Auteur Topic: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?  (gelezen 2341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Gepost op: woensdag 30 mei 2018 - 20:48:32 »
Citaat van: VRT Nieuws
Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu?

Verwarring op de E40 in Ternat, vandaag. Daar zijn gele wegmarkering aangebracht, terwijl er nog geen werken zijn. De gele lijnen hebben voorrang, zo lijkt het wel. En toch staat er een bord waarop te lezen staat dat je als weggebruiker de witte lijnen moet volgen. Hoe zit het nu?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/30/verwarring-op-e40--witte-en-gele-lijnen/

Wegen en VerkeerD weer 's in hun volle doen. 

Zelfs de simpele regel dat de tijdelijke gele wegmarkeringen de witte waardeloos maken, snappen ze daar nog geeneens.  Neen, dan gaan ze godbetert nog een tekstkar plaatsen, met daarop een instructie die regelrecht tegen deze elementaire verkeersregel ingaat.  Bij mijn weten, is zo'n tekstkar géén reglementair verkeersteken en de tekst die erop verschijnt is al evenmin het bevel van een bevoegd persoon.

Kan iemand dat zootje ongeregeld nu eindelijk eens een buitenflikkeren aub. ?

Als daar ongevallen van komen, dan hoop ik dat de betrokkenen deze dienst rechtstreeks mee dagvaarden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 mei 2018 - 20:52:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 31 mei 2018 - 08:48:25 »
Wat doen de zelfrijdende auto's daar?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 31 mei 2018 - 11:49:38 »
Wat doen de zelfrijdende auto's daar?

Voor zover ik weet zijn er nog geen zelfrijdende auto's in Belziek. Er rijden wel behoorlijk wat Tesla's rond, maar de autopilot is daar enkel een hulpmiddel. De chauffeur moet indien nodig ingrijpen. De volgende keer ik er voorbij kom zal ik het eens uittesten. Als ik goed heb gaan Tesla's met AP1 (productie tot ongeveer 11/2016) daar problemen mee hebben. AP1 gebruikt immers een zwart-wit camera, AP2 gebruikt echter kleurencamera's. Aan de werken in Aalter volgde mijn X alvast de gele strepen. Het is echter altijd de vraag of dit op basis van de camera's gebeurt. De wagen gaat met Tesla communiceren en krijgt informatie binnen over wegenwerken. Wat er exact wordt doorgestuurd weet ik echter niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 31 mei 2018 - 15:24:27 »
De ene gaat de gele strepen volgen, de andere de witte. Daar moeten wel ongevallen van komen. En dat mag allemaal in België.

Ik deel de visie van Bert: het bord met de tekst is geen geldig verkeersteken, dus gelden de gele strepen.

Wat moeten de buitenlanders daarvan denken? De meesten verstaan het bord met de tekst niet eens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 31 mei 2018 - 15:25:50 »
Voor zover ik weet zijn er nog geen zelfrijdende auto's in Belziek.

Als Mechelaar zou je beter moeten weten: https://www.gva.be/cnt/dmf20180524_03527688/mechelen-test-zelfrijdend-elektrisch-busje-uit
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verwarring op E40 in Ternat: witte én gele lijnen, hoe zit het nu ?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 31 mei 2018 - 21:01:56 »
Zelfs de kleur van die tijdelijke wegmarkeringen is dan nog verkeerd ook nog.  Geel ipv oranje ....


https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/259-art73

Artikel 73. Overlangse voorlopige markeringen die de rijstroken aanduiden

73.1. Voorlopige markeringen om bij werken het verkeer te kanaliseren, worden gevormd door ofwel
oranje doorlopende of onderbroken strepen, ofwel door oranje spijkers.

De oranje doorlopende en onderbroken strepen hebben dezelfde betekenis als de doorlopende en de onderbroken strepen bedoeld in de artikelen 72.2. en 72.3.

Wanneer spijkers gebruikt worden, kunnen de markeringen bestaan uit :

1° een doorlopende streep;
2° een onderbroken streep.



Een gele onderbroken markering, is iets héél anders :


https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/262-art75


75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.

Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.

Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.



« Laatst bewerkt op: donderdag 31 mei 2018 - 21:05:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone