Auteur Topic: CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU  (gelezen 1591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU
« Gepost op: dinsdag 24 april 2018 - 11:02:11 »
Citaat van: GVA
CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU

Een van de redenen voor de stijging is dat, mede door het dieselschandaal bij Volkswagen, meer mensen benzinewagens kopen. En benzinewagens doen het qua CO2-uitstoot nu eenmaal slechter dan dieselwagens.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180424_03479953/co2-uitstoot-door-nieuwe-wagens-voor-het-eerst-sinds-2010-weer-gestegen-in-eu
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 april 2018 - 14:51:35 »
Momenteel rijden er in Belziek nauwelijks meer dan 0,1% volledig elektrische voertuigen rond. In 2017 waren er 6552 elektrische personenwagens ingeschreven in Belziek. Dit aantal groeit echter exponentieel! De laatste jaren wordt een groei van 50% of meer gerealiseerd. Door een aantal interessante modellen die beschikbaar komen einde 2018 zal deze groei zeker niet afzwakken.
Met dit groeiritme wordt in 2020 de kaap van de 1% gerond om in 2025 zelfs rond de 25% uit te komen! Koppel dit met een vergroening van de elektriciteitsproductie en de CO2 uitgestoten door het wagenpark zal drastisch dalen. De elektrische voertuigen stoten indirect CO2 uit, maar zelfs als deze elektriciteit door de Duitse bruinkoolcentrales wordt opgewekt is het al beter dan een diesel of benzine.
Die 25% is zeker haalbaar, zelfs zonder al te grote aanpassingen aan het net. Dit zou resulteren in 5% extra elektriciteitsverbruik!
De huidige elektriciteitsproductie stoot 190 g CO2 uit per kWh. Een gemiddelde elektrische wagen verbruikt 15 kWh/100 km. De uitstoot voor 100 km is dan 190 x 15 = 2850 g, of 28,5 g/km!

Even snel uitrekenen wat dat betekent in 2025. Stel een wagenpark dat bestaat voor 75% uit ICE-wagens met een uitstoot van 100 g/km en 25% elektrische wagens aan 30 g/km

0,75 x 100 + 0,25 x 30 = 82,5

Zonder extra inspanningen wordt in 2025 een uitstoot gehaald van gemiddeld 82,5 g/100 km vnl. door een aanzienlijk aandeel elektrische voertuigen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 april 2018 - 11:39:34 »
Nog even, en de overheid gaat op het idee komen om ook benzine nog onbetaalbaar te maken.

Ecologische overwegingen misbruiken als alibi om snel véél geld binnen te halen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 april 2018 - 13:47:37 »
Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Ik zie diesel en benzine zelfs goedkoper worden als je over een tijdspanne van 10 à 15 jaar kijkt. Kijk maar eens op www.rethinx.com. Ik heb de studie hier al eens aangehaald. Kort komt het er op neer dat er nu en dan een 'disruptieve' technologie beschikbaar komt. De laatste grote disruptieve technologieën die we hebben gekend zijn het internet en de smartphone. De volgende disruptieve technologie is wat in de studie TAAS wordt genoemd. Dit staat voor 'Transport As A Service". De eerste tekenen hiervan zien we al, dit zijn Uber en aanverwanten. De volgende stap is dit aan te bieden in zelfrijdende versie. Combineer dit met een elektrische aandrijflijn en de kost van transport daalt gigantisch!

Volgens deze studie zal het olieverbruik van de wereld pieken in 2020 op ongeveer 100 miljoen vaten per dag om terug te lopen naar 70 miljoen vaten in 2030. Dit betekent een inkrimping van het verbruik met 3 miljoen vaten/dag per jaar. De prijs van olie zal hierdoor in vrije val gaan. Tijdens de oliecrisis van 2014-2015 ging de olieprijs tot ongeveer 115 USD/vat. Begin 2015 zakte de prijs onder de 30 USD/vat. Dit was te wijten aan een overproductie van 2 miljoen vaten! In de studie verwacht men een olieprijs van ongeveer 25 USD/vat in 2030.

De overheid zal dan al behoorlijk wat taksen en accijnzen op de brandstof moeten heffen om deze zeer duur te maken!

Men kan proberen om de elektriciteit die gebruikt wordt in auto's de belasten en dat zie ik zeker komen. Hoe men dit gaat oplossen met elektriciteit die men zelf opwekt is de grote vraag. Dit is dan ook een groot verschil tussen fossiele brandstoffen en elektrisch rijden. Fossiele brandstoffen kan je enkel bij de olieboeren kopen, elektriciteit kan je gemakkelijk zelf opwekken. Het businessmodel van de olieboeren kan dus niet voortgezet worden. Dit is volgens mij ook de reden dat men nog steeds over de waterstofauto praat. In plaats van benzine/diesel gaan de olieboeren waterstof verkopen. Een waterstof-tankstation thuis plaatsen is voor de gemiddelde chauffeur onmogelijk. Deze nieuwe vrijheid mogen we als autogebruiker niet opgeven, waterstof is een gigantisch wolfsijzer waar we kunnen intrappen.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519