Naar mijn mening spreken de wetteksten het youtube filmpje gepost door Svenn tegen want daar verlaat een mini de rotonde vanuit de tweede rijstrook.
Naar mijn mening, is het filmpje van Agentschap Wegen en Verkeer(d) daar inderdaad fout.
(Een rotonde kan overigens ook op elke weg die erop uitkomt ofwel een B1 ofwel een B5 hebben. Dus ook daar zijn ze minstens onvolledig).Zelfs bij het oprijden, zijn ze m.i. niet helemaal correct. Ook het oprijden van een rotonde, is een richtingsverandering naar rechts.
De rijschooldirecteur beweert dat je een rotonde mag verlaten vanuit de tweede rijstrook zonder eerst terug naar de rechterrijstrook te komen. Hij wil ook dat we dit zo aanleren en niet steeds in de rechterrijstrook liggen sukkelen.
In Frankrijk mss wel, daar gelden mss regels die afwijken van wat in ons land geldt. In ons land mag het alvast niet.
Ik baseer mij op art 19.2.2
Wij ook, zoals je hierboven kon zien.
Daarom wou ik graag jullie mening, met de teksten en de artikels ben ik niet veel want die ken ik.
19.2.2 zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
19.2.4 de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve 9.4/9.5 op de ingeslagen weg Hoe ga je daar aan voldoen, als je je niet éérst naar de rechtse rijstrook begeeft, en dan van daaruit de rotonde verlaat ?
Ik zie maar 1 uitzondering hierop. Namelijk wanneer je niet anders kàn omwille van de plaatsgesteldheid en de lengte van je voertuig.