Auteur Topic: Stilstaan in 'file'  (gelezen 1794 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Stilstaan in 'file'
« Gepost op: maandag 12 november 2018 - 14:05:45 »
Citaat
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

3° in één enkele file.

Tellen auto's die op de berm staan mee voor deze file of enkel die op de rijbaan?
Of concreet: mag ik stilstaan op de rijbaan, naast een auto die op de berm geparkeerd is?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stilstaan in 'file'
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 november 2018 - 18:43:58 »
Citaat
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

3° in één enkele file.

Tellen auto's die op de berm staan mee voor deze file of enkel die op de rijbaan?
Of concreet: mag ik stilstaan op de rijbaan, naast een auto die op de berm geparkeerd is?

Voor zover ik uit de wegcode kan opmaken: neen.

Ik denk daarbij dan in de eerste plaats niet aan het verbod op dubbele files.

De regel voor stilstaan en parkeren, vervat in artikel 23.1, is dat stilstaande of geparkeerde voertuigen moeten opgesteld worden op een berm (gelijkgrondse berm binnen de bebouwde kom, om het even welke berm buiten de bebouwde kom).

De uitzonderingen zijn:
  • Een berm die de voetgangers moeten volgen, en die niet breed genoeg is om langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrij te laten. In dit geval moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.
  • Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

Wanneer er een auto reglementair op de berm geparkeerd staat, dien jij dus ook die berm te gebruiken om je voertuig te laten stilstaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Stilstaan in 'file'
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 november 2018 - 08:38:02 »
Mmm, zo had ik het inderdaad nog niet bezien.
Bedankt voor het antwoord!