Van electrek.co:
https://electrek.co/2018/05/16/daf-a...-battery-pack/De truckfabrikanten worden wakker en beginnen steeds meer elektrische trucks uit te brengen, misschien voelen ze de hete adem van de Tesla Semi in hun nek!
Ze moeten echter nog een hele weg afleggen. Deze DAF heeft een bereik van 100 km met een 170 kWh batterijpak. Dat geeft een vrij hoog elektrisch verbruik. Men verwacht dat het verbruik van de Tesla Semi ergens tussen de 1 en 1,2 kWh/km zal bedragen, of slechts 2/3 van de DAF. DAF heeft dan ook een bestaande truck aangepast en heeft geen aerodynamica aanpassingen aangebracht. De Tesla Semi is o.a. door de vooruitstrevende aerodynamica zuiniger.
Op de foto's zie je een CCS connector. Als ze de batterij volledig willen laden op 1,5 u zal je toch een vermogen van ongeveer 150 kW door deze connector moeten duwen. De standaard laat dat zeker toe, maar dergelijke laadpalen zijn nog zeer schaars.
Hoe dan ook wordt er geladen aan zo'n 80 ?* 90 km/u. De Tesla zou meer dan 600 km kunnen laden op een half uur via een speciale connector.
Het is een lovenswaardig initiatief van DAF maar ze hebben nog een hele weg af te leggen.
Voor leveringen aan supermarkten zie ik nog wel een toekomst voor deze truck, zeker als aan de supermarkt snel kan geladen worden. Om deze truck in te zetten zullen dus CCS laders moeten geïnstalleerd worden op de leverplaatsen. Als het lossen zo'n 30 min zou duren kan er 40 à 45 km bijgeladen worden wat wellicht genoeg is om op de volgende leverplaats te geraken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, Bert was de afstand die jij rijdt op een typische melkronde? Zou het lukken met een elektrische DAF?