Het is een evolutie die de meeste werkplaatsen betreuren. Enerzijds verdienen ze meer geld aan herstellingen dan vroeger, maar anderzijds laten klanten alsmaar meer herstellingen niet meer uitvoeren zolang de wagen nog rijdt en door de keuring geraakt (wat ertoe leidt dat je des te voorzichtiger moet zijn bij de aankoop van een tweedehandswagen, anders geef je het bedrag van de aankoop nog eens uit aan achterstallige herstellingen). Hoe dan ook worden ze dagelijks geconfronteerd met het ongenoegen van klanten. Ook het werk is minder interessant geworden: computer aansluiten - defekte module vervangen - klaar, herstellen is er vaak niet meer bij.
Oorzaak van deze evolutie is de toegenomen concurrentie tussen de merken. Constructeurs besparen op productiekosten door de wagens op de goedkoopst mogelijke manier te bouwen, ook al leidt dat tot auto's waarvan herstellingen duur uitvallen. Er valt amper nog geld te verdienen met de verkoop van nieuwe wagens, dus moet het geld maar van de werkplaatsbezoeken komen. Vandaag bepalen constructeurs hoeveel je zal uitgevan aan werkplaatskosten over pakweg 5 of 10 jaar in functie van de aankoopprijs van de wagen (wie een nieuwe Rolls-Royce kan kopen, heeft geen probleem met werkplaatskosten van gemiddeld ongeveer 1.000 € per maand).
Deze evolutie draagt ertoe bij dat de youngtimer markt (wagens van 20 tot 30 jaar oud) een exponentiële groei kent. Een youngtimer
in goede staat is het overwegen waard als alternatief voor de aankoop van een nieuwe auto.
De toestand van een youngtimer wordt bepaald met een cijfer van 1 tot 5. 1 is een wagen die minstens in even goede staat is als toen hij de fabriek verlaten heeft (zeer zeldzaam), 5 is een wagen die enkel nog goed is om er onderdelen voor een andere wagen uit te halen.
Laten we even kijken naar een youngtimer in toestand 2 (zeer goede staat, slechts lichte gebruikssporen, geen roest). We nemen als voorbeeld een Mercedes-Benz 250 D (gebouwd van 1989 tot 1993) van de bouwreeks
W124.
De gemiddelde marktwaarde van deze wagen is momenteel 4.700 € (22% gestegen in de laatste 5 jaar).
* Een nieuwe wagen verliest vooral de eerste jaren veel van zijn waarde. Dit waardeverlies is een belangrijk deel van de totale kosten van een auto. Daarentegen zal deze Mercedes, als hij goed gereden, verzorgd en onderhouden wordt, enkel in waarde stijgen.
* BIV ca. 320 €.
* De motor heeft 94 PK, dus de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid zal best meevallen. Een eventuele verzekering eigen schade (omnium) valt ook best mee, want de beginwaarde is slechts 4.700 € (nieuw was de basisprijs van deze wagen 1.120.000 BEF of 27.764 €).
* Verkeersbelasting (13 PK) 36,53 € per jaar.
* Brandstof: reken met een realistisch gemiddeld verbruik van 7,5 liter diesel per 100 km.
Deze wagen heeft nog niet alle moderne snufjes, doch is wel een betrouwbare ruime, zeer veilige en comfortable wagen. Hij dateert uit de periode toen Mercedes-Benz het vermijden van roest nog perfect beheerste (wat later helaas niet meer het geval was). De onderhouds- en herstellingskosten zijn gering in vergelijking met zelfs een kleine moderne wagen. Wie graag zelf het onderhoud en de herstellingen doet, kan dat nog best: de wagen is nog werkplaatsvriendelijk en niet volgepropt met electronica.
Weeg deze wagen nu eens af tegen de aankoop van bijvoorbeeld een nieuwe VW Golf, met zijn waardeverlies en over enkele jaren dure herstellingen.