Auteur Topic: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar  (gelezen 3669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Gepost op: woensdag 16 mei 2018 - 10:56:39 »
Citaat van: AD
Auto met startknop blijkt sluipmoordenaar

Bijna alle moderne auto's hebben een intelligente contactsleutel en een startknop om de auto tot leven te wekken. Maar de prijs voor dit gebruiksgemak kan hoog zijn. Tot nu toe zijn zeker 28 mensen overleden aan koolmonoxidevergiftiging doordat ze dachten dat de motor was afgezet.

https://www.ad.nl/auto/auto-met-startknop-blijkt-sluipmoordenaar~a68d3e57

Als ik het goed begrijp, stelt het probleem zich vooral bij inpandige garages, icm bestuurders die nalaten (vergeten) om de motor éérst stil te leggen alvorens uit te stappen.

En ik heb zélf al ondervonden dat het kan.  Ik heb zélf al meegemaakt dat we hier thuiskwamen, en m'n echtgenote de sleutel in haar handtas heeft zitten.  Als zij dan met die handtas uitstapt, blijft de motor inderdaad draaien.  Al geeft mijn Grand Scénic me dan wél promp een lawaaierig alarm.  En een duidelijke melding op m'n instrumentenpaneel, in een grote rode kader.  Ik kan de wagen dan nog moeiteloos in de garage rijden.  De motor stil leggen kan ik evenwel niet met de startknop.  Dat kan pas weer, als de sleutel zich opnieuw in de wagen bevindt.  Ik heb het er al over gehad met de Renault-dealer.  Want eigenlijk noem ik zulks onaanvaardbaar.  Beeld je even in, dat m'n echtgenote nog nét kan wegvluchten met haar handtas voor een onguur type.  Die sjarel kan dan moeiteloos met onze auto wegrijden, ook al bevindt de contactsleutel zich dan niet eens meer in de wagen.  Ik heb het nog niet aangedurft om 's uit te testen hoe vér zo'n dief zo'n geval zou geraken zonder die contactsleutel.  Maar waarschijnlijk vér genoeg om 'm ergens op een aanhanger oid te rijden.

En ja, de huidige generatie wagens zijn idd. tamelijk geruisloos.  Als dan idd. iemand dermate vergeetachtig is, dat hij stoemelings de motor laat draaien ..... dan heb je met een inpandige garage een stille moordenaar.

Eigenlijk zou Europa de constructeurs dringend moeten verplichten om in de wagens een systeem te voorzien dat de motor uitschakelt van zodra de contactsleutel zich gedurende X aantal tijd niet meer aan boord van de wagen bevindt.  Mààr zelfs dan nog .... blijft er uiteraard nog altijd een gigantisch aantal reeds geleverde wagens die nog niet voorzien zijn van deze ingebouwde veiligheid.

Hoe het zal zijn met de bestelde auto, is nog ff afwachten.  Volgens de dealer zou hij wss déze week toekomen in de garage.  Dus de papieren naar de verzekeraar brengen, de trekhaak en andere opties die bij de dealer geplaatst worden, en een afspraak met de afleverings-dienst.  Overdreven làng kan het normaal gesproken niet meer duren.  Count-down has started.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 mei 2018 - 11:14:14 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 mei 2018 - 18:41:52 »
Bij mijn BMW komt daar nog het automatisch stop-start systeem bij.

Als aan een aantal voorwaarden voldaan is, slaat de motor af zodra de wagen tot stilstand komt (je begrijpt dat ik dat systeem even uitschakel als ik aan het maneuvreren ben, zodat de motor niet om de 5 seconden afslaat en weer start). Zodra ik het rempedaal loslaat, start de motor opnieuw. Is evenwel aan één van de voorwaarden niet meer voldaan, dan start de motor dan al opnieuw.

Maar ik kan ook de automatische parkeerrem activeren. Dan wordt de parkeerrem geactiveerd zodra de wagen tot stilstand komt, zodat ik niet op het rempedaal moet blijven drukken om te vermijden dat de wagen voortkruipt (automaat). En dan slaat de motor pas aan en wordt de parkeerrem gedesactiveerd zodra ik het gaspedaal aanraak.

Zo ben ik eens met  het stop-start systeem en de automatische parkeerrem actief gestopt, waarbij de motor afsloeg. Ik stapte uit, waarbij ik er niet aan dacht dat niet ik, maar het stop-start systeem de motor stilgelegd had. Nauwelijks was ik uitgestapt, of aan één van de voorwaarden voor het stop-start systeem bleek niet meer voldaan te zijn (ik vermoed dat het te warm werd in de wagen, en de airco kan niet koelen als de motor niet draait). Gevolg: de motor startte, terwijl ik al uit de wagen was.

Onze Joeri zal weer zeggen dat je die problemen niet kent met een elektrisch voertuig...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 mei 2018 - 20:51:33 »
Zo ben ik eens met  het stop-start systeem en de automatische parkeerrem actief gestopt, waarbij de motor afsloeg. Ik stapte uit, waarbij ik er niet aan dacht dat niet ik, maar het stop-start systeem de motor stilgelegd had. Nauwelijks was ik uitgestapt, of aan één van de voorwaarden voor het stop-start systeem bleek niet meer voldaan te zijn (ik vermoed dat het te warm werd in de wagen, en de airco kan niet koelen als de motor niet draait). Gevolg: de motor startte, terwijl ik al uit de wagen was.

Dus, de motor startte opnieuw, ondanks het feit dat de contactsleutel zich niet meer aan boord bevond ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 mei 2018 - 20:58:35 »
Tijdens een rijles, gebeurt het wel 's dat we even aan de kant staan om de leerling ergens wat tekst en uitleg over te geven.

Menig leerling weet dan ook niet wat hem overkomt, als de motor plots afslaat (of opnieuw start, omdat niet langer alle voorwaarden voldaan zijn).  Toch schakel ik het systeem niet bij voorbaat uit.  Kwestie dat de leerling al tijdens de rijles zo'n start/stop systeem ervaart, en ermee leert omgaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 00:02:16 »
Dus, de motor startte opnieuw, ondanks het feit dat de contactsleutel zich niet meer aan boord bevond ?

Inderdaad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 00:05:12 »
Tijdens een rijles, gebeurt het wel 's dat we even aan de kant staan om de leerling ergens wat tekst en uitleg over te geven.

Menig leerling weet dan ook niet wat hem overkomt, als de motor plots afslaat (of opnieuw start, omdat niet langer alle voorwaarden voldaan zijn).  Toch schakel ik het systeem niet bij voorbaat uit.  Kwestie dat de leerling al tijdens de rijles zo'n start/stop systeem ervaart, en ermee leert omgaan.

Een zeer goed idee. De eerste keer dat de motor anders aan een kruispunt stilvalt, is de beginneling in paniek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 08:46:58 »
Tijdens een rijles, gebeurt het wel 's dat we even aan de kant staan om de leerling ergens wat tekst en uitleg over te geven.

Menig leerling weet dan ook niet wat hem overkomt, als de motor plots afslaat (of opnieuw start, omdat niet langer alle voorwaarden voldaan zijn).  Toch schakel ik het systeem niet bij voorbaat uit.  Kwestie dat de leerling al tijdens de rijles zo'n start/stop systeem ervaart, en ermee leert omgaan.

Een zeer goed idee. De eerste keer dat de motor anders aan een kruispunt stilvalt, is de beginneling in paniek.

Of reageert verkeerd, omdat hij/zij niet altijd doorheeft of de motor nu uitgeschakeld werd door de START/STOP functie, dan wel stilgevallen is door een beginnersfout.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 09:26:52 »
Een complexiteit waar ik met mijn EV geen last mee heb. Ik heb geen startknop in de auto!

Hoe werkt het bij Tesla?

De auto gaat los als de keyfob in de buurt komt (zo'n 2 m afstand). Bij een Model X gaat de deur van de chauffeur open als de keyfob zich aan de linkerkant van de wagen bevindt (je kan dit ook uitschakelen). Indien je geen keyfob hebt kan dit ook via de app op de smartphone (kan je ook uitschakelen). Eenmaal in de auto hoeft er geen motor gestart te worden. De instrumentencluster en het centrale scherm worden actief en de auto staat klaar met de 'versnelling' in P. Met de voet op de rem kan je de wagen in D of R schakelen. Je kan nu rijden.
Je kan de auto een auto laten nabootsen door zonder gas verder te kruipen ('creep'), je moet de wagen dan stoppen met de rem aan het verkeerslicht. Persoonlijk heb ik dit uitgeschakeld. De wagen houdt zelf de remmen vast als ik stilsta (met indicatie op het dashboard), even gas geven en de auto  gaat verder. Het nadeel van het uitschakelen van creep is de fijngevoeligheid die je aan de dag moet leggen met je rechtervoet, zeker bij manoeuvreren. Met meer dan 500 pk onder het pedaal duw je al snel te hard. Eenmaal je de wagen gewoon bent is het echter geen probleem.

Als je op je bestemming bent zet je de wagen gewoon in P via het pookje aan je stuur terwijl je op de rem duwt. Uitstappen en klaar!

Dit alles is mogelijk door de mechanische eenvoud van een elektrische wagen. Wagens met een verbrandingsmotor worden veel te complex! Het start/stop-systeem is er enkel om een paar grammetjes CO2 van de verbruikscijfers af te halen en hiermee aan de normen te voldoen. Het bestond trouwens  al veel vroeger. Midden jaren '80 vond ik het al terug in de handleiding van de Audi 80 die mijn ouders toen gekocht hadden. Waarschijnlijk werd het toen aangeboden omwille van de zeer hoge brandstofprijzen, later verdween het weer.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 17:28:26 »
Kijk, Joeri. Jij plant graag waar je gaat bijladen, ik zou daar een hekel aan hebben. Als ik ergens aankom en ze vragen mij langs waar ik gekomen ben, kan ik het zelfs niet zeggen, ik volg gewoon de aanwijzingen van de GPS.

Daarentegen zou ik een elektrische wagen saai vinden. Ik rijd dikwijls met de radio uit omdat ik liever het motorgeluid hoor. Ik vind het boeiend om te zien bij welk toerental de automaat in verschillende omstandigheden schakelt. Met mijn oldtimer Mercedes kan ik uiteraard nog veel intenser meeleven met de mechaniek.

De start-stop-systemen van 30 jaar geleden werden afgevoerd omdat ze tot een abnormaal korte levensduur van de startmotor en de batterij leidden, en soms zelfs de starterkrans van het vliegwiel te ver afgesleten was. Nu zijn deze onderdelen geschikt voor een start-stop-systeem (en daardoor uiteraard duurder). Ik schakel die functie dikwijls uit, want telkens de motor al na minder dan 10 seconden opnieuw start, heb je meer verbruikt dan als hij blijven draaien was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 17:48:02 »
(...)
En ik heb zélf al ondervonden dat het kan.  Ik heb zélf al meegemaakt dat we hier thuiskwamen, en m'n echtgenote de sleutel in haar handtas heeft zitten.  Als zij dan met die handtas uitstapt, blijft de motor inderdaad draaien.  Al geeft mijn Grand Scénic me dan wél promp een lawaaierig alarm.  En een duidelijke melding op m'n instrumentenpaneel, in een grote rode kader.  Ik kan de wagen dan nog moeiteloos in de garage rijden.  De motor stil leggen kan ik evenwel niet met de startknop.  Dat kan pas weer, als de sleutel zich opnieuw in de wagen bevindt. 
(...)
Is idd zo, we hebben hier een Renault Megane bj2015 en die heeft dat ook zo'n scherp signaal en duidelijke indicatie.
Zou ik eens moeten proberen of ik blokje om kan rijden ... :)

En dan is 't volgende een bezoekje, telefoon of mail naar de dealer hierover.
Eens zien hoe die reageert. :)


Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 mei 2018 - 11:57:33 »
Kijk, Joeri. Jij plant graag waar je gaat bijladen, ik zou daar een hekel aan hebben. Als ik ergens aankom en ze vragen mij langs waar ik gekomen ben, kan ik het zelfs niet zeggen, ik volg gewoon de aanwijzingen van de GPS.

Daarentegen zou ik een elektrische wagen saai vinden. Ik rijd dikwijls met de radio uit omdat ik liever het motorgeluid hoor. Ik vind het boeiend om te zien bij welk toerental de automaat in verschillende omstandigheden schakelt. Met mijn oldtimer Mercedes kan ik uiteraard nog veel intenser meeleven met de mechaniek.

Ik plan inderdaad graag maar het hoeft niet. Geef gewoon je bestemming in en de wagen plant de route via de laadpalen als die nodig zijn. Het systeem gaat daarbij rekening houden met meerdere factoren zoals bijvoorbeeld reliëf. Als ik zelf plan haal ik iets hogere reissnelheden, maar die haal ik omdat ik kleinere veiligheidsmarges hanteer. Ik kan ook nog altijd genieten van een mooi motorgeluid. Ik durf zelfs al eens een raam openen onderweg als ik een sportwagen met bv. een V8 hoor afkomen.

De mechaniek van een elektrische auto zit anders in elkaar en het is ook boeiend om hier mee te experimenteren. Ik ben nieuwsgierig en geïnteresseerd in techniek dus probeer ik alles te weten te komen over de wagen, soms via een experiment. Als ik wil schakelen en echt gas geven en de techniek wil voelen dan neem ik de moto wel. Alhoewel, ik overweeg om die ook te vervangen door een elektrisch exemplaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 mei 2018 - 23:53:09 »
(...)
En ik heb zélf al ondervonden dat het kan.  Ik heb zélf al meegemaakt dat we hier thuiskwamen, en m'n echtgenote de sleutel in haar handtas heeft zitten.  Als zij dan met die handtas uitstapt, blijft de motor inderdaad draaien.  Al geeft mijn Grand Scénic me dan wél promp een lawaaierig alarm.  En een duidelijke melding op m'n instrumentenpaneel, in een grote rode kader.  Ik kan de wagen dan nog moeiteloos in de garage rijden.  De motor stil leggen kan ik evenwel niet met de startknop.  Dat kan pas weer, als de sleutel zich opnieuw in de wagen bevindt. 
(...)
Is idd zo, we hebben hier een Renault Megane bj2015 en die heeft dat ook zo'n scherp signaal en duidelijke indicatie.
Zou ik eens moeten proberen of ik blokje om kan rijden ... :)

En dan is 't volgende een bezoekje, telefoon of mail naar de dealer hierover.
Eens zien hoe die reageert. :)

Dus gisteren getest ... kon zonder probleem 300m verder rijden, draaien en terugkomen.
Enkel bij sluiten vd deuren een waarschuwing "sleutel niet aanwezig" oid, gewoon vertrekken, dan nog 2x ( na 5 en 10 sec ) een waarschuwingsgeluid gehad van paar seconden en dan ... niets meer. Dus 3x een moeiteloos te negeren waarschuwing maar geen verdere actie.
Ik parkeer terug en kon zonder probleem de start-/stopknop indrukken om motor te laten uitvallen, wel 5 sec drukken ipv de normale 1 sec met aanwezige kaart.

Morgen eens contact opnemen met garage ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018 - 18:08:09 »
Morgen eens contact opnemen met garage ...

Ofwel kunnen ze er niets aan veranderen, ofwel mag je dokken voor een aanpassing van de software (meestal ca. 30 €).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: auto met startknop blijkt sluipmoordenaar
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018 - 22:38:12 »
Morgen eens contact opnemen met garage ...

Ofwel kunnen ze er niets aan veranderen, ofwel mag je dokken voor een aanpassing van de software (meestal ca. 30 €).
Het eerste dus ...
"Ze weten ervan" maar "er is geen soort update oid" ...
Dus als er ne zatte kan starten en je pakt de sleutel/kaart af, kan die nog vertrekken ...
Dus een carjacking ...
Dus ...

Vandaag eens aan enkele collega's gevraagd en iemand met een recente Ford Ecosport : hetzelfde.
Eens gestart kan je die bwvs leegrijden zonder sleutel.

Morgen dan maar mailtje naar hoofdbureau en in cc de garage.
Zal niet van komen wsl, maar dan heb ik er toch iets voor geprobeerd.
Een eventuele volgende auto heeft nu al een extra test ...  ;D