Heel veel dank voor deze uiteenzetting, Bert!
Wat betreft artikel 61.1.8: hoe verloopt dat dan onderling tussen voetgangers en fietsers? Stel dat een voetganger oversteekt, er is geen oversteekplaats, en op de weg die hij oversteekt, wil een fietser rechtdoor rijden?
Ik zou dan denken, dat de voetganger voorrang moet verlenen aan de fietser, vermits de voetganger de rijbaan oversteekt.
Tenzij de fietser van richting verandert. Dan moet de fietser voorrang verlenen aan de voetganger die de rijbaan oversteekt die de fietser wil oprijden.
Maar wat mij bij deze nieuwe verkeersregeling méér stoort :
Ik zie nérgens een aanpassing aan artikel 6.
Dat zou dan betekenen bij de nieuw ingevoerde verkeerslichten sommige bestuurders tegelijk (vierkant) groen en rood kunnen hebben.
Er is dan immers nérgens bepaald dat vierkant groen een hogere waarde heeft dan het rode verkeerslicht.
Idem bij rechtsaf/linksaf door rood voor (brom)fietsers (61.1.9°)
Heeft de wetgever dan NOG MAAR EENS dezélfde fout gemaakt, als toen de verkeersborden B22/B23 ingevoerd werden ?
Of heb ik érgens wat gemist ?
En voorts .... los van het feit dat een speed pedelec een type bromfiets is, zijn er een héél aantal verschillen cfr fietsers :
Fietsers die op de rijbaan rijden, moeten achter elkaar rijden als ze een aanhangwagen trekken.
Idem wanneer zij de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen.
Voor speed pedelecs is dit in géén van voormelde situaties mee opgenomen in de desbetreffende wettekst.
Zij mogen dan bijgevolg in alle voormelde situaties blijkbaar wél nog naast elkaar blijven rijden.
En bij de situatie linksaf/rechtsaf door rood, is er ook al een verschil.
In de situatie van het verkeerslicht (artikel 61.1.9°), mag ook de bestuurder van een speed pedelec, en een tweewielige bromfiets klasse A/B, rechtsaf/rechtdoor door rood.
In de situatie van het verkeersbord B22/B23, mogen enkel fietsers dat.
Bijgevolg de bestuurder van een bromfiets klasse A niet, de bestuurder van een bromfiets klasse B niet, en ook de bestuurder van een speed pedelec niet.
Om het met de woorden van de bezieler van een rijbewijswebsite te schrijven. Ik begin stilaan te denken, dat de wetgever er andermaal één grote janboel van gemaakt heeft.