Die kluchtzanger is een Amerikaan, die hebben het lasting met het metrisch stelsel. De gegevens waarop de degradatie is gebaseerd komen wel uit België en Nederland en dus in het metrisch stelsel. Het is onbegrijpelijk dat men nog niet-metrisch werkt. Ik zou compleet gek worden van al die omrekenfactoren.
Kijk in de luchtvaart. Voor zweefvliegers hier in Europa geldt dat de hoogtemeter in meters staat, de variometer (stijgen/dalen) in m/s en de snelheid in km/u. De omrekening is dan heel eenvoudig. Twee minuten thermiekeren aan 2,5 m/s gemiddeld is 2,5 x 120 = 300 m hoogte gewonnen. Glijgetal 30, 300 x 30 = 9000 m afstand kan gevlogen worden met de gewonnen hoogte, ...
Nu gaan we hetzelfde in de VS doen. Snelheidsmeter in knopen, variometer in knopen, hoogtemeter in feet. Twee minuten thermiekeren aan 5 knopen (2,57 m/s) is dan 5 x 2 / 60 = 0,167 zeemijl. 1 zeemijl is 1852 m dus 1852 x 0,167 = 309 m. Maar de Amerikanen hebben voet nodig. Een voet is 0,3048 m, dus 309 m is 1013 voet. Hoever geraak je met 1013 voet hoogte? 1013 x 30 voet = 30 413 voet, maar afstand wil ik in mijlen, .... zucht!
Bovendien gaan mensen dikwijls conversiefactoren gebruiken die makkelijk zijn maar toch een belangrijke voet inhouden. Een klassieker is de hoogte in voet. In een meter zit iets meer dan 3 voet. Een hoogte van 10 000 ft is dan volgens deze mensen 10 000 / 3 = 3 333 m hoogte. Veel correcter is daarentegen 10 000 / 10 x 3 = 3000 m. Knopen naar km/u? 200 knopen? (200 x 2) - 10% = 360 km/u, fout is net geen 3%) ...
Het houdt je verstand wel fit, maar het is allemaal onnodig.