Auteur Topic: belang van afstand houden prima aangetoond  (gelezen 1102 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
belang van afstand houden prima aangetoond
« Gepost op: donderdag 07 juni 2018 - 19:50:00 »
>>> Hier een bangelijk filmpje over het belang van afstand houden.

In het filmpje, zijn zéér geoefende piloten te zien.  Zij weten vooraf, dat de voorste bestuurder op een bepaald ogenblik de opdracht zal krijgen om een noodstop te maken.  Ze weten alleen niet wanneer.  En enkel de voorste bestuurder, krijgt het commando te horen.  De anderen moeten allemaal reageren op diens noodstop.

Er is duidelijk te zien, dat geen énkele van de bestuurders erin zou geslaagd zijn om een ongeval te voorkomen.

Dan te weten, dat zij allen ongetwijfeld over een rijvaardigheid beschikken die uiteraard aanzienlijk beter is dan wat de gemiddelde bestuurder op de openbare weg aankan.  Geen van hen is afgeleid door een mobiele telefoon, door een geanimeerd gesprek met de passagiers, door ruziënde kids op de achterbank, .... Allen zijn zij uiterst geconcentreerd, en ze weten zelfs vooraf dat er hen een noodstop te wachten staat.   

In real life daarentegen, is de bestuurder in het beste geval niet al teveel afgeleid.  Maar weet hij uiteraard nooit op voorhand dat het tijdens die bewuste rit lelijk mis dreigt te gaan.

Beter dan dit ... zou ik het niet kunnen aantonen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 juni 2018 - 19:52:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: belang van afstand houden prima aangetoond
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 07 juni 2018 - 21:19:06 »
Inderdaad een overduidelijk filmpje. Bedankt, Bert!

Ze rijden tegen 100 km/h, dat is 27,77 m/s. Volgens de 2 seconden regel moeten ze dus 55,56 m afstand houden. Dat komt in de buurt van de halve snelheid in meter (100/2 = 50 meter) dat in Duitsland het verplichte minimum is.

Bij de 2 seconden regel is de afstand recht evenredig met de snelheid. De weg die je aflegt tijdens de reactietijd is ook recht evenredig met de snelheid, maar de weg die je aflegt tijdens het remmen is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Daarom geeft de 2 seconden regel bij lage snelheden een wat te grote afstand, maar bij hogere snelheden onvoldoende veiligheidsafstand.

Zelfs met inachtname van de 2 seconden regel zou er wellicht een kettingsbotsing van gekomen zijn als de bestuurders niet wisten dat er een noodstop ging volgen. Bij de Rolls Royce Driving School wordt daarom de 3 seconden regel aanbevolen.

Maar in de praktijk wordt er op de autosnelwegen dikwijls met heel wat minder dan de 2 seconden regel gereden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: belang van afstand houden prima aangetoond
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 08 juni 2018 - 11:02:33 »
Op Belgische snelwegen rijdt men in de regel nog korter op elkaar dan in het filmpje. De afstand tussen twee onderbroken lijnen op de snelweg is ongeveer 10 m, dikwijls zie ik ze korter dan dat op elkaar rijden. De verlichtingspalen staan in België 45 m uit elkaar, zoveel afstand houdt bijna niemand! Erger nog, men wordt agressief achter je als je afstand houdt. Ik laat me niet opjagen en probeer de Duitse regels te hanteren, dus halve snelheid in m. Als de auto op autopilot staat is dat ongeveer ook de afstand die hij zelf houdt. Ik kan dit instellen, maar ik neem een ruime afstand. In principe zou dit niet nodig zijn, de reactietijd valt immers quasi weg. Bovendien houdt de autopilot zelf het voertuig voor je voorligger in de gaten, zelfs als dit een camionette is waar je niet kan doorkijken. De radar ziet die wel!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519