Auteur Topic: dwarsmarkering met witte driehoeken  (gelezen 4779 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 19 december 2018 - 23:11:25 »
Citaat
Nadeel is dan inderdaad dat wanneer je iets post, en je je bericht nog wil wijzigen .... je dat idd. al tamelijk snel niet meer kan.  Ook niet, als er intussen nog niemand gereageerd heeft.
Inderdaad. (soms een dijpvaud of zoiets vervelends dat je liever wil rechtzetten)

Citaat
Als ik het goed begrijp mag men als de lichten werken de zogenaamde voorsorteerstrook gebruiken en als die niet werken niet.
Ja
Citaat
Of is het geen voorsorteerstrook gezien er geen pijlen staan bij het naderen van het kruispunt, ook geen F13.
Zelfs zonder voorsorteerstrook moet je zo links mogelijk voorsorteren.
Citaat
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
     b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Citaat
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.
Citaat
Om het extreem te stellen zou je op een T kruispunt met verkeerslichten komende uit de T een straat met tweerichtingsverkeer helemaal links mogen gaan voorsorteren naast de stopstreep of de haaientanden?
Niet naast de stopstreep, want die hoort bij de verkeerslichten. Mag wel naast de haaientanden want die horen bij de omgekeerde driehoek die, als de verkeerslichten werken, geen waarde hebben.


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 december 2018 - 23:38:55 »
Citaat
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.

Ministerieel besluit van 11 Oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
(in de volksmond het "Reglement voor de wegbeheerder" genoemd)

Citaat
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
[…]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 19 december 2018 - 23:39:35 »
Citaat
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.

In de wegcode, zal je dat inderdaad niet meteen lezen.

Zoiets staat dan ook eerder in het >>> "Reglement voor de wegbeheerder".

Daar lees ik bvb :

Citaat
Artikel 19. Andere markeringen

19.1. Voorsorteringspijlen.


1° De lengte van deze pijlen is ongeveer :

5,00 m op de wegen waar de hoogste toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 70 km/u; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 7 van bijlage 4 tot dit besluit.
7,50 m op de wegen waar een hogere snelheid dan 70 km/u. wordt toegelaten; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 8 van bijlage 4 tot dit besluit.

2° Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht. De tussenafstand tussen de overeenstemmende punten bedraagt in beginsel ongeveer 20 m. De laatste pijl bevindt zich op ten hoogste 10 m van het kruispunt.

3° Op het kruispunt mag de afstand tussen de opeenvolgende pijlen worden verminderd en aangepast aan de plaatsgesteldheid. Deze pijlen zijn ongeveer 5 m lang.

« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018 - 23:41:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 20 december 2018 - 13:16:11 »
De 5 minutenregel om mijn bericht te kunnen aanpassen, speelt mij parten want ik wou net de voorwaarden van het het wegbeheer aanhalen tot ik het bericht kreeg dat mijn tijd voorbij om was om aan te passen.
Kan dat echt niet enkele minuutjes langer?
Citaat
19.1. Voorsorteringspijlen.

1° De lengte van deze pijlen is ongeveer :

5,00 m op de wegen waar de hoogste toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 70 km/u; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 7 van bijlage 4 tot dit besluit.
7,50 m op de wegen waar een hogere snelheid dan 70 km/u. wordt toegelaten; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 8 van bijlage 4 tot dit besluit.

2° Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht. De tussenafstand tussen de overeenstemmende punten bedraagt in beginsel ongeveer 20 m. De laatste pijl bevindt zich op ten hoogste 10 m van het kruispunt.

3° Op het kruispunt mag de afstand tussen de opeenvolgende pijlen worden verminderd en aangepast aan de plaatsgesteldheid. Deze pijlen zijn ongeveer 5 m lang.

Dat wil nog altijd niet zeggen dat er geen pijlen 'op' het kruispunt mogen staan als er géén pijlen op de voorsorteerstrook staan.
Volgens mij kunnen er pijlen staan op het kruispunt om bestuurders te dwingen om voor elkaar (links) te kruisen bij links afslaan.
Niets dat zegt dat het niet mag.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 20 december 2018 - 22:27:45 »
De 5 minutenregel om mijn bericht te kunnen aanpassen, speelt mij parten want ik wou net de voorwaarden van het het wegbeheer aanhalen tot ik het bericht kreeg dat mijn tijd voorbij om was om aan te passen.
Kan dat echt niet enkele minuutjes langer?

Je kunt het probleem natuurlijk ook oplossen door iets meer tijd uit te trekken vooraleer je bericht te verzenden.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 21 december 2018 - 18:01:57 »
Dat wil nog altijd niet zeggen dat er geen pijlen 'op' het kruispunt mogen staan als er géén pijlen op de voorsorteerstrook staan.

Eventjes lezen wat er staat.

Citaat van: wegcode
Artikel 77. Andere markeringen

77.1.
Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

En :

Citaat van: Reglement voor de wegbeheerder
Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht.

De regel is en blijft dus onmiskenbaar, dat als de plaatsgesteldheid het toelaat, er voor het kruispunt minstens drie opeenvolgende voorsorteringspijlen moeten worden aangebracht. 

Bijgevolg .... als er pijlen OP het kruispunt liggen, mogen die daar in de regel alleen maar liggen als er ook vóór het kruispunt dergelijke pijlen zijn aangebracht.  Zoniet, heeft de wegbeheerder een steekje laten vallen.  Tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten.  Maar dat is dan de uitzondering ....

Volgens mij kunnen er pijlen staan op het kruispunt om bestuurders te dwingen om voor elkaar (links) te kruisen bij links afslaan.

Hoewel het zo algemeen gangbaar en aanvaard is, is er nérgens een bepaling te vinden in de wegcode die deze betekenis aan die pijlen geeft.

Niets dat zegt dat het niet mag.

Er moeten wel degelijk pijlen liggen vóór het kruispunt .... tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten.
Het is en blijft evenwel de uitzondering !



« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 december 2018 - 13:15:56 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 21 december 2018 - 18:08:14 »
En poef ... 'k heb het ook zitten.   ;D

Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen.  Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd.  ;D


Dus troost je .... shit happens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 21 december 2018 - 22:09:56 »
Citaat
.... tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten
Zie foto Street View.
1 pijl in de rijstrook vooraf zou nog net kunnen.
Citaat
Zoniet, heeft de wegbeheerder een steekje laten vallen.
Juist
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 december 2018 - 22:15:13 door de rijprof »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 21 december 2018 - 22:21:51 »
Misschien heeft de wegbeheerder bewust geen pijl in de rijstrook vooraf gelegd om verwarring te vermijden in het geval dat de verkeerslichten niet werken, want dan moeten bestuurders zich opstellen voor de haaientanden en niet in de linkse rijstrook bij links afslaan.
Does it make sense?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 22 december 2018 - 13:16:39 »
En poef ... 'k heb het ook zitten.   ;D

Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen.  Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd.  ;D

De aalmoezenier heeft het al opgelost.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 22 december 2018 - 18:25:06 »
En poef ... 'k heb het ook zitten.   ;D

Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen.  Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd.  ;D

De aalmoezenier heeft het al opgelost.  :D

Dankjewel.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 22 december 2018 - 20:10:31 »
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Het zit namelijk zo : ik geef autorijles in Beaumont (laars van Henegouwen) sinds ik verhuisd ben naar het Parc Naturel Régional de l'Avesnois in Frankrijk.
Tijdens een rijexamen in Anderlues heeft een examinatrice het examen willen stopzetten omdat mijn leerling komende uit de Paul Jansonstraat niet naar links is uitgeweken op de voorsorteerstrook om links af te slaan richting Bergen (Mons). Ik heb haar gezegd dat ik de situatie op het kruispunt tenminste "ambigu" vond. Mijn leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. Ik vind het in ieder geval geen situatie waarop de examinatrice zich kan baseren om een examen stop te zetten.
Er is geen voorsorteerstrook voor de lichten, geen pijlen voor de lichten, geen F13 die de keuze van rijstrook voorschrijft, en de wegmarkeringen zijn slecht zichtbaar.
De examinatrice kon geen aanvaardbare (plausibele) uitleg geven en heeft mijn leerling laten slagen.
Nadien heeft het examencentrum contact opgenomen met mijn directie omdat ik volgens hen het resultaat betwist in het bijzijn van mijn leerling. Mijn directie verwacht nu van mij een volledig verslag met foto's van het kruispunt.
Blijkbaar waren er reeds meer problemen met deze examinatrice en eigenlijk vindt mijn directie het juist goed dat ik mijn mening geef.
Toch had ik graag wat meer info verzameld alvorens mijn verslag te schrijven.

Met dank


Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 22 december 2018 - 23:12:27 »
https://www.google.com/maps/place/Rue+Paul+Janson,+6150+Anderlues/@50.4057198,4.2729209,3a,75y,308.43h,83.35t/data=!3m7!1e1!3m5!1sV2z2pRbGOkHMvyKmdOXlDA!2e0!3e11!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c23a4f8eb2a4a9:0x448de14af9d9c37!8m2!3d50.4042805!4d4.2758958

Inderdaad, een dubbelzinnige situatie waarbij ik ook 2 x moest kijken op de Street View foto, laat staan dat je daar voor het éérst komt.
Die haaientanden geven een vertekend beeld, maar als je er even over doordenkt, gelden ze enkel als de verkeerslichten niet werken.
Tegen dat je dat als leerling/kandidaat doorhebt, ben ja al lang op het kruispunt en dan pas zie je die rotversleten pijl.

Met een voorsorteerpijl en eventueel F13 zou het al iets duidelijker worden. Alhoewel de wegbeheerder waarschijnlijk bewust de voorsorteerpijl heeft weggelaten voor het geval dat de verkeerslichten niet werken en je je dan wél voor de haaientanden moet opstellen. In dat opzicht denk ik dat het wegbeheer wel klopt.

In ieder geval geen reden om een kandidaat uit te stellen (hooguit een voorbehoud), als hij tenminste goed in de spiegels keek alvorens naar links uit te wijken.
Of was de kandidaat daar het verkeer aan het hinderen of belemmeren? En dan nog...hier moet je begrip voor kunnen opbrengen.
Het is op het éérste zicht niet vanzelfsprekend.

Graag gedaan. Hopelijk heb je hier wat aan  ;)

« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 december 2018 - 23:16:11 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dwarsmarkering met witte driehoeken
« Reactie #28 Gepost op: maandag 24 december 2018 - 14:20:31 »
Het zit namelijk zo : ik geef autorijles in Beaumont (laars van Henegouwen) sinds ik verhuisd ben naar het Parc Naturel Régional de l'Avesnois in Frankrijk.

Er zijn nog mooie plekjes op onze aardbol. Proficiat!

Citaat
Tijdens een rijexamen in Anderlues heeft een examinatrice het examen willen stopzetten omdat mijn leerling komende uit de Paul Jansonstraat niet naar links is uitgeweken op de voorsorteerstrook om links af te slaan richting Bergen (Mons). [...] Mijn leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. [...]
Er is geen voorsorteerstrook voor de lichten, geen pijlen voor de lichten, geen F13 die de keuze van rijstrook voorschrijft, en de wegmarkeringen zijn slecht zichtbaar.

De examinatrice heeft dus gelogen, want de leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. Bij een volgend examen met haar installeer je dan ook best een dashcam in de wagen.

Citaat
Nadien heeft het examencentrum contact opgenomen met mijn directie omdat ik volgens hen het resultaat betwist in het bijzijn van mijn leerling.

Is daar iets verkeerd mee? Je bent er toch om je leerling bij te staan, en hij mag toch zo goed jouw standpunt als dat van de examinatrice vernemen.

Citaat
Mijn directie verwacht nu van mij een volledig verslag met foto's van het kruispunt.
Blijkbaar waren er reeds meer problemen met deze examinatrice en eigenlijk vindt mijn directie het juist goed dat ik mijn mening geef.

Jammer dat je telkens weer met zo een examinatrice opgeschept zit. Dien zoveel mogelijk klachten tegen haar in.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."