Auteur Topic: Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen  (gelezen 1423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen
« Gepost op: zaterdag 10 november 2018 - 14:45:36 »
Citaat van: GVA
Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat volgend jaar camera's installeren om vrachtwagenchauffeurs te beboeten als ze het inhaalverbod bij regen negeren.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) moet nu nog definiëren wat beschouwd kan worden als regenweer. "Van zodra dat rond is, kunnen we gaan beboeten", aldus Weyts.

https://www.gva.be/cnt/dmf20181110_03933397/camera-s-beboeten-volgend-jaar-truckers-die-inhalen-bij-regen

Daar gaan we weer: Weyts wil inhalen bij neerslag beboeten, maar Bellot bepaalt wat neerslag is. Neerslag zal dan mogelijk een ander verschijnsel zijn in het Vlaams, het Brussels en het Waals gewest.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 november 2018 - 22:14:02 »
Gaat het om neerslag ?

Citaat
De camera's, die in de eerste helft van 2019 geplaatst zullen worden, zullen gekoppeld zijn aan een pluviometer die de neerslag meet.

of alleen maar om regen ?

Citaat
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) moet nu nog definiëren wat beschouwd kan worden als regenweer.


Het huidig inhaalverbod, heeft het alvast over neerslag :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/175-art17

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen bestemd voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 november 2018 - 22:25:43 »
Voor mij mogen ze dat inhalen ook ineens in de hoogste categorie zetten.
Die eikels gaan inhalen en doen de deur dan voor je dicht op 5 meter, randdebielen zijn het.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Camera's beboeten volgend jaar truckers die inhalen bij regen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 november 2018 - 12:22:17 »
Daar gaan we weer: Weyts wil inhalen bij neerslag beboeten, maar Bellot bepaalt wat neerslag is. Neerslag zal dan mogelijk een ander verschijnsel zijn in het Vlaams, het Brussels en het Waals gewest.

Ah neen ....  net daarom dat Bellot dat op federaal niveau gaat bepalen.  Dan is tenminste de omschrijving van de (hoeveelheid) neerslag overal in Belziek hetzelfde.  ;)


En voorts ....


Los van het feit, dat Ben Weyts het verkeerdelijk over (enkel) regen heeft, ipv over neerslag.  Wedden dat hij ook nog artikel 16.2 over 't hoofd gezien zal hebben ?

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16

Artikel 16. Inhalen

16.2.
Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.


Dus allemaal situaties, waarin er géén sprake is van inhalen.  En waarbij er dus ook géén sprake kan zijn van overtreding tegen artikel 17.2.6 ....

1.



en


lijkt me vrij duidelijk.


2.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/109-art9

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.4.
Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


Mààr ....

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.


Wacht .... wss moet Bellot dan ook hiervoor éérst nog op federaal niveau gaan bepalen, hoeveel voertuigen er per tijdseenheid per rijstrook moeten passeren vooraleer er sprake is van verkeer in meerdere files ......



Kortom

Hiermee worden wat mij betreft alvast twéé zaken andermaal pijnlijk duidelijk :

1.  Breng asap alles wat met wegcode, verkeerswet, rijbewijs etc. te maken heeft opnieuw naar het niveau waar het nooit had mogen weggehaald worden : terug naar het federale niveau !
2.  Ben Weyts heeft zich andermaal in de politieke kijker weten te werken.  Zijn incompetentie is echter te érg om er nog woorden aan vuil te maken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone