Mijn Model X is wat hard in aanraking gekomen met de toegangspoort bij mij thuis en wordt momenteel gerepareerd. Ondertussen heb ik een vervangwagen gekregen, een Volvo S90 D3 automaat. De wagen is bovendien zowat full-option. Als vervangwagen lijkt dit op het eerste zicht niet slecht.
Een D3 heeft echter slechts 150 pk en 320 Nm koppel wat niet veel is voor zo'n grote wagen. De automaat heeft slechts 6 overbrengingen, bij de meeste merken worden ondertussen meer versnellingen in zo'n automaat aangeboden. Waarschijnlijk is dat één van de redenen van het wat hoge verbruik van deze wagen. In normale omstandigheden verbruikt de wagen zo'n 6 l/100 km. Op de snelweg bij constant 120 km/u is zo'n 5,2 l/100 km mogelijk. Mijn BMW520d was een beetje zuiniger maar kwam wel een pak vlotter vooruit.
De motor heeft moeite om de wagen vlot vooruit te krijgen, bij een wat vlottere rijstijl gaat de diesel dikwijls hoog in de toeren. De wegligging van deze grote Volvo is trouwens zo slecht dat je het sportieve rijden snel verleert! In snel genomen bochten merk je zeer snel het onderstuur op.
Het interieur is vanzelfsprekend ruim, zeker de beenruimte voor de passagiers is riant. De koffer is dan wel zeer groot maar moeilijk bruikbaar door de kleine laadopening.
De wagen is uitgerust met alle asistentiesystemen die Volvo ter berschikking heeft. Een systeem dat al langer gekend is zorgt ervoor dat de wagen kop-staart aanrijdingen gaat vermijden door zelf te remmen. Helaas geeft dit systeem zeer veel valse waarschuwingen. Zowat elke rit gaat de auto ongevraagd in de remmen omdat hij denkt dat ik een voorligger zal aanrijden.
De wagen zal ook trachten om binnen de rijstrook te blijven. Wanneer je richting lijnen van de rijstrook beweegt stuurt de wagen een beetje bij. Je voelt het systeem aan je stuurwiel trekken. Helaas doet hij dat ook in lange bochten waar je bij de aanvang van de bocht de buitenkant van de rijstrook gebruikt om dan naar de binnenkant te gaan en weer naar de buitenkant.
De wagen heeft ook 'Pilot Assist' of PA. Dit is de 'autopilot' van Volvo. Op de snelweg werkt het behoorlijk als de rijstroken correct belijnd zijn. Je moet wel je handen op het stuur laten rusten, anders zal hij om de 20 sec. vragen om het stuur even vast te nemen. Op secundaire wegen werkt het systeem eigenlijk niet. Als bovendien PA uitschakelt omdat het systeem de rijstrook niet meer kan vinden, wordt hiervan geen signaal aan de bestuurder gegeven. Enkel het groene icoontje op het dashboard zal uitgaan. De cruise-control blijft wel aanstaan. Dit is ronduit gevaarlijk!
Samengevat vind ik deze Volvo zelfs irritant! Slechte wegligging, te weinig vermogen, slechte en gevaarlijke assistentiesystemen! Dit is de luxe-sedan van Volvo en deze valt stevig tegen!