Auteur Topic: Update Model S en X  (gelezen 1402 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Update Model S en X
« Gepost op: woensdag 24 april 2019 - 13:30:03 »
De verkoop van de Tesla Model S en X was de laatste maanden al in elkaar geklapt. Daar zijn meerdere redenen voor. Volgens mij zijn de belangrijkste: de verkoop van de veel goedkopere Model 3 en geruchten dat er updates zouden komen voor de S en X.
Dat laatste blijkt nu uiteindelijk te kloppen. De S en X krijgen nieuwe motoren. De S en X hebben altijd 3-fase inductiemotoren gebruikt, de Model 3 daarentegen gebruikt een speciale motor ontwikkeld door Tesla, de permanant magneet synchrone reluctance motor en die is veel efficiënter dan de inductiemotoren. In de S en X gaat men nu ook dit laatste type motor gebruiken, zij het dan voor één van de assen (ik verwacht de voorste). De achterste motor zal een inductiemotor blijven. Bij normale snelheden en/of acceleraties kan die voorste motor perfect het werk alleen doen. Enkel wanneer er veel vermogen vereist is zal de achterste motor inspringen. Men verwacht een daling in het verbruik van zo'n 10%.
In de praktijk haalt een Model S 100D toch zo'n 400 à 450 km, de Model X 100D zo'n 350 à 375 km. Met deze update komt de S in de buurt van 500 km en de X zal meer dan 400 km kunnen rijden. Hiervoor wordt de batterij trouwens niet vergroot!

Een andere update is de snelheid van het laden. De Model 3 kan nu sneller laden dan de S en X, ook dat wordt aangepast. Ik vind niet terug of dat betekent dat ze nu de batterijen van de Model 3 gaan gebruiken. De S en X gebruiken nu 18650 cellen, de Model 3 gebruikt 2070 cellen. In ieder geval gaat de S en X kunnen laden tot 200 kW aan de nieuwste generatie superchargers en tot 145 kW aan de vorige generatie!. Tot nu toe was de Audi e-tron de snelst ladende auto (150 kW). De S en X gaan dus terug de snelst ladende wagens worden. Trouwens de Audi laadt dan wel aan 150 kW, maar door het hoge verbruik van de Audi is dit maar zo'n 450 km/u. De Model X kan nu laden aan 120 kW, maar dat is wel zo'n 500 km/u, dat wordt aan 200 kW meer dan 800 km/u!

De lat is weer hoger gelegd. Ik ben benieuwd wat het antwoord van de andere merken gaat zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Update Model S en X
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 april 2019 - 09:44:21 »
Het gaat anders weer niet zo goed met Tesla:

Citaat van: HLN
Tesla boekt stevig kwartaalverlies

Tesla is weer in de rode cijfers gedoken, [...] Het verlies kwam uit op dik 702 miljoen dollar [...]

Tesla meldde onlangs al minder auto’s van het nieuwe type Model 3 bij klanten te hebben afgeleverd dan beloofd.

Het bedrijf publiceerde zijn handelsbericht overigens rijkelijk laat. Toen een uur na de slotbel op Wall Street de cijfers nog niet binnen waren, was er hoon en spot op Twitter.

https://www.hln.be/geld/economie/autobedrijven/tesla-boekt-stevig-kwartaalverlies~a3252451/

Over model 3 verschijnt er geregeld minder prettig nieuws, zoals

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems - vanaf 3:09
Deze carrosserie getuigt echt wel van een totaal gebrek aan respect voor de klant.

Unser Tesla Model 3 Ist ENDLICH Da! Mit Mängeln - vanaf 8:30
Ook weer de carrosserie

I Traded My Tesla For The Model 3 Performance - Regret Buying Mid-Range - vanaf 16:50
Ook weer de carrosserie

5 Reasons I HATE My Tesla Model 3

Tesla Versaut Meine Model 3 Bestellung
Communicatie en organisatie 0,0. Alleen al daarom koop ik nooit een nieuwe Tesa: ik laat me als klant niet als een stuk drek behandelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Update Model S en X
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 april 2019 - 11:26:35 »
Tesla lijkt wel meer last te hebben van auto's die op maandagmorgend van de band rollen. Je kan je daar tegen wapenen met een solide checklist die je gebruikt vooraleer je de wagen in ontvangst neemt. Met een google-opdracht vind je die lijsten wel. Ik ken heel wat Tesla-rijders en de meeste zijn laaiend enthousiast. Veruit de meeste zijn nieuwe Tesla-rijders en hadden geen ervaring met EV's. Nu en dan kom je iemand tegen die zeer slechte ervaringen had. Ik ken één collega die zijn Model S na enkele maanden terug heeft verkocht. Ook ken ik iemand die constant zaagt op een Tesla-forum over de beperkte range van zijn Model S 70D. Als je bereik nodig hebt dan koop je niet de kleinste batterij en bovendien heeft hij een torenhoog verbruik, dat zal wel met zijn rechtervoet te maken hebben.
Een aantal mensen hebben mijn referral-code gebruikt in de laatste 2 jaar en ik hoor daar geen negatieve geluiden. Een voormalig lid van dit forum heeft zijn BMW-M ingeruild voor een Model X en is daar zeer tevreden over. Een ex-collega heeft zijn Volvo XC60 ingeruild voor een Model 3 en vindt die auto fantastisch.

Met service van Tesla heb ik tot nu toe geen problemen, altijd vriendelijk, punctueel, ... Onlangs heb ik voor mijn jaarlijks onderhoud op het laatste moment een vervangwagen gevraagd en dat was geen probleem. Ik kreeg een Model X mee voor die dag. Oorspronkelijk zou ik bij Tesla gewacht hebben.

Persoonlijk heb ik weinig problemen met mijn Model X. Op meer dan 2 jaar heb ik volgende problemen ervaren:

- uitvallen van de GPS, vervelend omdat ik op dat moment in het buitenland was en ik de navigatie moet gebruiken om de supercharger te vinden en bovendien om te weten hoeveel ik moet laden om thuis te geraken. Met behulp van smartphone is dit allemaal in orde gekomen. De GPS werkte enkele uren later weer, zonder tussenkomst van Tesla, bizar!
- ophanging vooraan is vervangen in het kader van een terugroepactie
- het oprollen van de gordels achteraan is niet optimaal. Het is relatief makkelijk om de gordel verdraait te laten oprollen waarna het oprolsysteem niet goed meer werkt, nu en dan de gordel volledig uitrollen en eventueel verdraaiingen oplossen en het werkt terug
- ongeveer één keer per maand moet ik de centrale console rebooten, dit is relatief simpel en neemt ongeveer 20 sec. tijd. Je kan dit trouwens perfect resetten tijdens het rijden. De wagen is een rijdende computer en zoals elke computer is een restart nu en dan wel nodig.
- problemen met Spotify. Mijn Tesla kwam met een gratis internetconnectie in heel Europa en gratis Spotify. Het lijkt een kleintje, maar ik vind dit geweldig. Geen gedoe meer met CD's en/of memorysticks in de wagen, gewoon alle muziek die je kan wensen en bovendien kan je zoeken via stemherkenning. Helaas heeft dit enkele weken slecht gewerkt waardoor de connectie naar Spotify uitviel of niet mogelijk was. Dit lijkt in de laatste update opgelost te zijn.
- licht gerammel ergens in de voortrein bij maximum acceleren vanuit stilstand. Dit is een gekend probleem van de Model X. Mij stoort het niet echt. Je hoort het wel bij het stoplichtspurtje, eens je op snelheid bent heb je er minder last van. Het zou te maken hebben met de automatische niveauregeling van de Model X. Luid is het zeker niet, maar in een EV hoor je natuurlijk elk mechanisch geluidje.
- sinds enkele maanden doet de UMC (mobiele lader geleverd bij de auto) raar. Hij weigert regelmatig op vol vermogen te laden. In principe kan ik 3 kW laden op een normaal stopcontact (230V/13A). Dikwijls schakelt de later terug naar 11A of zelfs tot 8A. Ik weet dat hij dit doet wanneer bijvoorbeeld de spanning op het netwerk wat laag wordt, maar ik heb de indruk dat ik er vroeger minder last van had. Dit moet ik eens testen op een locatie met prima elektriciteit (> 230 V, geen verlengkabel, ...).

Zeker van de Model S en X lost Tesla veel zaken op in garantie, zelfs als deze officieel al verlopen is. Zeker als het gaat om kinderziektes. Bij de Model S zijn de deurklinken zo'n typisch voorbeeld.


Wat betreft de leveringen in Q1/2019. Het klopt dat de leveringen naar Europa een pak langer duren. Er zitten dus veel meer voertuigen in transit. Dit is volledig te begrijpen. Weet ook dat de staking in Zeebrugge in februari zorgde voor een minder snelle levering van de Model 3 in Europa. Heel die leveringsketting draait nu wel, ik verwacht in Q2 een verbetering. Ik zou in ieder geval Tesla nog niet massaal gaan shorten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519