Auteur Topic: KB teruggave rijbewijs na afleggen herstelexamens en afgifte rb weekendverval  (gelezen 1822 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
KB teruggave rijbewijs na afleggen herstelexamens en afgifte rb weekendverval
« Gepost op: zaterdag 09 maart 2019 - 10:18:08 »
Citaat van: POLINFO KLUWER
Nieuwe regels voor teruggave rijbewijs na afleggen herstelexamens en afgifte rijbewijs met weekendrijverbod

Wie na een verval van het recht tot sturen de door de rechter opgelegde herstelexamens met succes aflegt, mag zijn rijbewijs in principe weer gaan afhalen op de griffie. Voortaan mag de griffie het rijbewijs in bepaalde gevallen niet langer zelf teruggeven en moet het worden teruggestuurd naar de gemeentebesturen of de minister van Buitenlandse Zaken. Daarnaast sleutelt de federale regering aan de regels voor de afgifte van rijbewijzen wanneer de rechter een weekendrijverbod heeft opgelegd of het verval van het recht tot sturen heeft beperkt tot bepaalde categorieën voertuigen. En komt ze met nieuwigheden voor de afgifte van rijbewijzen zonder de administratieve vermelding van code 70.

https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx?id=VS300675283&contentdomains=POLINFO&lang=nl

Link :

Koninklijk Besluit van 11 januari 2019 tot wijziging van het Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, BS 5 maart 2019.

Alleen jammer dat zelfs een juriste verkeerdelijk de term "weekendrijverbod" hanteert.

Ze bedoelt natuurlijk een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen, waarbij het effectief verval enkel wordt uitgevoerd :
  • van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
  • van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: KB teruggave rijbewijs na afleggen herstelexamens en afgifte rb weekendverval
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 maart 2019 - 19:22:17 »
Alleen jammer dat zelfs een juriste verkeerdelijk de term "weekendrijverbod" hanteert.

Wat wil je, zelfs in een aantal arresten van het Hof van Cassatie komen verkeerde termen voor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."