Momenteel rijden er in Belziek nauwelijks meer dan 0,1% volledig elektrische voertuigen rond. In 2017 waren er 6552 elektrische personenwagens ingeschreven in Belziek. Dit aantal groeit echter exponentieel! De laatste jaren wordt een groei van 50% of meer gerealiseerd. Door een aantal interessante modellen die beschikbaar komen einde 2018 zal deze groei zeker niet afzwakken.
Met dit groeiritme wordt in 2020 de kaap van de 1% gerond om in 2025 zelfs rond de 25% uit te komen! Koppel dit met een vergroening van de elektriciteitsproductie en de CO2 uitgestoten door het wagenpark zal drastisch dalen. De elektrische voertuigen stoten indirect CO2 uit, maar zelfs als deze elektriciteit door de Duitse bruinkoolcentrales wordt opgewekt is het al beter dan een diesel of benzine.
Die 25% is zeker haalbaar, zelfs zonder al te grote aanpassingen aan het net. Dit zou resulteren in 5% extra elektriciteitsverbruik!
De huidige elektriciteitsproductie stoot 190 g CO2 uit per kWh. Een gemiddelde elektrische wagen verbruikt 15 kWh/100 km. De uitstoot voor 100 km is dan 190 x 15 = 2850 g, of 28,5 g/km!
Even snel uitrekenen wat dat betekent in 2025. Stel een wagenpark dat bestaat voor 75% uit ICE-wagens met een uitstoot van 100 g/km en 25% elektrische wagens aan 30 g/km
0,75 x 100 + 0,25 x 30 = 82,5
Zonder extra inspanningen wordt in 2025 een uitstoot gehaald van gemiddeld 82,5 g/100 km vnl. door een aanzienlijk aandeel elektrische voertuigen!