Auteur Topic: Plaats op de OW  (gelezen 4981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Plaats op de OW
« Gepost op: zaterdag 23 maart 2019 - 11:31:38 »
https://www.google.be/maps/@51.1688269,4.3629848,3a,75y,251.33h,88.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1naC-KGWHwU-_NcuydqccQ!2e0!7i13312!8i6656

Als je de link hierboven volgt:
De zwarte Dacia Duster wil links afslaan. Het mini verkeersbord D1 dat aan de paal van het verkeerlicht hangt is ondertussen verdwenen. We gaan ervan uit dat hij doorgaand verkeer is.
Mag hij links afslaan?
Zo ja. Hoe moet hij dat doen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Plaats op de OW
« Reactie #1 Gepost op: zondag 24 maart 2019 - 12:28:27 »
Wat is het probleem? Dat er uit de tegengestelde richting een wagen komt waarvan de bestuurder blijkbaar dezelfde rijstrook als de Dacia gaat berijden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #2 Gepost op: zondag 24 maart 2019 - 15:31:20 »
Mogelijke problemen zijn: onduidelijkheid, bocht zo ruim mogelijk nemen, rijbaan zo rechts mogelijk oprijden, de draagwijdte van het bord C3, definiëring van het gedeelte OW met tramsporen, vluchtheuvels, ...
Kortom. Hoe moet hij dit wettelijk uitvoeren?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Plaats op de OW
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 03 april 2019 - 20:47:51 »
Wat is het probleem? Dat er uit de tegengestelde richting een wagen komt waarvan de bestuurder blijkbaar dezelfde rijstrook als de Dacia gaat berijden?
En dat er eentje komt mag je daar zeker van zijn, niet altijd maar gebeurd genoeg.
Echt een voorbeeldje duidelijkheid dat punt...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 april 2019 - 00:26:50 »
Citaat
Wat is het probleem? Dat er uit de tegengestelde richting een wagen komt waarvan de bestuurder blijkbaar dezelfde rijstrook als de Dacia gaat berijden?
Dat er tegenliggers komen lijkt me niet zo een probleem. Het afslaan zal daardoor iets minder ruim worden dan gepland. No big deal.
De vraag blijft waar hij moet terechtkomen op de ingeslagen openbare weg? Mag hij links afslaan gegeven dat hij doorgaand verkeer is?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Plaats op de OW
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 april 2019 - 00:39:50 »
Dat lijkt me wel logisch
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #6 Gepost op: zondag 07 april 2019 - 22:43:53 »
Dat lijkt me wel logisch
En de C3 dan?
En hoe?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Plaats op de OW
« Reactie #7 Gepost op: maandag 08 april 2019 - 00:05:50 »
Die C3 moet hij respecteren dus blijft hij links van die D1, dat is gewoon een ander stuk weg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 11 april 2019 - 21:27:48 »
Die C3 moet hij respecteren dus blijft hij links van die D1, dat is gewoon een ander stuk weg.
Waar heb je gevonden dat een C3 slechts geldig is voor een 'stuk weg'?
Het bord D1 is, zoals ik eerder schreef, niet meer aanwezig.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Plaats op de OW
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 april 2019 - 12:33:05 »
Dat is gewoon een andere straat, zijn voor jou de borden voor een parallel weg ook geldig op jouw weg? Bij mij niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 27 april 2019 - 08:38:29 »
Jullie zien daar dus geen probleem? Ik heb de situatie aan enkele ervaren bestuurders voorgelegd. Zij vertelden me dat ze daar bij hun eerste passage ook in de problemen kwamen.

9.2. Wanneer de openbare weg twee of drie rijbanen omvat die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, inzonderheid door een effen grond, een niet voor voertuigen toegankelijke ruimte, een verschil in niveau, mogen de bestuurders de ten opzichte van hun rijrichting links gelegen rijbaan niet volgen, behoudens plaatselijke reglementering.

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.


Citaat
Dat is gewoon een andere straat ...
Met tweerichtingsverkeer?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Plaats op de OW
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 april 2019 - 18:39:41 »
Jullie zien daar dus geen probleem?

Citaat van: wegcode
9.2. Wanneer de openbare weg twee of drie rijbanen omvat die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, inzonderheid door een effen grond, een niet voor voertuigen toegankelijke ruimte, een verschil in niveau, mogen de bestuurders de ten opzichte van hun rijrichting links gelegen rijbaan niet volgen, behoudens plaatselijke reglementering.

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.


Je bedoelt dus dit :

https://www.google.be/maps/@51.1688888,4.3627559,3a,75y,224.98h,83.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4FvjVLWMeURydpoPsR-KZA!2e0!7i13312!8i6656


Ik heb de situatie aan enkele ervaren bestuurders voorgelegd. Zij vertelden me dat ze daar bij hun eerste passage ook in de problemen kwamen.

Voor de meesten valt dit nog wel mee. 
Hier daarentegen, zie ik véél vaker bestuurders die de streek niet kennen, in de problemen komen :

https://www.google.be/maps/@51.1698502,4.3633359,3a,75y,222.44h,84.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBtDtWKmL5JkCtw-JNweIgw!2e0!7i13312!8i6656
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Plaats op de OW
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 30 mei 2019 - 15:50:43 »
Zonder D1 mag je niet links van de tram indraaien
Met D1 mag je niet in het plaatselijke verkeer of de trambedding indraaien

C3 geldt per definitie over ganse breedte van de openbare weg, niet enkel over het weggedeelte waar die naast staat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Plaats op de OW
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 15 juni 2019 - 22:14:16 »
Zonder D1 mag je niet links van de tram indraaien
Met D1 mag je niet in het plaatselijke verkeer of de trambedding indraaien

C3 geldt per definitie over ganse breedte van de openbare weg, niet enkel over het weggedeelte waar die naast staat ...
Dus de C3 is geldig voor de ganse openbare weg.
Dat wil zeggen dat de D1 (die er niet meer hangt) er niet meer toe doet. Tis te zeggen enkel geldig voor het verkeer dat in deze straat moet zijn. Doorgaand verkeer mag deze openbare weg gewoon niet in. De uiterst rechtse rijbaan mag met D1 door niemand gebruikt worden.
Welke trambedding Inazuma? Bord F18?