Auteur Topic: opleiding rijschoolinstructeur brevet II enkele vragen  (gelezen 2978 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cpsnls

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
opleiding rijschoolinstructeur brevet II enkele vragen
« Gepost op: dinsdag 08 mei 2018 - 02:02:07 »
Beste forumleden,

Ik heb mij ingeschreven voor het schriftelijk examen in Brussel voor brevet II. Ik zal dit eerst proberen via zelfstudie, uiteraard heb ik gelezen dat de slaagkansen kleiner zijn op deze manier. Vermist we nu mei zijn en de opleidingen pas starten in avondcursus in september 2018 zal ik het toch al eens proberen.

Ik denk dan maar eens proberen via zelfstudie kan wellicht geen kwaad vermits er onbeperkt aantal keer aan mag deelgenomen worden.

Ik zal uiteraard ook de avondcursus aanvatten in september voor het zekerst.

Nu concreet zit ik toch mee een aantal vraagjes wat de verdere mogelijkheden zijn allemaal. Ik bezit namelijk meerdere rijbewijzen; zoals B,C CE vakbekwaamheid en allerlei extra adr attesten.

Ik zou graag mijn ervaring dus overbrengen, ik beschik vooral over eigenschappen die een goed instructeur nodig heeft om zijn beroep goed te kunnen uitvoeren.
Een job met veel voldoening die het nodige geduld en stressbestendigheid nodig heeft.

vraag 1: als u slaagt voor het schriftelijk examen, maar niet voor het mondeling, moet u dan volledig het schriftelijk opnieuw doen?
vraag 2: zijn er veel mogelijkheden om de job voltijds uit te voeren in dienst van een rijschool?
vraag 3: Ik las ook dat er veel zelfstandig instructeurs zijn? wat houdt dit juist in? is dit hetzelfde als oprichten van een rijschool? waarvoor u brevet 1 dient te bekomen?
vraag 4: mag zo een zelfstandig instructeur attesten uitschrijven inzake voorlopig rijbewijs 20uur/18 maanden rijbewijs en de gevolgde 6 uur verplichte rijlessen na 2X niet slagen? dit is onduidelijk wat het verschil is tussen een zelfstandig rijschoolinstructeur en een oprichten van een rijschool.
vraag 5 : kan u een job in dienst van een rijschool combineren met een job als zelfstandig instructeur in bijberoep?


bedankt!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2018 - 02:04:08 door cpsnls »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: opleiding rijschoolinstructeur brevet II enkele vragen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018 - 09:32:15 »
vraag 1: als u slaagt voor het schriftelijk examen, maar niet voor het mondeling, moet u dan volledig het schriftelijk opnieuw doen ?

Ja, ook het schriftelijk moet dan opnieuw gedaan worden.

vraag 2: zijn er veel mogelijkheden om de job voltijds uit te voeren in dienst van een rijschool ?

Ja.  Er is nu een accuut tekort.  De rijscholen zoeken er, jobaanbiedingen genoeg momenteel.

vraag 3: Ik las ook dat er veel zelfstandig instructeurs zijn? wat houdt dit juist in?

Dat zijn gebrevetteerde lesgevers die niet langer werken voor een erkende rijschool, doch aan een vorm van rijbegeleiding doen.  Zij kopen doorgaans een lesvoertuig, laten daar een dubbele bediening in plaatsen.  En gaan vervolgens rijlessen aanbieden die aanzienlijk minder duur zijn.  Zij kunnen dat, omdat zij niet onderhevig zijn aan een heleboel verplichtingen waaraan een erkende rijschool wél moet voldoen.

is dit hetzelfde als oprichten van een rijschool? waarvoor u brevet 1 dient te bekomen?

Neen.

Brevet 1, is het brevet van rijschooldirecteur.  Iemand met brevet 1 dienst hebben, is 1 van de vele voorwaarden waaraan een rijschool moet voldoen om een erkende rijschool te worden. 

vraag 4: mag zo een zelfstandig instructeur attesten uitschrijven inzake voorlopig rijbewijs 20uur/18 maanden rijbewijs en de gevolgde 6 uur verplichte rijlessen na 2X niet slagen ?

Neen.  Dat mag een lesgever uitsluitend als hij in dienst is van een erkende rijschool.

Dit is onduidelijk wat het verschil is tussen een zelfstandig rijschoolinstructeur en een oprichten van een rijschool.

Een erkende rsijchool, herken je aan het herkenningsnummer van 4 cijfers.  Erkende rijscholen moeten aan een rist voorwaarden voldoen, waar een zelfstandig rijschool-lesgever niet aan hoeft te voldoen.

vraag 5 : kan u een job in dienst van een rijschool combineren met een job als zelfstandig instructeur in bijberoep?

Neen.  Je contract bevat ongetwijfeld een concurrentie-beding.  Dat is een clausule die nagenoeg in élke arbeidsovereenkomst staat.  Die komt er op neer, dat je je ertoe verbindt om géén activiteiten uit te oefenen die een concurrentie vormen met de erkende rijschool als je daar in dienst gaat.

Daarnaast is het wettelijk verboden dat iemand die werkt voor een rijschool, tegelijk ook werkt voor GOCA (en omgekeerd). 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2018 - 09:33:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline E_R_I_K.Bogaert

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: opleiding rijschoolinstructeur brevet II enkele vragen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 mei 2018 - 01:54:45 »

vraag 5 : kan u een job in dienst van een rijschool combineren met een job als zelfstandig instructeur in bijberoep?

Neen.  Je contract bevat ongetwijfeld een concurrentie-beding.  Dat is een clausule die nagenoeg in élke arbeidsovereenkomst staat.  Die komt er op neer, dat je je ertoe verbindt om géén activiteiten uit te oefenen die een concurrentie vormen met de erkende rijschool als je daar in dienst gaat.

Daarnaast is het wettelijk verboden dat iemand die werkt voor een rijschool, tegelijk ook werkt voor GOCA (en omgekeerd). 


Als je het zo stelt dan inderdaad nee, je overeenkomst met de rijschool zal inderdaad een tekst bevatten die je niet toelaat buiten de rijschool dezelfde activiteiten te doen. Je mag wel activiteiten doen die niet overlappen met de rijschoolactiviteiten.

Naast het feit dat je je eigen werkgever concurrentie zou aandoen kan je ook problemen krijgen met belastingen en sociale zekerheid en zo. Het kan zijn dat je zelfstandige activiteit niet wordt aanvaard als zelfstandig en dat dat inkomen aan je loon uit loondienst wordt toegevoegd. Met alle gevolgen dat je bv. je kosten niet kan aftrekken. Details hierover kan ik niet verder geven, daarvoor moet je bij een boekhouder/fiscalist zijn. Maar het is wel opletten daarmee.

Wat eventueel wel kan is dat je op zelfstandige basis werkt als onderaannemer van de rijschool. Hier is het wel opletten met schijnzelfstandigheid. Je zal dus een hoofdactiviteit moeten hebben als zelfstandige en daarbij ook als onderaannemer voor een rijschool werken.

Ik organiseer zelf in September een opleiding voor instructeurs op zelfstandige basis. Dat kan omdat a) de rijschool waarvoor ik werk die opleiding niet organiseert en bovendien b) de rijschool akkoord is dat ik het zo doe en er zelfs aan meewerkt.

Dus voor dat je in een of andere combinatie gaat werken eerst goed je huiswerk doen en dan is het een kwestie van onderling duidelijke afspraken te maken.

Veel success op je Brevetexamen.