Hoe plan je een vakantie met een elektrische wagen en wat met 'range anxiety'? Ik geef even een praktijk voorbeeld, waaruit mag blijken dat je er gewoonweg geen rekening mee houdt dat je elektrisch rijdt. Vorige midweek huurde ik een huisje net onder Voeren. Ik kon daar laden indien nodig, er was buiten een stopcontact vlak aan de parkeerplaats. De korte rit naar Voeren bedraagt zo'n 120 km met een korte omweg door Nederland (inkopen voor een week in een Nederlandse supermarkt is een pak goedkoper). Ik kom toe met zo'n 60% batterijlading over. Ter plaatse worden enkele uitstappen gemaakt. Op woensdag staat de batterijlading op ongeveer 30%. Een dagje skiën in landgraaf levert weer een bijna volle batterij op aan de gratis lader ter plaatse. Bij een rit door de Ardennen kon ik gratis laden op de parking in Monschau, bij de terugrit wordt er een korte sanitaire pauze gehouden in Verviers en laadt de wagen daar een 15 min aan de supercharger. Dat was niet nodig want ik kon gemakkelijk terug geraken en zou dan zo'n 8% lading hebben gehad. Op de terugrit heb ik nog zo'n 30% lading, als ik verzichtig zou rijden geraak ik daar mee thuis. Mijn vrouw wil echter nog even gaan shoppen in Maastricht en ook daar gaat de auto aan de gratis lader in de parking. Hierdoor heb ik meer dan voldoende lading om thuis te geraken.
Op mijn vakantiebestemming heb ik maar éénmaal geladen, vooral om te controleren dat het echt kon. De wagen heeft toen ongeveer 15 kWh geladen. Omdat ik de installatie daar niet kende beperkte ik het vermogen tot 2 kW. De installatie zag er recent en zeer deftig uit, maar je weet nooit en bovendien ik had het eigenlijk niet nodig.
Conclusie. 5 dagen en zo'n 600 km gereden, nooit moeten stoppen om te laden. Het laden gebeurde telkens wanneer we er niet voor moesten wachten. Per toeval was dit allemaal gratis, ik had wel een laadkaart mee die aan de meeste palen werkt. Ik had op voorhand wel gekeken waar ik laadpalen kon vinden, maar dat bleek niet echt nodig. De meeste toeristische locaties hebben ondertussen laadplekken. Het laden aan het vakantiehuis was afgesproken met de eigenaar die er geen probleem over maakte. De 15 kWh die ik daar heb geladen heeft ook niet veel gekost voor de eigenaar. Hij heeft een grote boerderij en koopt zijn stroom goedkoper in, wsl aand 0,15 à 0,20 euro/kWh.