Auteur Topic: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij  (gelezen 1740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Gepost op: donderdag 23 augustus 2018 - 17:24:32 »
Citaat van: GVA
Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij

Wie in de toekomst geflitst wordt en een boete in de bus krijgt, zal automatisch ook de foto krijgen die van de wagen werd gemaakt. Dat heeft de FOD Justitie beslist, die daarmee vooral discussies uit de weg wil gaan.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180822_03677866/geen-discussies-meer-wie-geflitst-wordt-krijgt-er-de-foto-bij

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 18:44:18 »
Ging wel tijd worden ook.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 18:50:42 »
Ik weet niet hoe het in België zal zijn, maar hier in Duitsland is het nog altijd maar een zwart-wit foto. De bestuurder is wel zeer duidelijk herkenbaar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 18:53:19 »
Geen idee, laatste (en eerste) keer dat ik geflitst ben was ergens half jaren 90, denk dat ze toen nog met huisschilder of zeefdruk werkte.
o ja, hout vasthouden....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #4 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 03:40:59 »
In Thailand staan op het document twee duidelijke kleurenfoto's.De eerste is een ietwat ruimer beeld met het voertuig op de baan waar geflitst is. De tweede is een close up van de nummerplaat. De eigenaar van de auto is verantwoordelijk.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #5 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 12:56:07 »
De eigenaar van de auto is verantwoordelijk.

Ach zo, niet de bestuurder dus?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #6 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 22:05:58 »
Hier toch ook (uiteindelijk na al die jaren) ?
""
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.

""

https://wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/verkeerswet/482-t5hs4bis

"Houder vd kentekenplaat" = normaalgezien de "eigenaar vd wagen" (buiten enkele speciallekes, zoals bvb ik koop de auto maar nr-plaat en de rest is op uw naam) ?
Als die z'n auto uitleent, blijft hij eigenaar vd plaat en vermits die nr-plaat bij die auto hoort ...

En mss is het systeem ginderachter : "de eigenaar krijgt de boete want het is zijn/haar wagen, deze moet maar zien dat de boete hoe-dan-ook betaald wordt en als hij/zij als eigenaar niet reed, moet hij/zij zelf maar zien dat hij/zij van de echte overtreder z'n geld terugkrijgt."
Kortweg : overtreding > eigenaar vd auto pv/boete opsturen > boete betalen > gedaan (voor de overheid toch)
Niet omslachtig zoals hier : overtreding > pv/boete naar de houder vd nr-plaat > wachten op antwoord > nee, ik ben het niet want het was x > terug sturen > pv/boete naar echte overtreder > die betaalt dan (hopelijk)

In 't eerste geval heeft de overheid niet veel werk (boete opsturen naar eigenaar vd auto en wachten op betaling) want de eigenaar moet maar zien dat er betaald wordt.
In 't tweede geval geeft de overheid zichzelf meer werk en moet bwvs zelf achter het geld gaan als de eigenaar vd auto niet de overtredende bestuurder was.


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #7 Gepost op: zondag 26 augustus 2018 - 22:58:06 »
Uit de posting van Eugeen, is het mij niet écht duidelijk of in Thailand de eigenaar van het voertuig ook nog verantwoordelijk is indien iemand anders het voertuig bestuurt, en de overtreder ter plaatse geïdentificeerd wordt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #8 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 14:34:47 »
Kortweg : overtreding > eigenaar vd auto pv/boete opsturen > boete betalen > gedaan (voor de overheid toch)

Waarbij het wel bedenkelijk is om iemand te straffen zonder dat bewezen is dat hij een overtreding begaan heeft.

Wat als de straf rijverbod of gevangenis is? Om te beginnen de eigenaar maar die straf opleggen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen discussies meer: wie geflitst wordt, krijgt er de foto bij
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 19:38:00 »
Kortweg : overtreding > eigenaar vd auto pv/boete opsturen > boete betalen > gedaan (voor de overheid toch)

Waarbij het wel bedenkelijk is om iemand te straffen zonder dat bewezen is dat hij een overtreding begaan heeft.

Wat als de straf rijverbod of gevangenis is? Om te beginnen de eigenaar maar die straf opleggen?

Je zal in dat geval dan maar zaakvoerder zijn van een bedrijf, dat meerdere chauffeurs heeft.
Mensen met een firmawagen van je zaak (vertegenwoordigers)
Technici met een bestelwagen van de zaak
Vrachtwagenchauffeurs .....
.....

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone