Auteur Topic: Nieuw boetesysteem voor wegvervoer vanaf 1 september  (gelezen 3086 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Nieuw boetesysteem voor wegvervoer vanaf 1 september
« Gepost op: vrijdag 24 augustus 2007 - 09:42:47 »
Uit De Standaard

Citaat
Nieuw boetesysteem voor wegvervoer vanaf 1 september

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY

Citaat

Let op het gedeelte in bold. Dit vind ik toch een eigenaardige stelling. Iemand met veel ervaring die 1u over zijn rijtijd gaat (omdat hij dan thuis is) wordt zwaarder bestraft dan iemand die geen rijbewijs heeft ?  ???
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 00:09:34 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuw boetesysteem voor wegvervoer vanaf 1 september
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 24 augustus 2007 - 12:26:19 »
Dat is inderdaad hoogst merkwaardig. Temeer omdat het kan gebeuren dat de chauffeur, ondanks de beste planning, zijn rijtijd overschrijdt omdat hij ergens urenlang in een file gestaan heeft. Je kan als vervoerbedrijf toch niet plannen om elke dag 3 uur minder dan de toegestane rijtijd te rijden, om toch maar zeker te zijn dat de rijtijd niet overschreden wordt als het verkeer vastloopt.

Het fabeltje van boetes in verhouding tot de onveiligheid die een overtreding inhoudt, hebben we al meer gehoord. Ik geloof niet dat iemand die in gunstige omstandigheden op een autosnelweg tegen 150 km/h rijdt, onveiliger rijdt dan iemand die daar tegen 120 km/h met een GSM in de hand rijdt; maar eerstgenoemde wordt wel zwaarder beboet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 24 augustus 2007 - 18:20:42 »
Och wat ben ik blij dat ik van diene camion af ben. Al kriebeld het soms nog wel es.  ;) ;D ;D ;D

Toen ik indertijd niet regelmentair reed, reed ik in 99% van de gevallen stukken veiliger dan wanneer ik wel reglementair reed. :-\ :-X
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 augustus 2007 - 18:23:43 door bibi585 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 00:49:10 »
Och wat ben ik blij dat ik van diene camion af ben. Al kriebeld het soms nog wel es.  ;) ;D ;D ;D

Hoezo? Ik dacht dat jij nu met een camion van een brouwer rondrijdt?

Citaat
Toen ik indertijd niet regelmentair reed, reed ik in 99% van de gevallen stukken veiliger dan wanneer ik wel reglementair reed. :-\ :-X

Dan heb je beslist alleen maar niet reglementair gereden in de gevallen waarin dit veiliger was dan reglementair te rijden.  :D

Die gevallen bestaan inderdaad, en dan verkies ik ook de veiligheid boven de reglementering.

Het probleem is dat er maar héél weinig weggebruikers in staat zijn om uit te maken wanneer dat het geval is. Zeer dikwijls zijn weggebruikers die zelf uitmaken welke regels ze wel en niet naleven, en in welke mate, zich niet bewust van de gevaren van hun overtredingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 02:38:20 »
Citaat
Zo wordt het niet naleven van de rij- en rusttijden zwaarder gesanctioneerd omdat de inbreuk een groter risico voor de verkeersveiligheid inhoudt dan het niet kunnen voorleggen van een rijbewijs.
Hoe moet ik dit nu intertpreteren? Het niet kunnen voorleggen van het rijbewijs óf het niet bezitten van het rijbewijs?
Hoe dan ook, de verhouding lijkt weer eens scheef te liggen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 08:23:37 »

Hoezo? Ik dacht dat jij nu met een camion van een brouwer rondrijdt?

Inderdaad, maar als ik nu per dag 50 kilometer doe heb ik al een grote reis gemaakt. Toen ik indertijd internationaal reed was 1400 (duizendvierhonderd) kilometer per 24 uur geen uitzondering. ;)

Citaat

Dan heb je beslist alleen maar niet reglementair gereden in de gevallen waarin dit veiliger was dan reglementair te rijden.  :D

Die gevallen bestaan inderdaad, en dan verkies ik ook de veiligheid boven de reglementering.

Het probleem is dat er maar héél weinig weggebruikers in staat zijn om uit te maken wanneer dat het geval is. Zeer dikwijls zijn weggebruikers die zelf uitmaken welke regels ze wel en niet naleven, en in welke mate, zich niet bewust van de gevaren van hun overtredingen.

Inderdaad, wanneer ik niet moest reglementair rijden (van m'n baas) reed ik zoveel mogelijk buiten de spitsuren en lag ik lekker de boomzaag uit te hangen in m'n 2 meterbak terwijl anderen hun stuur aan het opeten waren in de fille.
Wanneer ik wel reglementair moest rijden zat ik in de fille meestal en moest ik rijden wanneer ik m'n ogen niet kon openhouden van de vaak. Soms zaten m'n uren er dan op zo rond 14, 15, 16.00u in de namiddag. Bij 35 a 40 graden probeer dan maar eens te slapen wanneer je vrachtwagen in de volle zon staat. Wetende dat je 8 a 10 uur later (dus s'nachts rond 2 uur) terug moet vertrekken voor een vermoeiende rit van de ene fille in de andere.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2007 - 08:26:48 »
Citaat
Zo wordt het niet naleven van de rij- en rusttijden zwaarder gesanctioneerd omdat de inbreuk een groter risico voor de verkeersveiligheid inhoudt dan het niet kunnen voorleggen van een rijbewijs.
Hoe moet ik dit nu intertpreteren? Het niet kunnen voorleggen van het rijbewijs óf het niet bezitten van het rijbewijs?
Hoe dan ook, de verhouding lijkt weer eens scheef te liggen.

Inderdaad BBB, dan komen ze nu weer af met zoiets. Begrijpe wie begrijpen kan. ::) ???