Auteur Topic: rotonde  (gelezen 2781 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
rotonde
« Gepost op: dinsdag 10 juli 2018 - 20:34:56 »
Hallo,


Moet ik op een rotonde met rijstroken in de buitenste rijstrook rijden om de rotonde te verlaten?


met dank voor antwoord

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 juli 2018 - 22:07:39 »
Hallo,


Moet ik op een rotonde met rijstroken in de buitenste rijstrook rijden om de rotonde te verlaten?


met dank voor antwoord

Het verlaten van een rotonde, is een richtingsverandering naar rechts :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/177-art19

Citaat
Artikel 19. Richtingverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.

In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 juli 2018 - 10:10:14 »
Svenn en Bert,

Naar mijn mening spreken de wetteksten het youtube filmpje gepost door Svenn tegen want daar verlaat een mini de rotonde vanuit de tweede rijstrook.

De meesten onder jullie weten dat ik verhuisd ben naar Frankrijk niet ver van de Belgische grens en dat ik in Belgie werk in een autorijschool in Henegouwen.

De rijschooldirecteur beweert dat je een rotonde mag verlaten vanuit de tweede rijstrook zonder eerst terug naar de rechterrijstrook te komen. Hij wil ook dat we dit zo aanleren en niet steeds in de rechterrijstrook liggen sukkelen.

Ik baseer mij op art 19.2.2

Daarom wou ik graag jullie mening, met de teksten en de artikels ben ik niet veel want die ken ik.

Met dank

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 juli 2018 - 22:06:05 »
Naar mijn mening spreken de wetteksten het youtube filmpje gepost door Svenn tegen want daar verlaat een mini de rotonde vanuit de tweede rijstrook.

Naar mijn mening, is het filmpje van Agentschap Wegen en Verkeer(d) daar inderdaad fout.
(Een rotonde kan overigens ook op elke weg die erop uitkomt ofwel een B1 ofwel een B5 hebben.  Dus ook daar zijn ze minstens onvolledig).

Zelfs bij het oprijden, zijn ze m.i. niet helemaal correct.  Ook het oprijden van een rotonde, is een richtingsverandering naar rechts.

De rijschooldirecteur beweert dat je een rotonde mag verlaten vanuit de tweede rijstrook zonder eerst terug naar de rechterrijstrook te komen. Hij wil ook dat we dit zo aanleren en niet steeds in de rechterrijstrook liggen sukkelen.

In Frankrijk mss wel, daar gelden mss regels die afwijken van wat in ons land geldt.  In ons land mag het alvast niet.

Ik baseer mij op art 19.2.2

Wij ook, zoals je hierboven kon zien.

Daarom wou ik graag jullie mening, met de teksten en de artikels ben ik niet veel want die ken ik.

19.2.2 zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
19.2.4 de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve 9.4/9.5 op de ingeslagen weg


Hoe ga je daar aan voldoen, als je je niet éérst naar de rechtse rijstrook begeeft, en dan van daaruit de rotonde verlaat ?

Ik zie maar 1 uitzondering hierop.  Namelijk wanneer je niet anders kàn omwille van de plaatsgesteldheid en de lengte van je voertuig.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 juli 2018 - 22:11:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 juli 2018 - 22:14:33 »
@ Mazda.  Tussen de reacties op het filmpje bij youtube, staat er een reactie van Inazuma (u mss niet onbekend van dit forum). 

Ook hij claimt, dat er in het filmpje 2 overtredingen te zien zijn.   Eén daarvan, is de rotonde verlaten vanop de binnenste rijstrook.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rotonde
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018 - 11:34:55 »
In Frankrijk mss wel, daar gelden mss regels die afwijken van wat in ons land geldt.

Mazda geeft aan dat hij bij een Belgische rijschool werkt:

Citaat van: mazda
De meesten onder jullie weten dat ik verhuisd ben naar Frankrijk niet ver van de Belgische grens en dat ik in Belgie werk in een autorijschool in Henegouwen.

Citaat
Ik zie maar 1 uitzondering hierop.  Namelijk wanneer je niet anders kàn omwille van de plaatsgesteldheid en de lengte van je voertuig.

Inderdaad. Een vrachtwagen die zelfs naar de uiterst linkse kant van de rijbaan moet rijden om naar rechts te kunnen afslaan, doet dit nog altijd zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: rotonde
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018 - 14:48:41 »
Idd, ik had het gezien en wachtte of je het ook gezien had van die fout in het filmpje.

Maar ik blijf ook bij mijn standpunt zoals Bert nogmaals aangeeft : 19.2.2 en 19.2.4=  "zo rechts en zo kort mogelijk".
En zoals Bert en Jozef terecht aangeven dat dit ook nog afhangt van de plaats en het voertuig in kwestie.




Edit : verkeerde "copy/paste"-deeltje hier, dat krijg je al je met 3 verkeersdingen tegelijk bezig zijt ...
Zwijndrecht is ook (weer) goed bezig met een "her"-heraanleg  :) 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 juli 2018 - 14:54:57 door svenn »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018 - 18:21:26 »
OK bedankt

Zo zie ik het ook.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rotonde
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 14 juli 2018 - 23:58:53 »
Mazda geeft aan dat hij bij een Belgische rijschool werkt:

Citaat van: mazda
De meesten onder jullie weten dat ik verhuisd ben naar Frankrijk niet ver van de Belgische grens en dat ik in Belgie werk in een autorijschool in Henegouwen.

Oeps, my bad.  Daar had ik ff over gelezen.

@ Mazda, ff een vraagje.  Waarop baseert je wg in de rijschool zich voor onderstaande stelling ?

Citaat
De rijschooldirecteur beweert dat je een rotonde mag verlaten vanuit de tweede rijstrook zonder eerst terug naar de rechterrijstrook te komen. Hij wil ook dat we dit zo aanleren en niet steeds in de rechterrijstrook liggen sukkelen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone