Auteur Topic: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden  (gelezen 2927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Gepost op: dinsdag 20 november 2018 - 17:31:43 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Absurd: Dit dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden

NINOVE - Heel wat bewoners van de Ninoofse deelgemeente Outer moesten even met de ogen knipperen toen ze maandagochtend hun voordeur opendeden. De stad heeft in een paar straten honderden parkeerborden laten plaatsen. Die moeten de parkeerstroken aanduiden. "We beseffen dat het er absurd uitziet", zegt de stad. "Maar we zijn verplicht om de borden te plaatsen."

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181119_03961242?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding&fbclid=IwAR0Xpx-Kg0UVknDL2kBy3Gb24puMYYUwOTb_JYqe76vLwWzvqhsLRdaaAGY

Let op de uitleg in het filmpje, vanaf ongeveer 1:30  ....    ;D  (een zonaal verkeersbord voor 1 weg, nice try)

BTW .... zie ook industrieterrein Mechelen Noord, de Generaal De Witte Laan tegen de E19
(onder de bladeren, liggen de markeringen voor parkeerstroken)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 november 2018 - 17:33:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 november 2018 - 10:54:31 »
Ik ben even niet mee. Het ontgaat mij op basis van welke bepaling al die verkeersborden noodzakelijk zouden zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 november 2018 - 22:41:14 »
Citaat
77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

Is dit bord officieel? Indien ja, zou men met zoneborden kunnen werken.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 november 2018 - 02:32:49 »
Heel waarschijnlijk omdat de politie zogezegd niet kan schrijven, nu ga je mij niet zeggen dat, van wat ik zie in het filmpje,  er daar niet genoeg redenen te vinden zijn om te schrijven.
Er moeten borden komen om de foutparkeerders te bestraffen.  Dat is een zin om in te kaderen, ofwel staan ze fout en kun je ze beboeten, ofwel staan ze niet fout.
Maar goed, hoeveel kost een pot gele verf? Dat had heel de situatie anders ook perfect aangepakt.
Citaat
Artikel 75.2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 24 november 2018 - 12:42:20 »
Citaat
77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

Is dit bord officieel? Indien ja, zou men met zoneborden kunnen werken.

Ik vrees een beetje voor deze redenering .....


1.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/262-art75

Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.


Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.


Alleen .... er is nérgens een bepaling die parkeren buiten de parkeerzone verbiedt !


Onderstaande wegmarkering, geldt uitsluitend voor wie IN de parkeerzone parkeert : (en bijgevolg NIET voor wie BUITEN de parkeerzone parkeert, hetgeen door geen enkele regel verboden wordt)

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/263-art77


Artikel 77. Andere markeringen

77.5.
In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


2.


En wat ze in Ninove nu ook mogen denken, zelfs een verkeersbord E9b, verandert daar overigens helemaal niks aan :



E9b. Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.


Citaat
Eventjes off topic, dit is trouwens zo'n klassieke instinker op het theorie-examen wegcode voor de categorie C.

edit : uiteraard kan er met dit type vragen nog doorgevraagd worden naar bijkomende elementen
bvb Behalve dit verkeersbord ook nog rekening houden met beperking inzake langdurig parkeren + 7,5 ton in bbk ..... enz, enz




(met daaronder een neerwaarts gerichte pijl)

Waar mag je je vrachtwagen parkeren ?

a) Zowel tot 20 meter voor het bord, als achter het bord
b) Enkel achter het bord
c) Enkel voor het bord


3.


Als ik mij niet vergis, zou het om de Bovenhoekstraat en de Outerstraat te Ninove gaan.  In dat geval (en onder voorbehoud daarvan), màg men zelfs niet met zonale borden werken :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6

6.7. Signalisatie met zonale geldigheid.

6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 november 2018 - 19:16:40 »
Citaat
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
En wat als het een dunne streep is? parkeervakken.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 28 november 2018 - 15:13:40 »
Citaat
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
En wat als het een dunne streep is?


Je bedoelt zoiets als dit hier ?  (alleen is deze zone niet onderverdeeld in parkeervakken).

https://www.google.com/maps/@51.0832474,4.4399184,3a,60y,259.76h,81.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1sqHpVC9qnxFOJwcKf7lEaPw!2e0

(off topic) Met het zwaar vervoer, passeren we daar nog wel 's.  Op de rotonde, aan Rumst Recycling, staat namelijk een verrassingetje in de vorm van een tonnagebeperking.  Die is nauwelijks zichtbaar bij het oprijden van de rotonde.  Geen probleem als de leerling het bord pas opmerkt wanneer hij de Catenbergstraat al voorbij gereden is.  Gewoon nog een rondje de rotonde volgen, en vervolgens alsnog de Catenbergstraat in (énige mogelijkheid daar dan).  En op de Hollebeekstraat, moet de leerling dan ook nog 's spontaan rechtsaf de Hoge Meentochtstraat inrijden.  Rechtdoor de Hollebeekstraat blijven volgen richting Reet, is ook verboden (eveneens tonnagebeperking).  Dus eigenlijk énige mogelijke traject is daar Catenbergstraat, Hollebeekstraat, Hoge Meentochtstraat, Petrus van der Taelenstraat tot de N1 Antwerpen-Mechelen.  (maar soit).



https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/262-art75

Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden

75.2.
Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een
brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.



Hoe breed, is dan breed genoeg om te spreken over artikel 75.2 ?


https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/872-hs3art17

Artikel 17. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden

17.2
. Denkbeeldige rand.

De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer :

0,30 m op de autosnelwegen;
0,25 m op de andere wegen met rijstroken;
0,20 m op de wegen zonder rijstroken.



Ik heb het nog nooit met een meetlatje gaan opmeten.  Maar ik ben er zeker van, dat de wegmarkering op de Tiburstraat, beduidend smaller is dan dat.  Kortom : er is géén (voldoende) brede doorlopende streep en dus ook géén denkbeeldige rand van de rijbaan.  Bijgevolg is het gedeelte dat rechts van die streep ligt ook géén parkeerzone (75.2)

Mijn leerlingen rijden daar alvast gewoon over, ook als er geen tegenliggers zijn.  En vziw, denkt men op het examencentrum er ook zo over.  ttz: Ik heb alvast nog nooit een examinator de opmerking horen geven "U had daar links van die streep moeten rijden".

parkeervakken.

Ik zou het op zich niemand écht aanraden om het te gaan uitproberen. 

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Niettemin, volgende twee bedenkingen :

Hoeveel waarde heeft deze wegmarkering dan nog als er helemaal géén parkeerzone is ?
Ik vraag me zelfs af, of dergelijke vakken überhaupt aangebracht mogen worden ?  Ze zijn namelijk voorzien om te worden aangebracht in een parkeerzone .....

En los daarvan, lees ik sowieso nog steeds geen enkele verplichting om in de parkeerzone te parkeren, noch enig specifiek verbod om buiten die parkeerzone te parkeren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 november 2018 - 16:33:26 »

Hoeveel waarde heeft deze wegmarkering dan nog als er helemaal géén parkeerzone is ?
Ik vraag me zelfs af, of dergelijke vakken überhaupt aangebracht mogen worden ?  Ze zijn namelijk voorzien om te worden aangebracht in een parkeerzone .....

En los daarvan, lees ik sowieso nog steeds geen enkele verplichting om in de parkeerzone te parkeren, noch enig specifiek verbod om buiten die parkeerzone te parkeren.
Dat  verkeersbord E9b is ook een gebodsbord, geen verbodsbord voor de andere plaatsen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dorp wordt plots ingepalmd door honderden verkeersborden
« Reactie #8 Gepost op: zondag 02 december 2018 - 12:39:19 »
Mag het woord 'parkeerzone' niet wat ruimer bekeken worden?
Niet enkel naast de denkbeeldige rand, maar ook een zone waar je, onder bepaalde voorwaarden, mag parkeren.
Denk maar aan een parkeerzone waar je de parkeerschijf moet zetten, met of zonder parkeervakken.
Ik maak mij gewoon de bedenking.