Auteur Topic: Elektrische DAF truck  (gelezen 1876 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Elektrische DAF truck
« Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 09:56:48 »
Van electrek.co:

https://electrek.co/2018/05/16/daf-a...-battery-pack/

De truckfabrikanten worden wakker en beginnen steeds meer elektrische trucks uit te brengen, misschien voelen ze de hete adem van de Tesla Semi in hun nek!

Ze moeten echter nog een hele weg afleggen. Deze DAF heeft een bereik van 100 km met een 170 kWh batterijpak. Dat geeft een vrij hoog elektrisch verbruik. Men verwacht dat het verbruik van de Tesla Semi ergens tussen de 1 en 1,2 kWh/km zal bedragen, of slechts 2/3 van de DAF. DAF heeft dan ook een bestaande truck aangepast en heeft geen aerodynamica aanpassingen aangebracht. De Tesla Semi is o.a. door de vooruitstrevende aerodynamica zuiniger.
Op de foto's zie je een CCS connector. Als ze de batterij volledig willen laden op 1,5 u zal je toch een vermogen van ongeveer 150 kW door deze connector moeten duwen. De standaard laat dat zeker toe, maar dergelijke laadpalen zijn nog zeer schaars.
Hoe dan ook wordt er geladen aan zo'n 80 ?* 90 km/u. De Tesla zou meer dan 600 km kunnen laden op een half uur via een speciale connector.

Het is een lovenswaardig initiatief van DAF maar ze hebben nog een hele weg af te leggen.

Voor leveringen aan supermarkten zie ik nog wel een toekomst voor deze truck, zeker als aan de supermarkt snel kan geladen worden. Om deze truck in te zetten zullen dus CCS laders moeten geïnstalleerd worden op de leverplaatsen. Als het lossen zo'n 30 min zou duren kan er 40 à 45 km bijgeladen worden wat wellicht genoeg is om op de volgende leverplaats te geraken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, Bert was de afstand die jij rijdt op een typische melkronde? Zou het lukken met een elektrische DAF?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Elektrische DAF truck
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 13:02:39 »
Gewoon uit nieuwsgierigheid, Bert was de afstand die jij rijdt op een typische melkronde? Zou het lukken met een elektrische DAF?

Daar kan je eigenlijk géén lijn in trekken.

Binnen de ganse groep, is de kortste ophaalronde om een volle vracht melk op te halen amper 14 km.  De langste ophaalronde daarentegen is 392 km.  Dat hangt er gewoon van af, in welke regio je melk gaat ophalen, hoe groot het volume per leveraar is, en de afstanden tussen de verschillende leveraars.

Wie een ritje van 14 km voor de boeg heeft, zal uiteraard meerdere vrachten kunnen (versta : moeten) ophalen binnen het tijdsbestek van 12 uur.

Wel heb ik al gezien, dat er zelfstandige voerders bij de concurrentie (Campina) RMO's hebben bollen, waarvan de melkpomp aangedreven wordt op zonne-energie.  Dus niet meer via een PTO met hydrolikleidingen aangedreven door de trekker.  De RMO chauffeur beschikt over een electriciteitskabel, just in case de beschikbare energie opgebruikt is (bvb bij nachtrondes).  Die stekker kan hij dan bij de melkveehouder in het stopcontact kan steken.  Hoe dat precies in elkaar zit, daar weet ik ook het fijne niet van.  Maar wss zal er ergens een overeenkomst zijn met betrokken melkveehouders om te voorzien in een bereikbaar stopcontact enerzijds, en een vorm van vergoeding voor de desgevallend gebruikte stroom anderzijds.  Grote voordeel is hoe dan ook, dat wanneer de trekker om 1 of andere reden (tijdelijk) vervangen moet worden, de chauffeur géén nood heeft aan een trekker die voorzien is van een PTO om de melkpomp op de oplegger aan te drijven.

edit : RMO = Rijdende Melk Ontvangst
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 mei 2018 - 13:19:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Elektrische DAF truck
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 15:13:42 »
Onze Noorderburen, zijn pioniers wat betreft het electrisch rijden.  Kijk bvb even >>> hier.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrische DAF truck
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 17 mei 2018 - 17:45:49 »
Hier bij ons varen al sinds 1909 elektroboten op de Königssee omwille van het milieu (het water van de Königssee heeft drinkwaterkwaliteit).

Elke boot (op een paar kleinere na) biedt plaats aan 80 opvarenden en kan met volle batterijen een ganse dag varen. De motoren hebben een maximum vermogen van 12 PK.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Elektrische DAF truck
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 mei 2018 - 01:22:17 »
DAF is anders wel goed bezig, de meeste schakelen over op DAF omdat die zo weinig gebruiken en omdat de onderhoudskosten laag zijn. Een nieuwe DAF komt ook met standaard  Goodyear Kmax en Fuelmax banden, waren ze de eerste die dat deden.
Misschien is er niet echt een markt voor die elektrische DAF op groote schaal maar sommige site's waar de vrachtwagen tussen de gebouwen pendeld daar is veel verschil te maken met zo'n vrachtwagen, op Janssens pharma bolt ook een elektrische truck, een gewone geraakt daar nooit op bedrijfgstemperatuur is er totaal onzinnig. Zo zijn er wel meer bedrijven te bedenken die er voordeel mee zouden kunnen doen, Umicore, sidmar, BASF, GSK, Katoennatie, Kan hier nog tig bedrijven opnoemen, enkel in België.
Wat betreft die Tesla en zijn aerodynamica, je weet toch dat er een claim loopt omdat ze het ontwerp schaamteloos gepikt hebben? https://www.hln.be/geld/economie/autobedrijven/truckfabrikant-claimt-twee-miljard-dollar-van-tesla-wegens-plagiaat~a2b91c4b/
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrische DAF truck
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 mei 2018 - 16:38:02 »
Wat betreft die Tesla en zijn aerodynamica, je weet toch dat er een claim loopt omdat ze het ontwerp schaamteloos gepikt hebben? https://www.hln.be/geld/economie/autobedrijven/truckfabrikant-claimt-twee-miljard-dollar-van-tesla-wegens-plagiaat~a2b91c4b/

Niet omdat ze het ontwerp gepikt hebben, maar omdat ze het volgens Nikola zouden gepikt hebben. Of dat zo is, moet nog uitgemaakt worden.

Het gaat overigens wel extreem slecht met Tesla:

Tesla verbrandt 6.500 dollar per minuut: haalt het bedrijf het einde van het jaar? Slecht nieuws voor de kopers van de komende Roadster, die $50,000 of $250,000 voor de limited edition aan voorschot betaald hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."