Auteur Topic: korte vakantie met een elektrische wagen  (gelezen 2104 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
korte vakantie met een elektrische wagen
« Gepost op: zaterdag 09 maart 2019 - 10:21:37 »
Hoe plan je een vakantie met een elektrische wagen en wat met 'range anxiety'? Ik geef even een praktijk voorbeeld, waaruit mag blijken dat je er gewoonweg geen rekening mee houdt dat je elektrisch rijdt. Vorige midweek huurde ik een huisje net onder Voeren. Ik kon daar laden indien nodig, er was buiten een stopcontact vlak aan de parkeerplaats. De korte rit naar Voeren bedraagt zo'n 120 km met een korte omweg door Nederland (inkopen voor een week in een Nederlandse supermarkt is een pak goedkoper). Ik kom toe met zo'n 60% batterijlading over. Ter plaatse worden enkele uitstappen gemaakt. Op woensdag staat de batterijlading op ongeveer 30%. Een dagje skiën in landgraaf levert weer een bijna volle batterij op aan de gratis lader ter plaatse. Bij een rit door de Ardennen kon ik gratis laden op de parking in Monschau, bij de terugrit wordt er een korte sanitaire pauze gehouden in Verviers en laadt de wagen daar een 15 min aan de supercharger. Dat was niet nodig want ik kon gemakkelijk terug geraken en zou dan zo'n 8% lading hebben gehad. Op de terugrit heb ik nog zo'n 30% lading, als ik verzichtig zou rijden geraak ik daar mee thuis. Mijn vrouw wil echter nog even gaan shoppen in Maastricht en ook daar gaat de auto aan de gratis lader in de parking. Hierdoor heb ik meer dan voldoende lading om thuis te geraken.

Op mijn vakantiebestemming heb ik maar éénmaal geladen, vooral om te controleren dat het echt kon. De wagen heeft toen ongeveer 15 kWh geladen. Omdat ik de installatie daar niet kende beperkte ik het vermogen tot 2 kW. De installatie zag er recent en zeer deftig uit, maar je weet nooit en bovendien ik had het eigenlijk niet nodig.

Conclusie. 5 dagen en zo'n 600 km gereden, nooit moeten stoppen om te laden. Het laden gebeurde telkens wanneer we er niet voor moesten wachten. Per toeval was dit allemaal gratis, ik had wel een laadkaart mee die aan de meeste palen werkt. Ik had op voorhand wel gekeken waar ik laadpalen kon vinden, maar dat bleek niet echt nodig. De meeste toeristische locaties hebben ondertussen laadplekken. Het laden aan het vakantiehuis was afgesproken met de eigenaar die er geen probleem over maakte. De 15 kWh die ik daar heb geladen heeft ook niet veel gekost voor de eigenaar. Hij heeft een grote boerderij en koopt zijn stroom goedkoper in, wsl aand 0,15 à 0,20 euro/kWh.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 maart 2019 - 19:27:56 »
Je doet alsof het altijd al zo zou geweest zijn. Maar er is aan de huidige toestand wel een lange tijd voorafgegaan toen het plannen nog kunst- en vliegwerk was.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 maart 2019 - 11:22:36 »
Voor de fossielenbranders is er ook zo een tijd geweest. Er was een tijd dat je dino-juice moest gaan kopen bij de apotheker.

Deze vakantie had ik pakweg 10 jaar geleden ook kunnen uitvoeren met een EV. Ik had dan wel moeten laden aan het vakantiehuis.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 maart 2019 - 12:42:30 »
Voor de fossielenbranders is er ook zo een tijd geweest. Er was een tijd dat je dino-juice moest gaan kopen bij de apotheker.

Die vergelijking gaat niet op. In die tijd was een automobiel een gadget voor de rijken, geen alledaags vervoermiddel voor het volk.

Citaat
Deze vakantie had ik pakweg 10 jaar geleden ook kunnen uitvoeren met een EV. Ik had dan wel moeten laden aan het vakantiehuis.

Maar toen vele jaren geleden de eerste EV verschenen, zou je het een pak moeilijker gehad hebben dan met een ICE.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 april 2019 - 20:41:57 »
Nu heb je dat plannen al bijna nodig om nog aan LPG te geraken  >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 april 2019 - 22:04:37 »
Ik merk dat er hier in de buurt veel LPG pompen worden vervangen door CNG-pompen. LPG lijkt wel zo"n beetje voorbij. Ik herinner me in de tweede helft van de jaren '90 dat ik steeds moest plannen op lange ritten om aan LPG te geraken. In België en Nederland had je geen probleem, maar in Frankrijk en Duitsland was het wel zoeken. Gelukkig kon je in geval van nood nog altijd op (duurdere) benzine rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 april 2019 - 23:27:32 »
Op de snelweg is het nog goed te verkrijgen, ook in Frankrijk,  maar daar stopt het zowat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: korte vakantie met een elektrische wagen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 05 april 2019 - 09:11:04 »
CNG lijkt me een probleem in Frankrijk. Met een LPG wagen had je nog een normale tank met benzine. Op de 2 wagen die ik had op LPG had er ééntje een tank van 70 l (Rover 820si) en ééntje een tank van 55 l (rover 416gsi). De was genoeg voor zo'n 750 km. De CNG wagens hebben dikwijls een zeer kleine tank met benzine, pakweg voor zo'n 200 km. Het is dan niet aangenaam rijden in Frankrijk. Dan rijd ik nog liever met een Nissan Leaf met een elektrisch bereik van zo'n 160 à 200 km waar ik wel op elk stopcontact mee kan laden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519