Auteur Topic: Dubbele rotonde  (gelezen 14121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #15 Gepost op: maandag 18 juni 2007 - 16:18:44 »
De grote vraag is waarom ze het hier niet gewoon letterlijk zo overnemen ;)

Omdat "het land uit" het graag moeilijker maakt en niet eenvoudiger  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #16 Gepost op: maandag 18 juni 2007 - 21:51:48 »
De grote vraag is waarom ze het hier niet gewoon letterlijk zo overnemen ;)

Omdat het niet de bedoeling is naar gelijkvormigheid met Nederland te streven, doch naar Europese eenvormigheid.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #17 Gepost op: maandag 18 juni 2007 - 23:02:52 »
De grote vraag is waarom ze het hier niet gewoon letterlijk zo overnemen ;)

Mischien omdat we het nogal idioot vinden (sorry voor de uitdrukking) om links te pinken wanneer we rechts opdraaien en het al helemaal uit den boze is om in omgekeerde richting op een rotonde te rijden.  ;)

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 20 juni 2007 - 21:00:34 »
Mischien omdat we het nogal idioot vinden (sorry voor de uitdrukking) om links te pinken wanneer we rechts opdraaien en het al helemaal uit den boze is om in omgekeerde richting op een rotonde te rijden.  ;)

Dit kun je op 2 mannieren bekijken 1 jou mannier je draait rechts op of 2 wij rijden links rond  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 21 juni 2007 - 00:01:14 »
Dit kun je op 2 mannieren bekijken 1 jou mannier je draait rechts op of 2 wij rijden links rond  ;)

Een rotonde is een openbare weg die zich onderscheidt van de openbare wegen welke erop uitkomen.

Bij het oprijden van een rotonde voer je een richtingsverandering uit. Je zou de rotonde naar links of naar rechts kunnen oprijden (ook al is naar links verboden). Deze richtingsverandering verantwoordt het gebruik van de rechter richtingsaanwijzers (ook al is dit niet verplicht).

Zolang je op de rotonde rijdt, voer je geen richtingsverandering uit. Je blijft gewoon dezelfde openbare weg volgen. Het is een ingeburgerd gebruik in de verkeersreglementering van de meeste landen dat daarbij geen richtingsaanwijzers gebruikt worden omdat die weg een bocht maakt.

Het Nederlandse voorschrift druist dan ook volledig tegen dit principe in: bij het rijden op een rotonde voer je geen richtingsverandering uit.

Principes mogen dan wel het allerlaatste zijn waar de doorsnee Nederlander aan lijdt, maar het Nederlandse voorschrift is aldus in strijd met de Europese regelgeving, en verdient daarom zeker geen navolging.

Het kan alleen maar de veiligheid in het gedrang brengen als richtingsaanwijzers nu eens gebruikt worden om een richtingsverandering of zijdelingse verplaatsing aan te geven, dan weer om aan te geven dat men geen richtingsverandering van plan is.

Hoe weet je in Nederland dat een bestuurder zijn linker richtingsaanwijzers op een rotonde ontstoken heeft omdat hij nog niet voornemens is de rotonde te verlaten, dan wel omdat hij voornemens is naar links van rijstrook te veranderen? Niet dus. Laat deze dubbelzinnige aanduidingen dan ook maar over aan de Nederlanders. Veilig verkeer vereist ondubbelzinnige en niet mis te verstane communicatie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 21 juni 2007 - 01:49:12 »
Citaat
Hoe weet je in Nederland dat een bestuurder zijn linker richtingsaanwijzers op een rotonde ontstoken heeft omdat hij nog niet voornemens is de rotonde te verlaten, dan wel omdat hij voornemens is naar links van rijstrook te veranderen? Niet dus. Laat deze dubbelzinnige aanduidingen dan ook maar over aan de Nederlanders. Veilig verkeer vereist ondubbelzinnige en niet mis te verstane communicatie.
Desalniettemin vallen er in Nederland per miljoen inwoners bijna 2 keer zo weinig verkeersdoden als in België :D

Ik ben het wel met je eens dat het ietwat lastig is voor buitenlanders maar anderzijds moeten zij, zoals jij zelf al vaak hebt gesteld, de wetten van een ander land kennen en volgen. België heeft op dat punt als allerlaatste het recht om kritiek te leveren aangezien er geen of weinig landen zijn voor welke de verkeerswetgeving nog meer verschilt met de rest van Europa.
Een simpele website waarop de bijzonderheden van de andere landen gecategoriseerd staan opgesomd zou in dit verband veel oplossen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 juni 2007 - 01:51:57 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 21 juni 2007 - 10:06:04 »
Citaat
Hoe weet je in Nederland dat een bestuurder zijn linker richtingsaanwijzers op een rotonde ontstoken heeft omdat hij nog niet voornemens is de rotonde te verlaten, dan wel omdat hij voornemens is naar links van rijstrook te veranderen? Niet dus. Laat deze dubbelzinnige aanduidingen dan ook maar over aan de Nederlanders. Veilig verkeer vereist ondubbelzinnige en niet mis te verstane communicatie.
Desalniettemin vallen er in Nederland per miljoen inwoners bijna 2 keer zo weinig verkeersdoden als in België :D
van de andere landen gecategoriseerd staan opgesomd zou in dit verband veel oplossen.

Ik denk dat je intelligent genoeg bent om te zien dat dit niet door de rotondes komt. De verkeerssituatie in België is niet te vergelijken met die in Nederland. Verder is de vergelijking ook nog verkeerd.

In Nederland vielen in 2005 817 doden in het verkeer, in België waren dit er 1089. Nog een pittig detail is dat Nederland de buitenlandse doden in het verkeer in zijn statistieken niet meetelt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 21 juni 2007 - 15:15:25 »
Citaat van: BBB
Een simpele website waarop de bijzonderheden van de andere landen gecategoriseerd staan opgesomd zou in dit verband veel oplossen.

Dergelijke websites bestaan al geruime tijd, bijvoorbeeld bij Touring. Ze tonen maar al te goed aan dat een simpele website niet volstaat. Daar bij Touring bijvoorbeeld staat nergens iets van dat excentrieke gebruik van de richtingsaanwijzers in de Nederlanden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dubbele rotonde
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 21 juni 2007 - 18:53:02 »
Ik denk dat je intelligent genoeg bent om te zien dat dit niet door de rotondes komt. De verkeerssituatie in België is niet te vergelijken met die in Nederland.
Absoluut: de infrastructuur, de verkeersmentaliteit en de rijopleiding zijn totaal anders. De rotondes verklaren slechts een kleindeel van het verschil in verkeersveiligheid. Als een Belg echter kritiek lever op het verkeersbeleid van een land welk betere cijfers en een betere verkeers(veiligheids)reputatie heeft dan herinner ik hem graag aan het grote verschil waarmee ik zeker niet wil stellen dat al het verkeersbeleid in Nederland beter is. Het gaat mij meer om de toon waarmee (Laat het aan Nederland over om....) dan op de inhoudelijke kritiek.

In Nederland vielen in 2005 817 doden in het verkeer, in België waren dit er 1089.[/quote]
Per miljoen! Nederland heeft iets meer dan 800 doden, België heeft bijna 1100 doden. Houdt nu rekening met het feit dat Nederland 40-50% meer inwoners heeft en we komen akelig dicht in de buurt van een factor 2.

Citaat
Nog een pittig detail is dat Nederland de buitenlandse doden in het verkeer in zijn statistieken niet meetelt.
Weet jij ofdat Beglië ze wel meetelt in de statistieken?
Ik heb zelf niet veel verstand van de Belgische statistieken maar ik heb vernomen dat er gefraudeerd zou zijn met een herijking. Wellicht weet één van jullie hier meer over.

Over de exacte cijfers valt te discussiëren, zo veel is zeker. Dat de verkeersveiligheid in Nederland beter is lijkt vast te staan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 juni 2007 - 19:02:50 door BBB »