Auteur Topic: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land  (gelezen 3029 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Gepost op: woensdag 02 mei 2018 - 17:40:21 »
Citaat van: GVA
Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gaat de komende jaren geen rijbewijs met punten invoeren. Hij neemt die beslissing op basis van twee studies van verkeersveiligheidsinstituut Vias en de FOD Mobiliteit en Vervoer. Eindconclusie: te duur en momenteel te weinig efficiënt. De Vlaamse regeringspartijen zijn allemaal een grote voorstander van dat nieuwe systeem. Franstalig coalitiepartner MR was absoluut tegen.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180502_03493029/dan-toch-geen-rijbewijs-met-punten-in-ons-land

Erg objectief, studies van zijn eigen FOD en Vias: die hebben hem wellicht vooraf gevraagd tot welke conclusie ze moesten komen. Als je ze zou moeten geloven, dan zijn de Duitse en Franse verkeersexperten dus onbekwaam, want in die landen hebben ze wél een rijbewijs met punten.

De argumenten zijn ronduit belachelijk. Jammer van deze gemiste kans om de verkeersveiligheid te verbeteren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 02 mei 2018 - 20:19:07 »
De argumenten zijn ronduit belachelijk. Jammer van deze gemiste kans om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Dé argumentatie voor Bellot :

Citaat
Er is één groot probleem, waardoor een rijbewijs met punten weinig efficiënt zou zijn. De voorbije jaren werd amper 19 procent van de bestuurders tegengehouden door de politie.

Ik zou dat argument nu niet meteen belachelijk noemen.  19 procent van de bestuurders tegengehouden ... dat is inderdaad onaanvaardbaar weinig.  Zo glippen er gegarandeerd door de mazen van het net, en komen bestuurders vroeg of laat tóch in de verleiding om te gaan rijden spijts verval.

Ik zou dan ook eerder stellen, dat Bellot hieruit alweer de verkéérde conclusie trekt.  In plaats van het rijbewijs met strafpunten hiervoor af te schaffen, zou hij er net voor moeten zorgen dat de pakkans op het rijden zonder rijbewijs, of rijden spijts verval drastisch vergroot.  En daarvoor moeten niet eens gekke dingen gedaan worden.  Ere wie ere toekomt, maar de Politiezone Noorderkempen voert intensief alcoholcontroles uit.  Alleen al het voorbije jaar, hebben ze mij met de vrachtwagen al 3x laten blazen in zo'n sniffer toestel.  En ze doen dat niet met een gigantisch groot controle-dispositief zoals vroeger.  Neen, gewoon met een combi die ergens verdekt opgesteld staat.  En dit zowel overdag als 's nachts.  Ik heb al shiften gereden dat ik ze meermaals op verschillende plekken tegenkwam.  Mààr .... nog geen enkele keer heb ik gezien dat er behalve een simpele test via die sniffer, ineens ook een controle gedaan wordt naar boorddocumenten en geldig rijbewijs.  Voor 't zelfde geld passeert er daar ene die ...... (zolang hij maar onder invloed is van alcohol)

En voor wie hardleers is omdat hij de financiële consequenties makkelijk aankan : (herhaaldelijk) blijven rijden spijts verval ==> de gevangenis in.  Wie niet horen wil .....
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 mei 2018 - 20:33:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 03 mei 2018 - 15:19:19 »
Dé argumentatie voor Bellot :

Citaat
Er is één groot probleem, waardoor een rijbewijs met punten weinig efficiënt zou zijn. De voorbije jaren werd amper 19 procent van de bestuurders tegengehouden door de politie.

Ik zou dat argument nu niet meteen belachelijk noemen.

Dat inderdaad niet. Maar:

Citaat
Om het systeem succesvol te maken, moet de pakkans voor de belangrijkste overtredingen structureel en duurzaam verhoogd worden. Op korte termijn moet ze minstens verdubbelen.” Maar dan zou jaarlijks geld vrijgemaakt moeten worden. Minstens vijf miljoen euro voor de opstart, want de studies hielden nog geen rekening met alle kosten. Wal al berekend: het personeelsbestand van de politie dat moet meegroeien, de databanken die onderhouden moeten worden,

Kosten? Dat snap ik niet. Een politiebeamte schrijft op één uur controle voldoende boetes uit om alvast al zijn maandloon te dekken.

Bovendien is er nog een probleem:

Citaat
“We behoren tot de Europese top als het gaat om snelheidscontroles”, zeggen de onderzoekers. “Andere overtreders glippen vaak door de mazen van het net."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 03 mei 2018 - 21:31:51 »

Bovendien is er nog een probleem:

Citaat
“We behoren tot de Europese top als het gaat om snelheidscontroles”, zeggen de onderzoekers. “Andere overtreders glippen vaak door de mazen van het net."

Men weet het .... maar men doet er niks aan .... ::)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 04 mei 2018 - 14:00:09 »
Zoals altijd: ze dronken een glas, ze pisten een plas, en alles bleef zoals het was.

Sorry voor het minder fraaie woord, maar toen pissen plassen geworden is, is het gezeik begonnen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dan toch geen rijbewijs met punten in ons land
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 30 september 2020 - 18:03:35 »
Jozef zou het graag gehoord hebben, denk ik, vandaag staat het rijbewijs met punten terug op de politieke agenda.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien