Auteur Topic: voorsorteren  (gelezen 2099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
voorsorteren
« Gepost op: donderdag 13 december 2018 - 19:00:22 »
Hallo,

Bij links afslaan moet de bestuurder naar links uitwijken.
Tot waar? Helemaal links, tot tegen de aslijn?  En vooral wanneer er een stopstreep is of wanneer er haaietanden zijn?

VB : weg met tweerichtingsverkeer en haaietanden bij omgekeerde driehoek. (mag men naast de haaietanden uitwijken om links af te slaan?)

Dank voor antwoord

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorsorteren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 14 december 2018 - 09:25:29 »
Citaat
AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
[...]
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

    b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Voor sub a) zou je je dus zelfs nog iets verder naar links dan de aslijn van de rijbaan mogen begeven, zolang je de tegenliggers maar niet hindert.

b) leidt tot één van de talrijke patstellingen waar de wegcode voor zorgt. Je rijdt in een eenrichtingsstraat en je wil naar inks afslaan, dus blijf je zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan. Maar geldt er beperkt eenrichtingsverkeer en komt er een fietser uit de tegengestelde richting de eenrichtingsweg ingedraaid, dan hebben we een probleem, want die fietser jij moeten beiden zo dicht mogelijk bij diezelfde rand van de rijbaan blijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: voorsorteren
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 15 december 2018 - 12:59:54 »
Citaat
AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
[...]
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

    b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Voor sub a) zou je je dus zelfs nog iets verder naar links dan de aslijn van de rijbaan mogen begeven, zolang je de tegenliggers maar niet hindert.

En wat als er dan géén tegenliggers zijn ?  Dan zou ik voor sub a) dus héél theoretisch gezien zelfs helemaal links mogen voorsorteren.  Het is immers onmogelijk om iets of iemand te hinderen die er helemaal niet is.  Toch ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorsorteren
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 december 2018 - 12:34:04 »
Er kan wel plots een tegenligger opduiken uit de weg die je wil links inslaan, en die mag je dan niet hinderen. Het verbod om tegenliggers te hinderen beperkt zich immers niet tot tegenliggers die er al zijn.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: voorsorteren
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 december 2018 - 19:16:39 »
Citaat van: Mazda
En vooral wanneer er een stopstreep is of wanneer er haaientanden zijn?
Verkeerstekens staan boven verkeersregels. Haaientanden is de 'plaats' waar je voorrang moet verlenen, indien nodig stoppen.
Zonder verkeerstekens (geen wegmarkeringen) mag je zelfs voorbij de aslijn als je daardoor geen (mogelijke) tegenliggers hindert (bv. T-kruispunt).

Let wel steeds goed op beperkt éénrichtingsverkeer (fietsers & bromfietsers klasse A), zoals Jozef reeds opmerkte. Dat zijn óók tegenliggers!
« Laatst bewerkt op: zondag 16 december 2018 - 19:20:55 door de rijprof »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: voorsorteren
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 mei 2019 - 15:46:15 »

En wat als er dan géén tegenliggers zijn ?  Dan zou ik voor sub a) dus héél theoretisch gezien zelfs helemaal links mogen voorsorteren.  Het is immers onmogelijk om iets of iemand te hinderen die er helemaal niet is.  Toch ?

Er is een arrest van het Hof van Cassatie aan te pas gekomen om te stellen dat je niet helemaal naar (uiterst) links MOET uitwijken op een tweerichtingsrijbaan, alvorens af te slaan ...

Als je iemand dat ziet doen, wuif dan eens naar mij  8)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorsorteren
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019 - 09:33:37 »
"Niet helemaal naar (uiterst) links"... hoe ver is dat dan wel? Duidelijkheid is ver te zoeken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."