In de situatie die ik aanhaal staan ook borden " fietsers in beide richtingen".
Beperkt éénrichtingsverkeer.
Hoe zit het dan met Artikel 19.3?
Goed. Dat heeft het over eenrichtingsverkeer en voorziet geen afwijking daarvan voor beperkt eenrichtingsverkeer.
En wat als er geen tegenligger is maar toch een soort van suggestiestrook.
Een suggestiestrook is van nul en generelei waarde, behalve misschien voor de padvinders.
Als jij op een eenrichtingsweg aan het volgend kruispunt linksaf wil slaan, moet je zo dicht mogelijk bij de linker rand van de rijbaan rijden. Je mag daar dus geen suggestiestrook vrijlaten, je moet er op rijden, anders rijd je niet zo dicht mogelijk bij de linker rand van de rijbaan.
Wil er in tegengestelde richting een fietser de straat inslaan, dan moet hij ook zo dicht mogelijk bij diezelfde rand van de rijbaan rijden (voor hem is dat dan de rechter rand), en zitten jullie dus in een patstelling die in de wegcode ingebouwd is. Met de wegcode geraken jullie daar niet uit. Als jullie beiden het been stijfhouden, moet de politie ter plaatse de nodige bevelen komen geven om de situatie te ontknopen en aldus haar taak van ordehandhaving waar te nemen.
Ik stond als derde auto in de linkerfile naast een Mercedes die in de rechterfile stond.
Toen het groen werd reed iedereen verder maar die Mercedes week naar links uit en reed tegen mijn auto.
Wie is er uitgeweken? Alleen die Mercedes? Dan is diens bestuurder alleen 100% aansprakelijk voor alle schade.
Mijn Franse verzekering weet niet wat die combinatie van borden betekenen.
Wie bij je Franse verzekeraar? De boer die, nadat hij zijn land omgeploegd heeft, in het dorpscafé verzekeringsagent komt spelen? Elke verzekeraar heeft mensen in dienst die gespecialiseerd zijn in het wegverkeersrecht van een ander land, en al zeker van een buurland als België.
Bovendien hebben dat bord en die BEV er totaal niets mee te maken. Enkel een overtreding door de bestuurder van artikel 12.4 is de directe oorzaak van het ongeval geweest:
12.4.
De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen, [...]
Onze docent Politie Wegverkeer voegde eraan toe: "voorrang verlenen aan de andere weggebruikers,
wat ze ook doen of laten. Dus ook de voetganger die schuin de weg oversteekt, wat hij niet mag, moet je voorrang verlenen als je een maneuver uitvoert.
men probeert mij de schuld van de aanrijding in mijn schoenen te schuiven omdat ik bij BEV te links reed en hij eigenlijk ook naar links wou afslaan terwijl hij rechts stond opgesteld.
Wie is "men"?
Omdat je te links reed? Daardoor kon je alleen maar nog meer ruimte aan de bestuurder van de Mercedes laten.