Strengere emissietests voor alle nieuwe auto’s
Vanaf 1 september moeten niet alleen nieuwe automodellen, maar ook de al bestaande modellen getest worden volgens de WLTP-methode, een gestandaardiseerde testcyclus die een realistischer beeld moet geven van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van het voertuig dan de oude NEDC-test.
https://www.gva.be/cnt/dmf20180828_03686563/dit-verandert-allemaal-op-1-september-verbod-op-halogeenlampen-en-strengere-emissietests
Terloops: de vindingrijkheid van de autoconstructeurs om te sjoemelen kent geen grenzen. Enkele werden er onlangs op betrapt dat de waarden van de uitlaatgassen die ze mededelen, nog net binnen de toegelaten grenzen liggen, doch
hoger zijn dan in werkelijkheid. Ze hadden gehoopt dat de Europese overheid dan van deze waarden zou uitgaan om een geleidelijke vermindering voor de komende jaren op te leggen. Daar zouden die autoconstructeurs dan niets meer moeten voor doen hebben, omdat hun wagens nu al lagere waarden halen dan ze opgeven.