Auteur Topic: Dieselmotor staat aan vooravond van revival  (gelezen 1545 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dieselmotor staat aan vooravond van revival
« Gepost op: vrijdag 26 april 2019 - 10:59:13 »
Citaat van: HLN
Dieselmotor staat aan vooravond van revival

https://www.hln.be/auto/dieselmotor-staat-aan-vooravond-van-revival~a6bdbda9/

Samenvatting:
  • De modernste dieselmotoren die nu nieuw op de markt komen zijn in staat om de NOx-uitstoot te reduceren tot het absolute minimum. Merken zoals Mercedes zijn zelfs in staat om dieselmotoren voor te leggen met 8 keer minder (!) NOx-uitstoot dan de Europese minimumwaarde.
  • Vanaf 2021 zullen automerken er voor moeten zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte auto’s in Europa landt op maximaal 95 g/km. Voor elke vervuiler moet er dus een “CO2-vriendelijk” model worden verkocht. Laat het echter net de diesel zijn die een stuk CO2-vriendelijker voor de dag komt dan een benzinemotor. Waardoor automerken de dieselmotor nodig zullen hebben om de doelstellingen van Europa te kunnen behalen. Zelfs de meest zuinige Volkswagen Up! met benzinemotor stoot nog steeds 96 g/km CO2 uit. Een ruimere Peugeot 308 diesel komt toe met... 82 g/km.
  • België zal in 2020 een compleet nieuwe formule uitrollen voor de berekening van de aftrekbaarheid. Een formule die de vergroening van het bedrijfswagenpark moet versnellen maar, tegenstrijdig op wat ze daarmee willen bereiken, vooral de dieselwagen een fiscaal voordeel zal geven. De formule baseert zich namelijk sterk op CO2 en zoals hierboven aangehaald; diesels stoten minder CO2 uit dan benzinewagens. Als bedrijf ga je dan ook de simpele keuze hebben; of je legt serieus wat geld neer voor dure plug-inhybrides of elektrische auto’s, of je schotelt een zuinige dieselwagen voor met een nog steeds aantrekkelijke aftrekbaarheid en een lage VAA.
  • Particulieren werden door de emotionele oorlogsvoering rond Dieselgate de laatste jaren onbewust naar benzinewagens gestuurd. Klanten die vaak beter af zijn met het dieselalternatief. Zo kunnen we ons inbeelden dat gezinnen die hun 10 jaar oude Peugeot Partner diesel inwisselden voor een nieuwe versie op benzine, grote ogen zullen getrokken hebben. Want hun verbruik steeg plots van 4,5 liter diesel per 100 km naar 8 liter benzine. Een financiële aderlating voor veel gezinnen met kinderen. Want zelfs de dure dieselprijs anno 2019 countert vaak niet het meerverbruik van de benzine. Nu emotie plaats heeft gemaakt voor ratio zijn velen tot het besef gekomen dat dieselwagens vaak minder gezinsbudget opsouperen dan benzinewagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Dieselmotor staat aan vooravond van revival
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 april 2019 - 13:39:10 »
    Citaat van: HLN
    ...Want hun verbruik steeg plots van 4,5 liter diesel per 100 km naar 8 liter benzine....
    [/list]

    rond de 7l met mijn 1.6l turbo mercedes motor in een A klasse
    en ik ben nu niet bepaald "lichtvoetig"; ik kijk wel vooruit in het verkeer en zal geen onnodige versnellingen doen, maar op een snelweg zal ik zelden minder dan 130 rijden (en bij weinig verkeer zal het al eerder iets met een 5 of een 6 zijn voor de tientallen ...)  Dan doe ik ook nog eens relatief veel korte afstanden

    Als je natuurlijk een niet-aërodynamischhe vierkante bak wil voortstuwen met een speelgoedmotortje van 1200cc, dan stijgt je verbruik al snel boven dat van een zwaardere motor

    voor mij is dit de goedkoopste auto in zijn klasse voor 15000 km/jaar.  Aanschafwaarden en taksen minder dan een diesel, ook onderhoud is goedkoper.  Het verschil in verbruik haal je er pas na jaren terug uit; en dan mag er al niet te veel mis gaan met de roetfilter en andere, dikwijls dure onderdelen voor dieselmotoren. 

    Offline jo

    • Meer dan expert
    • *****
    • Berichten: 4.299
    Re: Dieselmotor staat aan vooravond van revival
    « Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 april 2019 - 19:38:57 »
    En een diesel partner zou maar 4.5 verbruiken?
    Als het voor mensen een financiële aderlating is dat hun benzine nu ineens 8 liter zou pakken dan hebben ze wel niet gerekend dat die benzineversie goedkoper was, de taks een pak lager maar vooral als dat een onoverkomelijk probleem zou zijn dan hadden ze in de eerste plaats al niet genoeg geld om die wagen te kopen. Maar ja het moet nieuw zijn voor de schone schijn, dat er enkel boterhammen met choco vanaf kunnen mag de pret niet deren.
    Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien