Auteur Topic: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen  (gelezen 10974 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 22:03:08 »
Hier staat niet iedereen achter die nieuwe verkeerswet. Maar de tegenstanders durven de mond niet open te doen, als je dat wel doet wordt je behandeld als een crimineel. De automobilist met een beetje rijvaardigheid wordt verketterd door een bende mensen die eigenlijk hun rijbewijs niet waardig zijn.
Ik kan me voorstellen dat heel wat oudjes een trager verkeer willen. Als ze echter echt niet mee kunnen met het verkeer dan moeten ze hun eigen rijbewijs in vraag stellen, wat natuurlijk moeilijk is.
Een ander veel gehoorde dooddoener als je durft protesteren tegen de zone 30 aan de scholen is "Wacht tot je zelf kinderen hebt". In principe geven deze ouders hun onmacht toe om een degelijke opvoeding aan hun kinderen te geven en er verantwoordelijkheid over te nemen.
Dergelijke wantoestanden leiden inderdaad tot een groot aantal schoolmeesterkes op de baan. Mensen die denken dat ze even rechter kunnen spelen op de wegen. Ze rijden hinderlijk lang op het linkse rijvak tegen 112 km/u, want hun oudere auto heeft een grotere afwijking op de teller.
Je mag dus stellen dat het huidige beleid wordt ondersteund door die mensen die niet behoorlijk met een auto kunnen rijden. Ik hoop dat op een bepaald moment de slinger de andere richting in gaat en dat er terug behoorlijke eisen aan een chauffeur worden gesteld, ik ben ervan overtuigd dat dan pas het aantal ongevallen gaat dalen.

Ik denk dan met name aan maatregelen als:

- rijbewijs met punten
- medische keuring
- weerkerende praktische en theoretische proeven
- degelijk verkeersonderricht vanaf de lagere school

Voor de mensen die uit de boot vallen moet aan gepaste maatregelen gedacht worden: goedkope buskaarten, treinticketten en een reductiekaart voor de taxi zou hen al een heel eind op weg helpen.

Dit vind ik nu echt eens de nagel op de kop.  :)  Zelf zou ik het niet beter kunnen verwoorden.  Indien je in het huidige klimaat de beleidsbeslissingen ivm verkeer in vraag durft stellen, word je al snel afgeschilderd als "verkeersholigan" of "laagvlieger".  Jammer!

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 22:50:49 »
Ik heb ook slechte ervaringen met de oudjes.
Als je niet meekan in het snelle verkeer dan hoor je inderdaad geen rijbewijs te hebben! Inderdaad mogen ze dan van mij korting krijgen op de taxi en het openbaar vervoer als ze hun rijbewijs inleveren.
Een probleem is natuurlijk dat het de oudjes zijn die de baas zijn en het beleid maken. Ook daarom is het belangrijk dat er ook voldoende jongeren politiek actief zijn.

Ik ben ook voor periodieke herexamens, dan kan je meteen de chauffeurg die oud en traag van geest zijn er tussen uit pikken
Ik weet niet ofdat een medische keuring veel nut zou hebben. Zo veel kan je niet opsporen met een standaard mdische keuring. Een oogtest kan je natuurlijk wel makkelijk doen. Ik heb nog een vrij uniek idee; misschien zouden ze standaard een reactietest moeten doen. Als jouw reactievermogen te traag is dan geen rijbewijs. Ook zou ik wel wat voelen voor een anticipatietest zoals ze in Engeland doen; dit kan op een computer gebeuren en hoeft dus maar weinig te kosten.
Één keer in de 5 jaar of de 10 jaar een all in test voor hooguit zo'n €50. De mensen die minder inkomen hebben kunnen dan evt. korting krijgen wat ze kunnen vergoeden door de benzinetax iets te verhogen.

Spijtig dat wij het niet voor het zeggen hebben hé. Als ik het ooit voor het zeggen krijg dan zullen we nog eens wat gaan beleven  ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 22:56:29 »
Vergis je niet BBB, er is wel meer mogelijk met zo'n standaardtest.

Voor mijn vliegvergunning worden volgende tests gedaan:

- oogtest
- evenwichtstest
- diabetes
- bloeddruk
- korte bevraging naar andere risicofactoren

Diabetes kan bijvoorbeeld aanleiding geven tot een verder onderzoek. We weten allemaal dat hoge bloeddruk een risicofactor kan zijn. Een extra reactietest zou inderdaad niet slecht zijn. Doe daar verder nog een verplichting om bepaalde medicamenten te registreren in een register. Hierdoor kunnen mensen die medicamenten slikken die niet samengaan met het besturen van een voertuig opgespoord worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 00:19:47 »
Dat klopt wat je zegt.
Het probleem met een hoge bloeddruk is dat dat niet noodzakelijk een probleem hoeft te zijn. Je bloeddruk kan ook gewoon wat verhoogd zijn door overgewicht, stress, verkeerde voeding. Ik heb ook even een te hoge bloeddruk gehad maar dat was toch echt geen probleem. Je lichaam kan veel hebben en compenseren zolang de belasting maar niet chronisch is. Je hebt jouw lichaam al behoorlijk slecht behandelt voordat het ernstig gaat protesteren met allerlei chronische ziekten. In tegenstelling tot wat de meesten denken is de bloeddruk ook geenzins constant over de dag, er zijn behoorlijke schommelingen doorheen de dag dus dat maakt de interpretatie veel moeilijker.
Soms kan je diabetes makkelijk opsporen maar het komt ook zeer veel voor dat het nog wat sluimerend aanwezig is, evt. zelfs nog reversibel. Dat is veel moeilijker op te sporen en daarvoor volstaat een standaardtest niet.

Een evenwichtstest daar moet ik wat over nadenken hoor. Wat is daar precies het nut van?
Heb je voor autorijden een goed evenwicht nodig? Een slecht evenwicht kan een symptoom zijn van bepaalde pathologie, hersenbeschadiging bijvoorbeeld. Een bekende klassieke neurologische test (goedkoop en zeer effectief) is dat iemand met zijn ogen dicht moet gaan staan met zijn armen gespreid (racefilm met Tom Cruise voor de filmliefhebbers). Normaal geen probleem maar bij bepaalde pathologie valt iemand achterover. Ik weet dat ze voor de politieingangsexamens ook een evenwichtstest doen. Ik heb het al eens geprobeerd en het stelt weinig voor, vrij bescheiden fysieke eisen die ze stellen.

Vertel eens JC waarom ze bij het vliegen een evenwichtstest doen?


Ik zie ook veel heil in een goed medicijnenregister waar de politie en ambtenaren toegang toe hebben. Een probleem hierbij is wel dat dat nogal privacygevoelige informatie is en zoiets zal dan ook zeker op het nodige verzet stuiten. Wat mij betreft mogen ze dat invoeren.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 09:05:00 »
Een evenwichtstest is zeer nuttig voor het vliegen. Het is belangrijk om elke attitude wijziging van het vliegtuig te detecteren en dat doe je voor een groot gedeelte met je evenwichtsorgaan. We vliegen niet op de instrumenten maar grotendeels op gevoel. Twee dingen zijn daarvoor heel belangrijk, ogen en evenwichtsorgaan.
Ik kan me voorstellen dat het evenwicht een invloed heeft op de rijkwaliteiten omdat het ook informatie geeft over versnellingen in allerlei richtingen. De test die hiervoor gebruikt wordt is inderdaad ogen dicht en armen gespreid en daarna armen vooruit gestrekt. Men probeert dan ook regelmatig de persoon uit evenwicht te brengen door kleine tikjes tegen de schouder, dit moet je dan corrigeren.

Het geneesmiddelen register kan het eenvoudigst geïmplementeerd worden met een digitaal rijbewijs. Men kan daar allerlei gegevens op kwijt (tip: strafpunten, voor een rijbewijs met punten). Wanneer een apotheker een medicament geeft wordt het rijbewijs even door een machine gehaald en de gegevens over het medicament worden op het rijbewijs gezet. Voor de politie zou dit kunnen uitgelezen worden, maar het zal enkel aangeven of de persoon een voertuig kan besturen of niet, niet welk medicament het is. Men zou kunnen opteren om dit voor een bepaalde tijd actief te maken, of de vermelding zou verwijderd kunnen worden door een apotheker (bij inlevering van de lege verpakking, of de overblijvende medicamenten).
Dit systeem zou eventueel uitgebreid kunnen worden voor heelkundige ingrepen. Een vriend van mij heeft enkele jaren geleden het zicht aan één oog verloren. Hij mocht daardoor een langere tijd niet meer met de auto rijden (ik dacht 6 maanden). Bij het vliegen is het zo dat bij een operatie aan de romp er een bepaalde tijd niet gevlogen mag worden. Dit zou o.a. ingevoerd zijn omdat er na een operatie altijd risico is op bloedklonters welke later kunnen vrijkomen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 23:14:59 »
Citaat
Bij het vliegen is het zo dat bij een operatie aan de romp er een bepaalde tijd niet gevlogen mag worden. Dit zou o.a. ingevoerd zijn omdat er na een operatie altijd risico is op bloedklonters welke later kunnen vrijkomen.
Bij het vliegen zijn ze nogal streng hé.  ;)
Dat zal ook wel nodig zijn als je in jouw uppie op grote hoogte bent, als je flauwvalt dan vertel je het wellicht niet meer na.

Ik weet vanuit mijn studie dat je met jouw evenwichtssysteem inderdaad kan waarnemen in welke richting je verplaatst en met welke snelheid. Tegenwoordig is vrij gedetailleerd bekend hoe het werkt. In feite komt het er op neer dat loszittende structuren in jouw evenwichtsorgaan verplaatsen wanneer jij jezelf verplaatst, hoe groter de versnelling hoe sterker die verplaatsing. Het werkt verbazingwekkend nauwkeurig.
Je kan dus zeker met het autorijden goed voelen in welke mate je versnelt of vertraagt, het is dan wel nodig dat je met jouw rug tegen de zetel zit, dan voel je ook de bochten beter. Zou er een verband zijn tussen de mate van gevoel voor het remmen en de mate van het functioneren van het evenwichtsorgaan? Ik denk dat dat best wel eens zou kunnen nl. doordat het evenwichtsstelsel de noodzakelijke input geeft voor de remkrachtervaring.
Overigens is jouw zicht een essentieel onderdeel van jouw evenwicht. Het evenwichtsorgaan krijgt input van jouw visuele waarneming en past zich daar op aan. Een simpel experimentje: ga maar eens op één been staan met jouw ogen open, kijk hoe lang je het vol houdt. De minuut zal je vrij makkelijk halen. Doe het dan nog eens met jouw ogen dicht. Je zal merken dat je binnen 15 seconden veel moeite gaat hebben om te blijven staan.

Als iemand zakt voor die evenwichtsproef mag hij dan nog vliegen, al dan niet onder extra voorwaarden?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 15 juli 2006 - 12:50:04 »
Ik dacht het niet, toch niet solo. Wij hebben een aantal leden gehad in de club die een tijd geen vergunning meer hadden. Ze kunnen wel vliegen met instructeur. Ons oudste lid werd 2 jaar geleden geveld door darmkanker. Het vliegen was therapeutisch voor hem. Elke vliegbare dag kwam hij een vluchtje met instructeur doen. Het deed hem de effecten van de chemo even vergeten.
Momenteel is hij genezen en vliegt hij afschuwelijk veel. Hij haalde zijn vliegvergunning op zijn 75ste !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 15 juli 2006 - 22:49:50 »
Na een beetje nadenken heb ik nog een extra vereiste gevonden, ideologisch maar toch:

- een zeer degelijke EHBO cursus !

Maar eigenlijk mag je dit los zien van het rijbewijs. Ik zie dit als mijn plicht aan mijn medemensen, blijkbaar geldt dit niet voor de meeste mensen. Ik heb deze cursus gehad in het kader van mijn opleiding tot hoger redder en je komt snel tot de conclusie dat je die kennis overal zou kunnen gebruiken. Van simpelweg wat te doen in geval van een ongeval (juiste noodnummer aan de telefoon, zie andere discussie), over verbanden leggen tot reanimatie. Voor mij heeft het mijn ogen doen opengaan.
Daarom met klem, leer uw EHBO technieken voor uw gezin en uw medemens ! Ik weet het is idealistisch en misschien een utopie, maar laat ons wel in de goede richting gaan.

By the way, bij een ongeval stop ik en help ik op verantwoorde wijze totdat een dokter of paramedicus het overnemen, zonder nadenken uit reflex.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 18:26:30 »
Na een beetje nadenken heb ik nog een extra vereiste gevonden, ideologisch maar toch:

- een zeer degelijke EHBO cursus !

In Duitsland moet je een attest kunnen voorleggen waaruit blijkt dat je een erkende EHBO-cursus gevolgd hebt om je te kunnen inschrijven voor een rijopleiding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 21:47:30 »
Ik heb ook een EHBO-cursus gevolgd maar het tot nu toe nog niet moeten gebruiken.
Zoals Jozef hier bewijst is dat beslist geen utopie dat iedereen een EHBO-cursus volgt, dat is gewoon een kwestie van ofdat de overheid wel of niet een wet daarvoor aanneemt, in Duitsland moet nu dus al practisch iedereen zo'n cursus volgen aangezien practisch iedereen vroeg of laat zijn rijbewijs haalt. Bovendien, bijna iedereen in België leert toch ook rekenen en taal op school.

JC, wat je zegt over dat noodnummer daar erger ik me ook aan. Toen ik dat voor het eerst hoorde dat België nog steeds niet is overgeschakeld op het Europese alarmnummer (112 dus!!!) viel ik practisch van mijn stoel van verbazing. Ze spelen met mensenlevens doordat de buitenlanders die hier komen echt nog nooit van 100 gehoord hebben en de belg wanneer hij in de rest van Europa komt niet weet dat hij 112 moet bellen. 112 werkt overigens allang vanuit alle telefoons dus ik stel voor dat de overheid of de 100 afschaft en die andere 2 nummers (voor brandweer en politie) of gewoon een wet aanneemt die verbied dat er nog over de 100 en dergelijke gesproken wordt in de media (Spoed en Flikken bijvoorbeeld), en verplicht dat die 3 lokale nummers vervangen worden door het Europese 112.
Tja, België is op dat vlak toch wel een bananenrepubliek hé maar troost je in Nederland is het niet veel beter, maar toch wel iets beter gelukkig.


Citaat
Momenteel is hij genezen en vliegt hij afschuwelijk veel. Hij haalde zijn vliegvergunning op zijn 75ste !
Super JC!  :D Een dikke proficiat voor die man.
Zo hoort het, hij toont aan dat je heel veel kan zolang je maar jong van geest blijft.
Het is algemeen bekend onder de artsen dat oude mensen vaak sterk achteruit gaan zogauw ze stoppen met werken en geen alternatieve activiteiten meer hebben. Ik vind het dan ook helemaal geen slechte zaak dat ze nu stoppen met de VUT. Als ik moet kiezen tussen 5 jaar langer werken of meer moeten inleveren van mijn loon dan werk ik toch echt liever 5 jaar langer, dat is ook gezonder. Natuurlijk hoeft stoppen met werken niet slecht te zijn als je maar actief blijft met hobbies en vrijwilligerswerk enz.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:40:50 »
Citaat van: BBB
Als ik moet kiezen tussen 5 jaar langer werken of meer moeten inleveren van mijn loon dan werk ik toch echt liever 5 jaar langer

Zo dacht ik er ook over toen ik 20 jaar was, BBB. Maar dat is intussen, net als bij de overgrote meerderheid van mijn collega's van 50 jaar of ouder, wel veranderd.

Bij mijn werkgever gaan de meeste werknemers met pensioen als ze 60 zijn. Slechts enkelen, die bijvoorbeeld op latere leeftijd nog een nieuw leven begonnen zijn en kinderen op de universiteit hebben, willen tot 65 blijven.

Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat beseffen dat er meer te beleven valt in het leven dan werken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."