Auteur Topic: Vlaamse regering plaatst enkel nog digitale snelheidscamera's  (gelezen 9321 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vlaamse regering plaatst enkel nog digitale snelheidscamera's
« Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 09:35:09 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Vlaamse regering plaatst enkel nog digitale snelheidscamera's
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 10:03:51 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 11:54:17 »
Zeker met goede remmen, goede reflexen en vooral goede banden kan dat interessante taferelen opleveren. Ik probeer ook altijd te stoppen. Zeker als je in de winter met winterbanden rijdt kan het verschil in remkracht met een wagen die gewone (al ietwat afgesleten) banden heeft spectaculair zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 14:03:06 »
mijn voorligger zal niet de eerste zijn die een noodstop maakt voor die idiote bakken als het licht net op oranje springt.

Inderdaad. En nochtans flitsen ze enkel bij rood of bij sneller dan toegestaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 15:25:01 »
Vraagje over die roodlichtcamera's: zit daar een veiligheidsmarge in?
Immers, wanneer het precies oranje/geel wordt op het moment dat je niet meer kan remmen, dan kan het uitzonderlijk gebeuren dat je noodgedwongen door rood moet.
Het zou dan ook logisch zijn wanneer er een bepaalde marge van bijvoorbeeld 1 of 2 seconden wordt genomen, aangezien je mi beter iets te weinig vals negatieven hebt dan iets te veel  vals positieven. ;)

Wat betreft die digitale camera's; ik vind het hoog tijd dat het ook in België wordt ingevoerd. In Nederland worden ze al meer dan 10 jaar gebruikt. Ik was dan ook verbaasd toen ik las dat er in België nog steeds met fotorolletjes wordt gewerkt :D. Ofdat ze nu ook meer gaan flitsen? Gezien het feit dat ze ongeveer even duur zijn en ze veel efficiënter werken (geen volle rolletjes, 100% capaciteit ipv 33% capaciteit) waarschijnlijk wel.
Dat mag echter niet het argument zijn om een bepaalde techniek wel of niet te gebruiken. Je kan er altijd nog voor kiezen om minder flitspalen te plaatsen (gezien de grotere efficiëntie) of ze niet allemaal tegelijk aan te hebben staan.
Wat volgens mij wel een belangrijk argument is is het feit dat deze techniek efficiënter is en je zodoende kosten bespaart.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 17:17:21 »
Vraagje over die roodlichtcamera's: zit daar een veiligheidsmarge in?
Immers, wanneer het precies oranje/geel wordt op het moment dat je niet meer kan remmen, dan kan het uitzonderlijk gebeuren dat je noodgedwongen door rood moet.
Het zou dan ook logisch zijn wanneer er een bepaalde marge van bijvoorbeeld 1 of 2 seconden wordt genomen, aangezien je mi beter iets te weinig vals negatieven hebt dan iets te veel  vals positieven. ;)

Of je voor een oranjegeel vast verkeerslicht nog veilig kan stoppen, is een feitenkwestie. Een camera flitst daarom niet bij oranjegeel verkeerslicht. Een politiebeambte zal je ervoor verbaliseren als er geen twijfel bestaat. Een voorbeeld. Je staat te wachten vóór een groen verkeerslicht omdat het kruispunt belemmerd is. Op het ogenblik dat het oranjegele verkeerslicht aangaat, geraakt het kruispunt ontruimd, en jij vertrekt nog.

Over het voorbijrijden van een rood verkeerslicht wordt nooit de minste discussie gevoerd, want als je zelfs voor het rode verkeerslicht niet meer veilig kon stoppen, dan heb je te snel gereden. De tijdsduur van de fases van de verkeerslichten is immers afgesteld op de plaatselijk toegestane maximum snelheid.

Desondanks, en om alle discussies te vermijden, flitsen de roodlichtcamera's pas 1 seconde nadat het verkeerslicht rood geworden is.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 17:45:02 »
Als je de werking van die digitale camera's kent weet je ook dat ze niet volledig ongevoelig zijn voor fraude. Het is vrij eenvoudig om ervoor te zorgen dat je niet geflitst kan worden. Het receptje geef ik hier niet, maar iemand die in de technische details van de camera's duikt en vooral in de documentatie van de gebruikte CCD-chips zal al snel alles op een rijtje kunnen zetten.
Ik vind het dan ook eigenaardig dat ik dit nog niet in de pers gelezen heb.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 19:33:39 »

Misschien omdat het geen sporen nalaat?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 20:50:20 »
Heldere uitleg Jozef. ;)

Citaat
Als je de werking van die digitale camera's kent weet je ook dat ze niet volledig ongevoelig zijn voor fraude. Het is vrij eenvoudig om ervoor te zorgen dat je niet geflitst kan worden. Het receptje geef ik hier niet, maar iemand die in de technische details van de camera's duikt en vooral in de documentatie van de gebruikte CCD-chips zal al snel alles op een rijtje kunnen zetten.
Eh, misschien omdat de meeste mensen niet zo veel verstand hebben van digitale camera's en chips? ;D
Je mag het altijd PM-em.  ;)
Ik ben wel benieuwd. Eerste gok, leesbaarheid van het kenteken kan beïnvloed worden met truucjes (licht, manipulatie kenteken zelf?).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 23 augustus 2007 - 21:55:21 »
Desondanks, en om alle discussies te vermijden, flitsen de roodlichtcamera's pas 1 seconde nadat het verkeerslicht rood geworden is.

Om nogmaals die discussie te voeren heb ik ook geen zin meer maar ik weet nog heel goed dat ik enkele jaren geleden een (flits)boete gekregen heb van 175€ om door het rode licht te rijden. Ik had het inderdaad op rood zien springen op de verkeerslichten voorbij het kruispunt.
Volgens de boete was het echter al 2,4 seconden rood als ik voorbij het verkeerslichtlicht reed die voor het kruispunt staat. :-\
Was wel met een oplegger die keer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 augustus 2007 - 21:57:32 door bibi585 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 24 augustus 2007 - 12:20:29 »

Om nogmaals die discussie te voeren heb ik ook geen zin meer maar ik weet nog heel goed dat ik enkele jaren geleden een (flits)boete gekregen heb van 175€ om door het rode licht te rijden. Ik had het inderdaad op rood zien springen op de verkeerslichten voorbij het kruispunt.
Volgens de boete was het echter al 2,4 seconden rood als ik voorbij het verkeerslichtlicht reed die voor het kruispunt staat. :-\
Was wel met een oplegger die keer.

Wel, dat de camera pas flitst als het verkeerslicht al 1 seconde rood is, heb ik uit een posting van politiebeambte Ivan Bruggeman op het Wegcode forum, en Ivan lijkt wel grondig vertrouwd te zijn met de werking van dergelijke apparatuur.

Als ik jou bericht lees, zou de camera wellicht pas geflitst hebben op het ogenblik dat de achterkant van de oplegger over de lussen reed.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 24 augustus 2007 - 18:29:43 »
Het was op de ring in Mol, of daar lussen zijn of niet weet ik niet, ik reed ongeveer nog 65km/u op het moment dat ik door het oranje reed. (met ong. 30.000 liter melk in een tankwagen.) >:(

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 00:51:36 »
Het was op de ring in Mol, of daar lussen zijn of niet weet ik niet, ik reed ongeveer nog 65km/u op het moment dat ik door het oranje reed. (met ong. 30.000 liter melk in een tankwagen.) >:(

O maar dan begrijp ik het: je wou natuurlijk niet aankomen met botermelk.  :D ;D ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 02:41:52 »
Citaat
Als ik jou bericht lees, zou de camera wellicht pas geflitst hebben op het ogenblik dat de achterkant van de oplegger over de lussen reed.
Daar dacht ik ook aan. ;)
In dat geval zou het systeem nog wat aangepast moeten worden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 08:04:52 »

O maar dan begrijp ik het: je wou natuurlijk niet aankomen met botermelk.  :D ;D ;)

Ik wou vooral niet in beeld komen zoals Natalia korte tijd later. ;)

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GHSTFE5A