdegradatie bij Tesla  (gelezen 1316 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Batterijdegradatie bij Tesla
« Gepost op: zondag 15 april 2018 - 17:20:43 »
Al jaren houdt een groep Tesla-eigenaars in Nederland en in België de capaciteit van de batterij van hun Tesla in de gaten. Degradatie van een batterij in een elektrisch voertuig kan aanzienlijk zijn zoals blijkt uit de gegevens van de nieuwst Nissan Leaf met 40 kWh batterij.
Bij Tesla blijkt het echter mee te vallen. De capaciteit vermindert in de eerste pakweg 100 000 km om daarna nog maar heel langzaam af te nemen. Uit de data  blijkt minder dan 10% degradatie op ongeveer 250 000 km. Sommige batterijen doen het veel beter of slechter, er kon echter nog geen echte reden voor gegeven worden.
Persoonlijk schat ik de degradatie van mijn Model X 90D na ongeveer 32 000 km op 1 à 1,5%.

Meer op https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
« Laatst bewerkt op: zondag 15 april 2018 - 17:54:14 door JC »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Batterijdegradatie bij Tesla
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 april 2018 - 23:43:34 »
Citaat van: electrek
The data clearly shows that for the first 50,000 miles (100,000 km), most Tesla battery packs will lose about 5% of their capacity, but after the 50,000-mile mark, the capacity levels off and it looks like it could be difficult to make a pack degrade by another 5%.

Wat bezielt toch die vent om te schrijven dat 50,000 miles = 100.000 km? Wat kun je van zo een kluchtzanger nog geloven?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Batterijdegradatie bij Tesla
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 april 2018 - 09:26:28 »
Die kluchtzanger is een Amerikaan, die hebben het lasting met het metrisch stelsel. De gegevens waarop de degradatie is gebaseerd komen wel uit België en Nederland en dus in het metrisch stelsel. Het is onbegrijpelijk dat men nog niet-metrisch werkt. Ik zou compleet gek worden van al die omrekenfactoren.

Kijk in de luchtvaart. Voor zweefvliegers hier in Europa geldt dat de hoogtemeter in meters staat, de variometer (stijgen/dalen) in m/s en de snelheid in km/u. De omrekening is dan heel eenvoudig. Twee minuten thermiekeren aan 2,5 m/s gemiddeld is 2,5 x 120 = 300 m hoogte gewonnen. Glijgetal 30, 300 x 30 = 9000 m afstand kan gevlogen worden met de gewonnen hoogte, ...

Nu gaan we hetzelfde in de VS doen. Snelheidsmeter in knopen, variometer in knopen, hoogtemeter in feet. Twee minuten thermiekeren aan 5 knopen (2,57 m/s) is dan 5 x 2 / 60 = 0,167 zeemijl. 1 zeemijl is 1852 m dus 1852 x 0,167 = 309 m. Maar de Amerikanen hebben voet nodig. Een voet is 0,3048 m, dus 309 m is 1013 voet. Hoever geraak je met 1013 voet hoogte? 1013 x 30 voet = 30 413 voet, maar afstand wil ik in mijlen, .... zucht!

Bovendien gaan mensen dikwijls conversiefactoren gebruiken die makkelijk zijn maar toch een belangrijke voet inhouden. Een klassieker is de hoogte in voet. In een meter zit iets meer dan 3 voet. Een hoogte van 10 000 ft is dan volgens deze mensen 10 000 / 3 = 3 333 m hoogte. Veel correcter is daarentegen 10 000 / 10 x 3 = 3000 m. Knopen naar km/u? 200 knopen? (200 x 2) - 10% = 360 km/u, fout is net geen 3%) ...

Het houdt je verstand wel fit, maar het is allemaal onnodig.   
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Batterijdegradatie bij Tesla
« Reactie #3 Gepost op: maandag 16 april 2018 - 17:42:32 »
En dan zouden ze verschieten dat ze met die angelsaksische maten een fout bij de berekening maken en de vlucht anders verloopt dan verwacht.

Want er zijn er die zeggen dat er in het leven maar één zekerheid is, namelijk dat je zult sterven. Maar er is nog een zekerheid: wie met een vliegtuig opstijgt, kan er zeker van zijn dat hij terugkeert op de aarde. De vraag is alleen waar en hoe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."