Daar gaan we weer: Weyts wil inhalen bij neerslag beboeten, maar Bellot bepaalt wat neerslag is. Neerslag zal dan mogelijk een ander verschijnsel zijn in het Vlaams, het Brussels en het Waals gewest.
Ah neen .... net daarom dat Bellot dat op federaal niveau gaat bepalen. Dan is tenminste de omschrijving van de (hoeveelheid) neerslag overal in Belziek hetzelfde.
En voorts ....
Los van het feit, dat Ben Weyts het verkeerdelijk over (enkel) regen heeft, ipv over neerslag. Wedden dat hij ook nog artikel 16.2 over 't hoofd gezien zal hebben ?
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16Artikel 16. Inhalen
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Dus allemaal situaties, waarin er géén sprake is van inhalen. En waarbij er dus ook géén sprake kan zijn van overtreding tegen artikel 17.2.6 ....
1.en
lijkt me vrij duidelijk.
2.https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/109-art9Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Mààr ....
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.
Wacht .... wss moet Bellot dan ook hiervoor éérst nog op federaal niveau gaan bepalen, hoeveel voertuigen er per tijdseenheid per rijstrook moeten passeren vooraleer er sprake is van verkeer in meerdere files ......
KortomHiermee worden wat mij betreft alvast twéé zaken andermaal pijnlijk duidelijk :
1. Breng asap alles wat met wegcode, verkeerswet, rijbewijs etc. te maken heeft opnieuw naar het niveau waar het nooit had mogen weggehaald worden : terug naar het federale niveau !
2. Ben Weyts heeft zich andermaal in de politieke kijker weten te werken. Zijn incompetentie is echter te érg om er nog woorden aan vuil te maken.