Auteur Topic: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt  (gelezen 1112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Gepost op: vrijdag 08 juni 2018 - 21:39:31 »
Citaat van: GVA
Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt

Wie vanaf juli een rijbewijs behaalt, moet 6 tot 9 maanden later een extra leermoment bijwonen om de rijvaardigheden bij te schaven.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180608_03551714/extra-rijtest-100-euro-voor-wie-vanaf-juli-rijbewijs-haalt

Eindelijk...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 juni 2018 - 01:21:52 »

Eindelijk...
Haalt niets tot zeer weinig uit, volgens mij ...
Dan gaan ze die dag gewoon "hun best doen" (zoals bij examens bvb) en nadien terug in de oude rijstijl vervallen ...
Kost enkel geld en een dag ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 09 juni 2018 - 21:15:38 »
Dat vind ik wel extreem pessimistisch.

Het is niet alleen een examen, er wordt daar ook heel wat aangeleerd en geoefend. Zoals in het artikel staat, heeft zo een initiatief in Finland en in Oostenrijk tot een fikse daling van het aantal verkeersdoden geleid. Als jij ervan overtuigd bent dat dat in België niet het geval zal zijn, dan heb je wel een zeer lage dunk van je landgenoten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 juni 2018 - 13:18:58 »
Ik heb eerlijk gezegd toch ook mijn twijfels bij déze aanpak.  Soit, JS heeft z'n zinnetje dan toch gekregen.

Ik zal nu de eerste zijn om dergelijke rijvaardigheidstraining aan te bevelen.  Alleen zou ik het niet doen voor beginnende bestuurders.  Daar dreigt net het omgekeerde effect.

Het is -zeker voor een beginnend bestuurder- altijd een beetje zoeken naar waar de limieten liggen van wat nog verantwoord is.  De limieten van het eigen kunnen, en de limieten van de wagen, daarbij rekening houdend met overige weggebruikers.  Een rijvaardigheidstraining helpt zéér zeker om de do's en de don'ts aangeleerd te krijgen voor het geval je tóch 's in een situatie terecht komt waarbij je de limieten overschreden hebt.  Kortom : voor het geval het mis dreigt te gaan.

En net daar schuilt het risico voor een jonge, beginnend bestuurder voor wie het in den beginne nog niet helemaal duidelijk is waar die limieten precies liggen.  Voordat je 't weet, keert de jongere huiswaarts met een vals gevoel van veiligheid.  ttz : Er wordt weliswaar érg gehamerd op het voorkomen ipv een dreigend controleverlies nog te genezen.  Maar het risico bestaat zéér zeker dat met name jongens hier huiswaarts zullen keren met het verkeerde idee dat ze nu wel weten wat te doen als de wagen tóch 's zou dreigen te slippen.  En vertrekkende van daaruit, zou (vooral jongens, wegens haantjesgedrag) het best wel 's kunnen dat de jonge bestuurder z'n eigen vaardigheid schromelijk overschat.  Anders gezegd : de jongere vertrekt dan vanuit het gevoel dat hij nu op die éne dag écht wel aangeleerd heeft om de wagen weer onder controle te krijgen.  Daardoor acht hij voor zichzelf bepaalde risico's aanvaardbaar, ook al heeft de instructeur nog zó hard z'n best gedaan om hem van het tegendeel te overtuigen.

Voor je 't weet, loop je het risico dat je op die manier net tegenoverstelde bereikt van wat je beoogt.  Ikzelf heb in de wijde kennissenkring weet van één jongere bestuurder die z'n wagen aan gort gereden heeft.  Het éérste wat hij aan z'n vader zei in het ziekenhuis was "Toemme, nu weet ik wat die lesgever bedoelde met : wie een noodstop moet maken of in extremis iets of iemand moet ontwijken, heeft voordien al zowat de helft van déze cursusdag verkeerd gedaan.  Maar na de cursus dacht ik dat die wagen wel weer onder controle zou krijgen".

Dergelijke cursus heeft oneindig véél meer zin, éénmaal de bestuurder die limieten voor zichzelf duidelijk heeft weten af te bakenen.  Er zal véél meer blijven hangen van wat hem aangeleerd wordt om uit de gevarenzone te blijven.  En hij zal de aangeleerde vaardigheden om de wagen weer onder controle te krijgen slechts gebruiken waarvoor die lessen eigenlijk dienen.  En de éérste en voornaamste vaardigheid is nu net een attitude die er op gericht is om vooral UIT de problemen te blijven.  En het is pas de twééde vaardigheid, die erin bestaat om in extremis de wagen opnieuw onder controle te krijgen.  Maar mijns inziens heb je dergelijke cursus pas écht goed begrepen als je doorhebt dat je in dergelijk geval hoogstwaarschijnlijk in die éérste vaardigheid schromelijk gefaald hebt.  Ook al ligt andermans initiële fout mee aan de basis van het probleem.

Laat een jongere dus zéker dergelijke cursus volgen.  Maar let op dat je dat niet té vroeg doet.  Je wil écht géén jongere op de weg hebben die na zo'n cursus dwaze risico's voor zichzelf aanvaardbaar acht, omdat hij na zo'n cursusdag dénkt plots alwetend te zijn mbt dreigend controleverlies.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 juni 2018 - 19:21:29 »
Je kunt natuurlijk van mening verschillen over het geschikte moment voor een dergelijke bijkomende vorming. Het gaat om leerstof waarvoor het, zolang een beginneling nog vrijwel geen ervaring heeft, te vroeg is, doch waarmee je ook best geen 5 jaar wacht tot hij intussen verongelukt is bij gebrek aan kennis.

Het is goed dat een beginneling op zo een bijkomende vorming enkele keren een noodstop uitvoert. Hij leert dan dat hij het rempedaal werkelijk keihard moet intrappen en niet hoeft te schrikken van de vibraties van het rempedaal door de ingrepen van het ABS.

Beginnelingen moeten ook leren dat ze in geval van nood eerst zoveel mogelijk snelheid moeten afbouwen en dan pas zo nodig uitwijken.

Bij het slalommen ondervinden ze dat, wat nog probleemloos gaat tegen 30 km/h, tot een corrigeerbare slip bij 35 km/h leidt, en al bij 40 km/h tot een niet meer te corrigeren slip.

Toen ik voor het eerst een veiligheidstraining volgde, dacht ik ook: "Nu ga ik sneller kunnen rijden". Maar sinds de training rijd ik minder snel en houd ik nog meer veiligheidsafstand. Het is goed dat ik weet wat ik moet doen in een noodsituatie, maar het is zoals een veiligheidsgordel: je draagt hem in de hoop dat je hem nooit zult nodig hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Extra rijtest (100 euro) voor wie vanaf juli rijbewijs haalt
« Reactie #5 Gepost op: maandag 11 juni 2018 - 10:10:29 »
Ik zie hier ook wel nut in. Je zou er versteld van staan hoe snel slechte gewoontes in het rijden van een chauffeur sluipen. Je kan je best doen op een examen om het toch correct te doen, maar bij een goede test gaan er toch veel door de mand vallen. Vergeet niet dat, zelfs de leerlingen van de rijschool, in aanraking zullen komen met andere chauffeurs in het gezin, vriendenkring, ... Deze chauffeurs zullen al snel vertellen hoe ze moeten rijden (want ze hebben al zoveel ervaring en nog nooit een ongeluk, ...). Op tijd de slechte gewoontes afblokken lijkt me dan ook zeer nuttig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519