Auteur Topic: Tesla Model 3 nu ook in Europa  (gelezen 1146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Tesla Model 3 nu ook in Europa
« Gepost op: woensdag 05 december 2018 - 20:10:39 »
De Tesla Model 3 kan nu ook besteld worden via de website van Tesla voor levering in België. De eerste leveringen zullen in februari 2019 gebeuren.

https://www.egear.be/tesla-model-3/

Voorlopig is enkel de versie met de grote batterij beschikbaar (LR) en de performance versie. De prijs komt op 58 800 euro en 69 700 euro. Ik ben benieuwd hoe de leasemarkt hierop gaat reageren. Deze prijzen zijn nog zeer pittig en komen overeen met een deftige middenklasse luxe-sedan (BMW 5-reeks, Audi A6, Mercedes E, ...). Onderhoud en brandstof gaan echter een stuk goedkoper zijn. Zeker als je gaat vergelijken met wagens met een performantie die in de buurt komt. De gewone versie zit al een eind boven de 300 pk, de P-versie heeft zelfs meer dan 500 pk. De batterij laat in ieder geval toe om in bijna alle omstandigheden meer dan 400 km te rijden.
Het verbruik zit rond de 4 euro/100 km wat overeen komt met 2,5 l diesel of 3 l benzine!

De finale transitie naar elektrisch rijden is ingezet. Wagens met een praktische range van meer dan 300 km duiken alsmaar  meer op: Model 3, Kona, Ioniq, iPace, Leaf 60 kWh, ... Al deze wagens halen met de grotere batterij zelfs 400 km of meer.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla Model 3 nu ook in Europa
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 december 2018 - 11:41:21 »
De vergelijking van de Tesla model 3 met de door jouw aangehaalde drie andere wagens gaat niet op. Het zijn alle drie wagens die, wegens hun grotere lengte en wielbasis, aanzienlijk meer ruimte en comfort voor de inzittenden bieden.

Tesla model 3
Lengte 4690 mm
Wielbasis 2880 mm

Audi A6
Lengte 4939 mm
Wielbasis 2924 mm

BMW 5
Lengte 4936 mm
Wielbasis 2975 mm

Mercedes-Benz E
Lengte 4923 mm
Wielbasis 2939 mm

Citaat van: JC
De finale transitie naar elektrisch rijden is ingezet.

Inderdaad. Al heel wat jaren geleden. En ze zal nog heel wat jaren duren, wijl haar uitkomst vooralsnog onzeker is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Tesla Model 3 nu ook in Europa
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 december 2018 - 15:19:49 »
In Nederland, is de prijs al ongeveer bekend :

Citaat van: AD
Dit gaat de Tesla Model 3 kosten in Nederland

Tesla begint volgende maand met het uitleveren van de Model 3 in Nederland. De eerste varianten zitten nog ver weg van de beloofde basisprijs van 35.000 dollar. De prijslijst begint bij 58.800 euro.

https://www.ad.nl/auto/dit-gaat-de-tesla-model-3-kosten-in-nederland~aff7c65f/
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone