Auteur Topic: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur  (gelezen 2076 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Gepost op: donderdag 23 augustus 2018 - 17:27:52 »
Citaat van: GVA
Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur: gaten in de wand, sluiting achterdeuren verroest,…

Stabroek - De Politie Zone Noord heeft begin deze week een actie gevoerd die zich richtte op zwaar vervoer. Op het Hoogeind in Stabroek gingen vijftien vrachtwagens aan de kant voor controle. Eén bestuurder kreeg een boete van bijna 8.500 euro voor een hele waslijst aan inbreuken.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180823_03678940/duizenden-euro-boete-voor-vrachtwagenchauffeur-gaten-in-de-wand-sluiting-achterdeuren-verroest

Toch onvoorstelbaar wat voor gewetenloze vrachtwagenbestuurders er met zo een gevaarte onderweg zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 18:51:21 »
Een andere bestuurder kreeg een boete van 350 euro voor beschadigde spanriemen en het ontbreken van etiketten? Dan kun je half de Oostblokkers ook aan de kant zetten
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 18:56:23 »
Een andere bestuurder kreeg een boete van 350 euro voor beschadigde spanriemen en het ontbreken van etiketten? Dan kun je half de Oostblokkers ook aan de kant zetten

Ik denk veel meer dan de helft, als ik zie wat de Autobahnpolizei hier in Duitsland vaststelt telkens ze een Oostblokker controleren.

Het is helaas dweilen met de kraan open. Terwijl de Polizei er ene controleert, donderen er honderden andere voorbij die ook niet in orde zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2018 - 19:16:47 »
Die ene met zijn 8500€ boete is inderdaad een gewetenloze, die Oostblokkers hebben er gewoon geen besef van.
Als je die mannen zegt dat ze beter moeten vastriemen krijg je het antwoord :vielleicht für die Polizei, meer snappen ze er niet van want altijd : Ich fahre ruhig
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 augustus 2018 - 22:10:44 »
Die ene met zijn 8500€ boete is inderdaad een gewetenloze, die Oostblokkers hebben er gewoon geen besef van.
Als je die mannen zegt dat ze beter moeten vastriemen krijg je het antwoord :vielleicht für die Polizei, meer snappen ze er niet van want altijd : Ich fahre ruhig

Héél eenvoudig filmpje, dat hopelijk twee misverstanden de wereld kan uit helpen :

https://www.youtube.com/watch?v=5_nUeGEdKQs

1. Ik rijd traag, dus hoef ik mijn lading niet (afdoende) te zekeren

In het filmpje, is duidelijk te zien dat zelfs bij 40 km/u de lading aan het schuiven gaat.  Niet de snelheid waarmee gereden wordt is hier van tel.  Wel de mate waarin het voertuig vertraagd wordt.  Of je nu van 80 km/u naar 40 km/u vertraagt, dan wel van 40 km/u naar 0 km/u (gestopt) .... , de gevolgen blijven hetzelfde.


2. Mijn lading weegt zwaar genoeg, dus hoef ik die niet (afdoende) te zekeren

In het filmpje, is duidelijk te zien dat er géén verschil is tussen het lege vat enerzijds, en het met 100 l water gevulde vat anderzijds.  Beiden gaan éven hard schuiven.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 augustus 2018 - 00:37:36 »
Mij hoef je niet te overtuigen, als ze mijn vrachtwagen laden de dag ervoor laten ze hem open want ze weten toch dat ik wil controleren en extra banden wil. Maakt voor mij niet uit of ik 2 kilometer moet rijden of 200.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 augustus 2018 - 07:20:12 »
In sommige bedrijven, waar de chauffeur ook zo handelt, vinden sommigen hem dan "die moeilijke chauffeur".  Nochtans, even voor alle duidelijkheid, je hebt overschot van gelijk :

Voor het Vlaams Gewest geldt oa het volgende :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/2146-art45bisvg

Artikel 45bis. Lading van de voertuigen: specifieke voorschriften (enkel Vlaams Gewest)

§ 2.
De bestuurder van een voertuig mag zijn voertuig niet gebruiken als het ladingzekeringssysteem van de in of op het voertuig vervoerde lading niet in overeenstemming is met de voorwaarden, vermeld in paragraaf 4.

De bestuurder van een voertuig moet:

1° een visuele controle uitvoeren om zich ervan te vergewissen dat de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en de andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig, zijn vastgezet;

2° zich ervan vergewissen dat de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig;

3° zich ervan vergewissen dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.


Eenvoudig gezegd : lading niet conform geladen, of niet conform vastgezekerd ==> niet vertrekken.
De openbare weg oprijden, terwijl de lading niet conform vastgezekerd is, en/of niet/onvoldoende gelijkmatig verdeeld, en je bent als chauffeur sowieso (minstens mee) strafbaar.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 augustus 2018 - 07:24:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Duizenden euro boete voor vrachtwagenchauffeur
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 augustus 2018 - 10:31:17 »
3° zich ervan vergewissen dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.
Dat is ergens wel ene waar ik wat problemen mee heb, eerst en vooral gelijkmatig verdelen over de assen zou ik liever zien staan.
Trouwens ik heb liever wat meer gewicht op de achteras van de trekker, DAF CF heeft het zo niet op om daar geen gewicht te hebben.
Verder liefst zo weinig mogelijk gewicht na de laatste as.

Ja ik ben ne moeilijke in sommige hun ogen, niet voor iedereen en ook niet voor den bureau, die vinden dat ik gelijk heb en dat andere er dikwijls een voorbeeld aan kunnen nemen.
Mij sturen ze ook niet weg met een open vrachtwagen vol kleine prul, dat weten ze dat ik dat weiger.

Ik loop ook altijd rond mijn combinatie, verlichting nakijken, banden, kingpin. Zoveel meer werk is dat echt niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien