Tesla lijkt wel meer last te hebben van auto's die op maandagmorgend van de band rollen. Je kan je daar tegen wapenen met een solide checklist die je gebruikt vooraleer je de wagen in ontvangst neemt. Met een google-opdracht vind je die lijsten wel. Ik ken heel wat Tesla-rijders en de meeste zijn laaiend enthousiast. Veruit de meeste zijn nieuwe Tesla-rijders en hadden geen ervaring met EV's. Nu en dan kom je iemand tegen die zeer slechte ervaringen had. Ik ken één collega die zijn Model S na enkele maanden terug heeft verkocht. Ook ken ik iemand die constant zaagt op een Tesla-forum over de beperkte range van zijn Model S 70D. Als je bereik nodig hebt dan koop je niet de kleinste batterij en bovendien heeft hij een torenhoog verbruik, dat zal wel met zijn rechtervoet te maken hebben.
Een aantal mensen hebben mijn referral-code gebruikt in de laatste 2 jaar en ik hoor daar geen negatieve geluiden. Een voormalig lid van dit forum heeft zijn BMW-M ingeruild voor een Model X en is daar zeer tevreden over. Een ex-collega heeft zijn Volvo XC60 ingeruild voor een Model 3 en vindt die auto fantastisch.
Met service van Tesla heb ik tot nu toe geen problemen, altijd vriendelijk, punctueel, ... Onlangs heb ik voor mijn jaarlijks onderhoud op het laatste moment een vervangwagen gevraagd en dat was geen probleem. Ik kreeg een Model X mee voor die dag. Oorspronkelijk zou ik bij Tesla gewacht hebben.
Persoonlijk heb ik weinig problemen met mijn Model X. Op meer dan 2 jaar heb ik volgende problemen ervaren:
- uitvallen van de GPS, vervelend omdat ik op dat moment in het buitenland was en ik de navigatie moet gebruiken om de supercharger te vinden en bovendien om te weten hoeveel ik moet laden om thuis te geraken. Met behulp van smartphone is dit allemaal in orde gekomen. De GPS werkte enkele uren later weer, zonder tussenkomst van Tesla, bizar!
- ophanging vooraan is vervangen in het kader van een terugroepactie
- het oprollen van de gordels achteraan is niet optimaal. Het is relatief makkelijk om de gordel verdraait te laten oprollen waarna het oprolsysteem niet goed meer werkt, nu en dan de gordel volledig uitrollen en eventueel verdraaiingen oplossen en het werkt terug
- ongeveer één keer per maand moet ik de centrale console rebooten, dit is relatief simpel en neemt ongeveer 20 sec. tijd. Je kan dit trouwens perfect resetten tijdens het rijden. De wagen is een rijdende computer en zoals elke computer is een restart nu en dan wel nodig.
- problemen met Spotify. Mijn Tesla kwam met een gratis internetconnectie in heel Europa en gratis Spotify. Het lijkt een kleintje, maar ik vind dit geweldig. Geen gedoe meer met CD's en/of memorysticks in de wagen, gewoon alle muziek die je kan wensen en bovendien kan je zoeken via stemherkenning. Helaas heeft dit enkele weken slecht gewerkt waardoor de connectie naar Spotify uitviel of niet mogelijk was. Dit lijkt in de laatste update opgelost te zijn.
- licht gerammel ergens in de voortrein bij maximum acceleren vanuit stilstand. Dit is een gekend probleem van de Model X. Mij stoort het niet echt. Je hoort het wel bij het stoplichtspurtje, eens je op snelheid bent heb je er minder last van. Het zou te maken hebben met de automatische niveauregeling van de Model X. Luid is het zeker niet, maar in een EV hoor je natuurlijk elk mechanisch geluidje.
- sinds enkele maanden doet de UMC (mobiele lader geleverd bij de auto) raar. Hij weigert regelmatig op vol vermogen te laden. In principe kan ik 3 kW laden op een normaal stopcontact (230V/13A). Dikwijls schakelt de later terug naar 11A of zelfs tot 8A. Ik weet dat hij dit doet wanneer bijvoorbeeld de spanning op het netwerk wat laag wordt, maar ik heb de indruk dat ik er vroeger minder last van had. Dit moet ik eens testen op een locatie met prima elektriciteit (> 230 V, geen verlengkabel, ...).
Zeker van de Model S en X lost Tesla veel zaken op in garantie, zelfs als deze officieel al verlopen is. Zeker als het gaat om kinderziektes. Bij de Model S zijn de deurklinken zo'n typisch voorbeeld.
Wat betreft de leveringen in Q1/2019. Het klopt dat de leveringen naar Europa een pak langer duren. Er zitten dus veel meer voertuigen in transit. Dit is volledig te begrijpen. Weet ook dat de staking in Zeebrugge in februari zorgde voor een minder snelle levering van de Model 3 in Europa. Heel die leveringsketting draait nu wel, ik verwacht in Q2 een verbetering. Ik zou in ieder geval Tesla nog niet massaal gaan shorten.