Natuurlijk kan zo een radar een fout maken. In gecontroleerde lab-omstandigheden zal de kans op een fout bijzonder klein zijn, maar zelfs daar is een fout nog altijd mogelijk. Je hebt nog geluk dat de fout zo groot is, dan kan je het inkaderen en tegen je muur hangen. Een vriend van mij werd zo'n 15 jaar geleden geflitst in Nederland op de snelweg tegen 143 km/u (gecorrigeerd). Met een auto had hij dus zeker moeten betalen. Hij was echter onderweg met een mobile-home met slechts 90 pk, die 143 km/u was ver boven de topsnelheid van die mobil-home. Hij heeft niet moeten betalen.
In het wild kan er altijd wel iets gebeuren dat een verkeerd meetresultaat oplevert. Die fouten zullen wel een bepaalde verdeling volgen. Het wordt dus een statistisch probleem. Als iemand die 100 km/u rijdt met 99,9% zekerheid gemeten wordt tussen de 96 en de 104 km/u dan zou je kunnen stellen dat een foutenmarge van 4 km/u billijk is, behalve natuurlijk voor de ongelukkige 0,1%.