Auteur Topic: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden  (gelezen 5811 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 15:57:42 »
Citaat van: Gazet van Antwerpen
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 02:30:05 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 16:36:06 »
Als het koelsysteem het niet meer kan bijbenen zit je heel waarschijnlijk met een probleem. Moderne wagens kunnen gerust zeer hoge temperaturen aan zonder hierbij in de problemen te komen. Dit is zelfs zo wanneer er een zware last door de Alpen wordt getrokken. In zo'n gevallen komt het wel eens voor dat de chauffeur niet kan rijden en zo zijn motor oververhit.

Dat van die luchtbellen begrijp ik niet onmiddellijk. Het kookpunt van de benzine is veel hoger dan de temperaturen die optreden. Het zou het uitgassen van de meest vluchtige bestanddelen kunnen zijn, maar ergens betwijfel ik dit, want dit is niet afhankelijk van de vullingsgraad van de tank.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 20:09:20 »
Dat van die luchtbellen kan ik ook niet verklaren.
Als de tank minder gevuld is dan zit er meer lucht in de tank en minder benzine.
Het moet daar iets mee te maken hebben zou ik denken.
Zou het misschien kunnen dat de benzine met een hogere temperatuur wat minder visceus is en er daardoor sneller lucht gemengd wordt met de benzine en er luchtbellen in de benzine ontstaan?


Ik weet nu in ieder geval dat ik in de toekomst voor een lichte kleur ga kiezen. Al lost de airco natuurlijk ook wel wat op. Ik had vroeger een donkere wagen met leren bekleding. Dat werd enorm heet onder de zon en toen bestond de airco in de auto nog niet. Niet aan te raden.
Zo'n folie over de auto leggen is ook niet ideaal want de kans is groot dat het gejat wordt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 20:45:57 »
Ik vraag me af of ze niet gewoonweg bedoelen dat de mensen er, zeker als ze een wagen met airco hebben, bij dit rotweer tegenopzien om uit te stappen aan een tankstation. Als er nog maar heel weinig benzine in de tank is, kan er wel eens wat lucht in de toevoerleiding naar de motor terechtkomen, doordat de weinige benzine tijdelijk naar de ene of andere kant van de tank geslingerd wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 20:57:43 »
Dat zou kunnen, of stilvallen op een helling, dat valt ook wel eens voor. Rara, hoe ik het weet  ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006 - 23:25:02 »
Dat zou kunnen, of stilvallen op een helling, dat valt ook wel eens voor. Rara, hoe ik het weet  ;D.

Een vrachtwagen met een grote mazouttank en luchtvering.
Ik heb zo eens zonder brandstof gevallen en 50km ongeveer verderop getankt. ;)
Luchtvering omhoog en na een paar keer proberen was ie terug weg ;D ;D ;D
Was een tank met 900 liter inhoud.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006 - 23:39:35 »
Als het koelsysteem het niet meer kan bijbenen zit je heel waarschijnlijk met een probleem. Moderne wagens kunnen gerust zeer hoge temperaturen aan zonder hierbij in de problemen te komen. Dit is zelfs zo wanneer er een zware last door de Alpen wordt getrokken. In zo'n gevallen komt het wel eens voor dat de chauffeur niet kan rijden en zo zijn motor oververhit.

Het kan ook zijn dat de termostaat het begeeft. Das een dingetje die bij de motor zit om, onder andere, in de winter de motor sneller op bedrijfstemepatuur te krijgen. Met wat gereedschap bij de hand kun je dit verwijderen en verder rijden tot aan de garage (of zelfs tot de volgende winter).
Of de ventilator die niet meer aanslaat door 1 of andere reden, of bij watergekoelde versies te weinig (of geen) koelvloeistof,...

Als alles perfekt werkt lijkt het me bijna onmogelijk om een te motor te warm te laten lopen.
Zie maar eens in de autosport aan welke extremen die voertuigen worden blootgesteld en zelden of nooit koelproblemen, tenzij bij 1 of ander defekt dan.

Een chauffeur die in de bergen in de problemen komt zal veel eerder problemen hebben met de remmen dan met de motor.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijden in hete auto even gevaarlijk als dronken rijden
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 00:00:30 »
Toch zie je ze nog wel eens problemen hebben met oververhitting, maar wat wil je als je constant 2 versnellingen te hoog rijdt. In een aantal rijscholen werd aangeleerd dat je bij een bepaalde snelheid moest schakelen. Als je dit in de bergen doet, rij je dus in een te hoge versnelling.

Ik ben vorig jaar zonder brandstof gevallen in de buurt van de Gorges de Tarn, op paasmaandag. De franse tankstation waren quasi allemaal dicht. Na 150 km bollen - hopende een tankstation tegen te komen - was het wandelen geblazen. Een vriendelijke française heeft ons naar het dichtsbijzijnde open tankstation gebracht en het probleem was opgelost.
Let wel op dat je een common-rail diesel NOOIT leeg rijdt, dan krijg je stukken aan de injectie !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519