Auteur Topic: 4 ministers voor Belgisch verkeer ...  (gelezen 1526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
4 ministers voor Belgisch verkeer ...
« Gepost op: woensdag 08 augustus 2018 - 20:05:41 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 4 ministers voor Belgisch verkeer ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 08 augustus 2018 - 23:55:47 »
Ben geen voorstander van die man maar hij heeft gelijk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4 ministers voor Belgisch verkeer ...
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 09 augustus 2018 - 01:41:40 »
Ik vind het een zeer goed artikel, en het verheugt mij dat Eugeen zich ingezet heeft om deze problematiek aan te kaarten, hoewel het voor hem persoonlijk weinig uitmaakt, aangezien hij maar zelden in België vertoeft.

De verschillende regels inzake wegverkeer in de drie gewesten zijn een schande. België is 30.528 km² groot (met inbegrip van Baarle-Hertog in Nederland en de territoriale kustwateren) en heeft 3 gewesten en 3 gemeenschappen. Duitsland is 357.385 km² groot en heeft 16 deelstaten, doch overal gelden dezelfde regels inzake wegverkeer (helaas gelden nog altijd de verschillende regels inzake spoorwegverkeer in het voormalige West-Duitsland en in het voormalige Oost-Duitsland; treinbestuurders moeten beide kennen).

Hoe wil men dat een buitenlander de verschillen tussen de gewesten kent? Aan de grens heeft hij de tijd niet om zoveel verschillende snelheidsbeperkingen te lezen. En hoe moet hij weten dat een bord "Welkom in Vlaanderen" betekent dat daar het Vlaams gewest begint, en een bord "Bienvenue en Wallonie" dat daar het Waals gewest begint, terwijl bijvoorbeeld de overgrote meerderheid van de Duitsers geen van beide talen verstaat?

Bij ons huwelijk in 2005 hier in Duitsland en bij onze emigratie in 2008 naar hier is in Duitsland alles van een leien dakje gelopen, doch hebben mijn echtgenote en ik enorme problemen gehad in België. Intussen hadden we al sinds eind 2016 de Duitse nationaliteit kunnen hebben, doch het is weer maar eens België dat ervoor zorgt dat dat nog wel een hele tijd zal duren.

Toen we naar hier geëmigreerd zijn, hadden we een dubbele motivatie: we wilden hier graag wonen en leven, en we wilden vooral weg uit België, een land waar diverse overheden ons veel te dikwijls zeer zwaar ontgoocheld hebben.

Soms kun je ook eens met België lachen. Verleden jaar werd mijn echtgenote in België geflitst. Ze kreeg het gekende vragenformulier, waarin ze de overtreding erkende en het terugstuurde. Sindsdien heeft ze er niets meer van gehoord. Mogelijk gaan ze er in België van uit dat mijn echtgenote de boete toch niet zou betalen, en het teveel zou kosten om ze in het buitenland te laten invorderen.

Van de talrijke parkeerbonnetjes die zij en ik intussen in België verzameld hebben, was het bedrag telkens te gering om onze gegevens van Duitsland te bekomen, en die mogen de betrokken parkeerwachters dan ook aan hun klak nieten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 ministers voor Belgisch verkeer ...
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 augustus 2018 - 19:49:46 »
Twee dagen eerder, heeft Eugeen blijkbaar al 's een reactie gepost in dezélfde krant :

https://www.hln.be/de-krant/herfederaliseren~adb84149/

Mogelijks was deze, door Eugeen Van Aerschot ingezonden reactie, de aanleiding voor het voormeld opiniestuk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 ministers voor Belgisch verkeer ...
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 augustus 2018 - 22:21:13 »
Eugeen mag dan al een rijbewijs bezitten, en momenteel nog slechts zéér zelden in België vertoeven. 

Toch klopt het volgens mij geenszins, dat hij hier weinig of géén persoonlijk belang bij zou hebben.  Hij is immers de maker van de website "gratis"rijbewijsonline.be, én hij is -in het verlengde daarvan- de auteur van een rijbewijshandboek.  En dan heeft hij ook nog 's een zekere samenwerking met een concullega-auteur van een ànder rijbewijshandboek.

Talloze jongeren maken dus van zijn diensten gebruik, op zoek naar informatie mbt het behalen van een rijbewijs.  >>> Hier kunnen zij ontdekken welke bijkomende zaken zij tegen betaling kunnen bekomen.  Betaling van ofwel een code (per sms), hetzij een oefenboek (met inbegrip van een sms-code).

Of jongeren nu slechts die sms code aanschaffen, en daarmee aan de slag gaan.  Of jongeren nu een handboek met code aanschaffen, zij mogen redelijkerwijs verwachten dat de verstrekte info correct is.  En dit, ongeacht uit welk landsgedeelte zij komen, of waar zij hun theorie-examen afleggen, hun opleiding afwerken, en vervolgens praktijkexamen afleggen.

De éne wetswijziging na de andere.  De wetgeving die in het éne gewest gaat verschillen tov die in andere gewesten.  En daarbovenop ook nog 's onderling gebakkelei tussen de minister van het federale niveau, en die in van Vlaamse niveau over wie nu verantwoordelijk is voor welbepaalde materie (cfr het afschaffen van die drie jaar wachttijd).  Het is amper nog te volgen allemaal.  Erger : het is een hutsekluts geworden, waar een kat haar jongen in kwijt speelt. 

Als dan ook nog 's de media onnodig verwarring creëren, is het hek helemaal van de dam.  Geregeld suggereert de titel van een krantenartikel dat bepaalde (verkeers)regels reeds gewijzigd zouden zijn,  terwijl het op dat bewuste ogenblik bvb nog maar om een wetsvoorstel gaat.  Niet iedereen leest verder dan de titel (jammer genoeg).  En voor je 't weet, gaat er een hoop foute info rond.  Soms is het zelfs nog érger gesteld, en weet het journaille niet eens waarover ze 't hebben.  Dan verschijnen er in de media zelfs letterlijk flagrante fouten.  Doet er ook allemaal geen goed aan.

Alles bij elkaar opgeteld, wordt het deze man en de zijnen (en zijn concullega's) niet bepaald gemakkelijk gemaakt om te blijven voldoen aan hun missie.  Te weten : het verschaffen van correcte informatie mbt het verkeersreglement, en het behalen van een rijbewijs.  Zoals Eugeen het zélf (ongeveer) verwoordt : tegen de tijd dat een aangepast handboek van de drukpersen rolt, is het alweer achterhaald.  Al had hij dat vooraf kunnen weten.  Sterker nog : hij is er voor gewaarschuwd geweest.  Hoe dan ook, het betreft een probleem dat nog groter wordt, naarmate het handboek in de boekhandel aangeschaft wordt.  Daar worden sommige boeken immers vaak pas bijbesteld ifv de voorraad.  Tegen de tijd dat die voorraad uitgeput is, is het boek uiteraard al lang niet meer up to date.  (edit : een béétje rijschool die naam waardig, kan zich dergelijke slechte reclame niet veroorloven om boeken met verouderde info te blijven verspreiden).  Als zo'n boek dan ook nog 's onder kameraden of broers/zussen x aantal jaar doorgegeven wordt ....  Gelukkig gebeurt dat laatste uiteraard hoe langer hoe minder.  De meeste jongeren beschikken vandaag de dag immers al lang over smartphones, laptops etc waarmee ze moeiteloos zijn website weten te vinden.

Eugeen is zich hier overigens terdege bewust, en heeft >>> hier een pagina op zijn website geplaatst waar jongeren de nodige updates en correcties terugvinden.  Bovendien kunnen zij daar checken welke versie de meest recente is van zijn handboek.  Althans, voor wie lang genoeg zoekt ....

Kortom, Eugeen verdient er tot op heden zijn boterham mee.  En hij heeft er wel degelijk àlle persoonlijk belang bij, dat dit kluwen ontrafeld geraakt.  En vooral : dat het in hemelsnaam terugkeert naar waar het altijd integraal had moeten blijven.  Te weten : het federale niveau.  Zoals ondermeer op dit forum trouwens al héél lang geschreven geweest is, trouwens.

Als ik nu even zijn opiniestuk lees, en dit forum hier ernaast leg .... dan kan ik slechts 1 ding concluderen.  Het is al eventjes geleden dat hij hier nog gepost heeft.  Maar vergis je niet : Eugeen en de zijnen volgen het christophoros forum nog steeds op de voet.  Hij schrijft in zijn opiniestuk namelijk iets té opvallend véél zaken die hier al héél làng behandeld werden, én geschreven werden in diverse topics.  Minstens ééntje daarvan zelfs in een topic hier, waar hij ooit zélf nog persoonlijk gepost heeft.  Wie de moeite neemt om hier wat te grasduinen, kan er nauwelijks nog naast kijken.  Eugeen heeft er zich -gewiekst als hij is- handig mee weten te profileren in z'n opiniestuk, waarboven ook nog 's zijn foto in al z'n glorie prijkt.   Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, zou de PR machine van menig lokaal politicus hem daar begod maar wat voor benijden. 

Enige vorm van respect en blijk van waardering voor het werk van Jozef, die dit forum onbaatzuchtig én wél volledig kosteloos beheert en JC als moderator voor dit forum zouden hem sieren.  Maar hem kennende, maak ik mij helaas geen illusies meer wat dat betreft.  Voor de lieve vrede, ga ik overigens niet verder uitweiden over hoe ik écht over hem denk.

Desalniettemin : ere wie ere toekomt.  Hij heeft gedaan waarin hij goed is.  Hij heeft, op vraag van zijn contacten binnen de media een vlot lezend opiniestuk geschreven waarin hij deze problematiek aankaart.  Het ziet er vooreerst nog niet écht naar uit, maar hopelijk kan hij met dit opiniestuk toch iets in beweging zetten in politieke kringen. 

De hopelijk niet al té verre toekomst zal het uitwijzen ....


Que será, será
Whatever will be, will be
The future's not ours to see
Que será, será
What will be, will be


(Tiens, waar heb ik dat recentelijk nog gelezen ?)

Alleen jammer dat hij nog steeds niet wil inzien waar het fout gelopen is mbt die drie jaar wachttijd, en daar nog steeds de verkeerde lessen uit geleerd heeft.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone