Auteur Topic: Rijbewijs voor iemand met zware gedragsproblemen?  (gelezen 1004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Rijbewijs voor iemand met zware gedragsproblemen?
« Gepost op: maandag 24 september 2018 - 08:55:18 »
In de buurt waar ik opgroeide woont een jonge man met een verstandelijke handicap en zware gedragsproblemen, vooral zeer frequente woede-aanvallen. Enkele keren per week slaat hij zijn moeder in elkaar waarmee hij samenwoont. Vorige zaterdagnacht gebeurde dit weer en die kerel vertrok met gierende banden bij hem thuis. Ik schrok dat hij een rijbewijs had kunnen halen! Erger nog, hij droomt ervan vrachtwagenchauffeur te worden. Meerdere keren per week komt hij als een gek in de (doodlopende) straat gereden, een plek waar regelmatig kinderen op straat spelen. Ik kan niet begrijpen dat hij een rijbewijs heeft kunnen bemachtigen. Gezien het rijgedrag dat hij nu vertoont wens ik ervoor te zorgen dat hij dat zo snel mogelijk (voor goed) kwijt is. Ik zie echter geen andere mogelijkheid dan wachten op een zwaar ongeval.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs voor iemand met zware gedragsproblemen?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 24 september 2018 - 15:43:37 »
Het is inderdaad zo dat men niet vóór het uitreiken van een rijbewijs nagaat of iemand psychisch wel geschikt is om met een motorvoertuig deel te nemen aan het verkeer. Pas naar aanleiding van overtredingen of een verkeersongeval waarbij de betrokkene het recht om zo een voertuig te besturen ontnomen wordt, kan de rechter het terugbekomen van het rijbewijs afhankelijk stellen van het resultaat van psychische proeven.

Een psycholoog kan moeilijk nagaan of ik al dan niet agressief ben. Pas nadat ik gemeend heb dat het opportuun was om een conflict op te lossen door er ene de kop in te slaan, kan die pscholoog nagaan of ik de ernst van het misdrijf ingezien heb, of ik mij er bewust van ben hoe het zo ver kunnen komen is, of ik mij laat behandelen, of ik voldoende voorbereid ben om een dergelijk misdrijf in de toekomst niet meer te begaan, enz.

In dit geval gaat het duidelijk om iemand die een gevaar voor anderen en voor zichzelf is, en daarom dient opgesloten te worden. Met getuigenissen over zijn gedrag tegenover zijn moeder en zijn verkeersgedrag zou het toch moeten mogelijk zijn om die man, alleen al voor herhaalde vrijwillige slagen en verwondingen van zijn moeder, voor deze misdrijven voor de strafrechter te laten verschijnen, die zou dienen te beoordelen in hoever deze man toerekeningsvatbaar is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."