Auteur Topic: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro  (gelezen 2129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Gepost op: vrijdag 05 oktober 2018 - 15:36:20 »
Citaat van: jobat.be
Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro

Sta je elke ochtend in de file? Dan heb je ongetwijfeld al gezocht naar een andere route. Maar wie de files probeert te ontwijken, riskeert voortaan een GAS-boete van 55 euro. Je kunt dus toch maar beter blijven aanschuiven.

https://www.jobat.be/nl/artikels/sluipverkeer-tijdens-de-spits-kost-je-voortaan-55-euro/?branding=gva&utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home-blok3
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018 - 11:10:36 »
Een GAS boete : wat moge de wettelijke basis daarvan dan wel zijn ?  Staan daar dan verkeersborden die er de doorgang verbieden ? 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018 - 15:00:54 »
Dat is zoals het Staatsblad: je wordt verondersteld de wetten en besluiten te kennen welke daarin gepubliceerd werden. Bij een GAS gaat het om het gemeentelijk politiereglement, dat je verondersteld wordt te kennen.

In Duitsland geldt de regel: "Unwissenheit schützt nicht vor Strafe".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018 - 15:51:24 »
Dat is zoals het Staatsblad: je wordt verondersteld de wetten en besluiten te kennen welke daarin gepubliceerd werden. Bij een GAS gaat het om het gemeentelijk politiereglement, dat je verondersteld wordt te kennen.

In Duitsland geldt de regel: "Unwissenheit schützt nicht vor Strafe".

Lijkt me juridisch gezien allesbehalve een stabiele basis om te vervolgen.  Trouwens :

Citaat
Chauffeurs die zelf niet in Kortenberg wonen maar wel regelmatig geregistreerd worden, kunnen zich aan een boete van 55 euro verwachten.

Wat is regelmatig (versta : regelmatig genoeg om beboet te worden) ?  Is er een strafbare frequentiegraad bepaald of niet ?
Wat met bestuurders die daar niet wonen, doch er wel hun bestemming hebben (en bijgevolg géén sluipverkeer zijn) ?


Aha, gevonden :

Citaat van: HLN
Sluipverkeer moet eindelijk uit dorpskernen

KORTENBERG Heel wat lokale straten in Kortenberg kampen - vooral ’s ochtends - met pakken sluipverkeer. Automobilisten willen de files op de E40 richting Brussel vermijden en duiken daarom de dorpscentra in. Hoe kan dit probleem aangepakt worden?

https://www.hln.be/regio/kortenberg/sluipverkeer-moet-eindelijk-uit-dorpskernen~a917a97c/

Volgens het artikel dus ahv dynamische verkeersborden die de doorgang verbieden.



Los daarvan :
1 : Geweldig om je lokale kiezers op die manier te paaien natuurlijk.  Maar nu gaat men wss het probleem verschuiven naar omliggende gemeenten.
2 : ik blijf het hatelijk vinden dat buurtbewoners maar niet kunnen verdragen dat anderen hun deur passeren met hun auto.  Als je daar niet tegen kan, verzaak dan zélf ook aan het bezit van een auto.  Want vroeg of laat, passeer je zélf ook andermans voordeur.  En waarom zouden die buurtbewoners dan wél moeten verdragen dat je daar passeert zonder dat je daar je bestemming hebt ? 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #4 Gepost op: zondag 07 oktober 2018 - 00:47:03 »
Ik vind het een totaal verkeerd principe. Het is toch maar logisch dat, als er teveel verkeer is, dit zich gaat opsplitsen over verschillende wegen om zijn bestemming te bereiken.

Wat als mijn GPS aangeeft dat ik de autosnelweg moet verlaten en door enkele dorpjes rijden, omdat hij berekend heeft dat dat sneller zal zijn dan via de autosnelweg? Het kan zijn dat het verschil slechts 5 minuten bedraagt. Maar wat als de GPS dat aangeeft omdat er op die snelweg een vrachtwagen gekanteld is en er geen verkeer meer door kan? Geldt dan "allen daarheen", om daar 2 uur te staan wachten?

Trouwens, wat als ik niet door die dorpjes rijd om tijd te winnen, maar gewoon omdat ik het aangenamer vind dan op de autosnelweg? Als ik het hele wegennet niet meer mag gebruiken, dan wacht ik op vermindering van de verkeersbelasting.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #5 Gepost op: zondag 07 oktober 2018 - 11:37:42 »
Sluipverkeer is gewoon een gevolg van de afbouw van het hoofdwegennet. Vele grote verbindingswegen zijn van 2x2 herleid tot 2x1, de max. snelheid werd teruggebracht van 120/90 naar 70/50/30. Natuurlijk zoeken de mensen dan andere en snellere wegen.

Mooi voorbeeld in Mechelen. Er komt een nieuwe weg achter het station, van ongeveer Mechelen-Zuid tot aan de Nekker. Dit gaat zeer veel verkeer van de Mechelse ring halen. Ondertussen heeft men het drukste stuk van de Mechelse ring (Speecqvest) heraangelegd waardoor de capaciteit daar veel lager is. Klein detail, die nieuwe weg (de tangent) is nog niet klaar. De werken eraan liggen zelfs al een half stil. Ik dacht dat de afwerking zelfs nog niet was aanbesteed. Zo gaan de mensen dus alternatieven gaan zoeken. Helaas zitten alle sluipwegen rond Mechelen al overvol.

Mechelen heeft een groene schepen van mobiliteit, het is eraan te zien. Marina De Bie bakt er niets van. Onder haar beleid wordt de auto uit Mechelen gepest, staat de stad vol met illegale signalisatie en wordt de doorstroming op alle plaatsen tegengewerkt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 oktober 2018 - 20:25:51 »
Daarstraks nog van de Rupel naar Zandhoven binnendoor gereden in 40 minuten.
Dat is zowat de tijd die ik in een normale spits zonder noemenswaardige file via de snelweg zou doen en geloof me binnendoor niet te snel gereden, gewoon rustig relax
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018 - 06:17:01 »
En het was wellicht nog aangenamer ook dan via de autosnelweg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018 - 06:35:23 »
Je mag gerust zijn, ik doe dat 2-3 keer in de week.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2018 - 11:44:03 »
Nochtans hebben ze het in NL bewezen dat het anders kan, als je de groene dogma's laat varen.
Door het aanleggen van extra bruggen en wegen, het verhogen van snelheidslimieten waar het kan (en verlagen waar het moet), hebben ze op 15 jaar tijd hun gigantische files drastisch verminderd.

ik herinner me nog de tijd dat je een half uur gewoon stil kon staan op hun snelwegen, en ook de tijd dat je slechts 100 mocht op het hele snelwegennet.

Nu op veel plaatsen 130 op de snelweg, soms alleen 's nachts, maar ik weet ook al plaatsen waar het eerst alleen 's nachts was maar ondertussen de hele dag door.  Buiten bbk 80 en soms 100 ipv de belachelijke 70 in Vlaanderen.

Hier blijven ze echter ervan overtuigd dat men de automobilist moet wegpesten.  Nu ja, misschiens slagen ze er ooit wel in; helaas gaat er dan ook veel miserie en armoede zijn

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018 - 17:38:18 »
Hier blijven ze echter ervan overtuigd dat men de automobilist moet wegpesten.

Dat betwijfel ik, want het automobielpark brengt fortuinen op voor de staat. Rijd dus maar veel. Maar: alleen wanneer en waar de overheid het wil, zodat ze niet teveel gezaag krijgt over een gebrek aan mobiliteit. En verkoop die al 5 jaar oude diesel nu eindelijk eens, zodat de overheid weer BTW en BIV voor de nieuwe wagen ontvangt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."