Ter vergelijking de BMW 530e iPerformance:
- diesel 2,1 l/100 km x 125 km/100 km x 1,473 €/l = 3,87 €
- elektriciteit: 13,1 kWh/100 km * 125 km/100 km x 0,23 €/kWh = 3,77 €
Totaal: 7,64 €, een verschil van amper 1,42 € voor de rit.
- CO2 emissie: 44 g/km
Verkeerde berekening Jozef, die 2,1 l/100 km mag je niet gebruiken, want dat is het verbruik in de testcyclus waar vnl. op batterij wordt gereden. Eens de batterij leeg is gaat dat niet meer op. In de praktijk haal je dergelijke waarden alleen op korte afstande (< 50 km).
De 530e heeft een realistische elektrische range van 25 à 30 km. Laat ons er vanuit gaan dat hij 25 km elektrisch rijdt en 100 km op benzine. Eens de batterij leeg is mag je uitgaan van een verbruik van minstens 7,4 l/100 km.
https://ev-database.nl/auto/1111/BMW-530e-iPerformanceTotaal verbruik voor deze rit van de 530e:
- 8 kWh aan elektriciteit
- 7,4 l benzine
Totale kost:
- elektriciteit: 8 x 0,25 = 2 euro
- benzine: 7,4 x 1,5 = 11.1 euro
= 13.1 euro
Dat is bijna het dubbel! Bovendien is die 7,4 l wel redelijk laag ingeschat en is 1.5 euro/l benzine ook aan de lage kant.
Bij de verbranding van 1 l benzine komt ongeveer 2400 g CO2 vrij.
De CO2-uistoot/km is dan:
- ((7,4 x 2400) + (8 x 189))/125 = 154 g CO2/km
De CO2 uitstoot is dus 3x hoger! Bovendien zijn deze wagens niet te vergelijken een BMW 530e is een stuk kleiner, heeft een minieme koffer (nauwelijks meer dan 400 l) en heeft veel minder vermogen. Dus geen appelen met peren vergelijken. De vergelijking met een X5 was beter geweest. Alhoewel doe ook nog kleiner is.