Auteur Topic: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!  (gelezen 2459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Gepost op: woensdag 05 juni 2019 - 10:38:51 »
Uit DS

Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190605_04445544

Had men nu echt gedacht dat die alsmaar trager politiek blijft werken? Had men die extra ongevallen met fietsers echt niet zien aankomen?

De invoering van de elektrische fiets en vooral de speedelec zullen deze cijfers nog slechter maken! Na jarenlange pampering van de fietsers geef je ze nu een fiets in handen die zonder problemen 45 km/u haalt, de meeste gaan zelfs nog sneller. Men rijdt hiermee op dezelfde manier als met een gewone fiets, m.a.w. zonder enig reszpect voor de verkeersregels. De snelheid wordt niet aangepast aan de omstandigheden, zelfs op drukke plaatsen met veel voetgangers blijven ze op volle snelheid doorknallen.

Wil je het verkeer veiliger maken moet je de zwakke weggebruiker terug bewust maken van zijn kwetsbaarheid. Maar ik heb ondertussen al via via gehoord hoe men dit gaat oplossen. Men gaat snelheidscontroles organiseren op fietsers (bv. op fietsostrades). Zucht, men heeft het niet begrepen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 05 juni 2019 - 22:25:49 »
Citaat van: Het Laatste Nieuws
Aantal verkeersdoden daalt niet langer: status quo in Vlaanderen en Brussel, stijging in Wallonië

Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Deze toename komt er na vier jaar van opeenvolgende dalingen”, aldus het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/aantal-verkeersdoden-daalt-niet-langer-status-quo-in-vlaanderen-en-brussel-stijging-in-wallonie~a6176fd4/
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 juni 2019 - 00:52:38 »
Laatste 24 uur weer twee fietsers dood, eentje met een speedpedelec in de Haven die zich ter pletter reed tegen 2 andere fietsers en eentje bij het oversteken van de binnensingel in Berchem
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 juni 2019 - 12:58:24 »
Een aantal van mijn collega's komen met de fiets, meestal via de fietsostrade die hier voor de deur loopt. Die fietsostrade schijnt gekkenwerk te zijn. Allerlei types vervoermiddelen aan allemaal verschillende snelheden maken het er niet veiliger op. Dit gecombineerd met het afwezig zijn van respect voor de wegcode bij de meeste fietsers maakt het complete waanzin.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 juni 2019 - 10:40:23 »
Een aantal van mijn collega's komen met de fiets, meestal via de fietsostrade die hier voor de deur loopt. Die fietsostrade schijnt gekkenwerk te zijn. Allerlei types vervoermiddelen aan allemaal verschillende snelheden maken het er niet veiliger op. Dit gecombineerd met het afwezig zijn van respect voor de wegcode bij de meeste fietsers maakt het complete waanzin.
Allerlei vervoermiddelen, die zie ik hier bij ons ook:
bakfietsen, elektrische bakfietsen, steps, speed pedelecs, fitnesstoestellen op wielen (zo'n stepmachine op wilen), electrisch monewheels (die dan in tegengestelde richting op het fietspad naast een drukke 4 vaks-baan rijden, zonder op de kruispunten te kijken naar de auto's die hen uit die richting helemaal niet verwachten !), ligfietsen, ...
en ze doen allemaal hun eigen ding, liefst op volle snelheid en de ander moet maar uit de weg gaan

ongelooflijk dat dat allemaal zo de baan op mag, ik mag toch met een formule 1 wagen, of een rally-wagen ook niet zomaar de baan op.  Auto's moeten een gelijkvormigheidsattest hebben, en dat is soms belachelijk streng als je ook maar iets aan bvb in- of uitlaat verandert.  Maar met al dat "speelgoed" mag je je wel in het verkeer begeven

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 juni 2019 - 09:51:17 »
Vele verschillende vervoersmiddelen mengen die bovendien aan drastisch verschillende snelheden rijden is geen goed idee. De laatste dagen wordt dat inderdaad pijnlijk duidelijk in het verkeer en ik verwacht geen verbetering.

Het storende gedrag van bromfietsen cat. B is ondertussen overgenomen door de speedelec. Waar die bromfietsen vroeger werden bestuurd door jonge bestuurders van 16 tot pakweg 20 jaar zijn de bestuurders van de speedelec nu veelal dertigers en veertigers. Hun gedrag is er echter niet minder crimineel door. Het beste voorbeeld blijft de situatie voor het station in Mechelen. Tussen 8 en 9 's morgens is het hier erg druk. Vele studenten komen met de trein en stappen via de stationsstraat naar de Campus van Thomas More. De speedelec's racen op het fietspad en vertragen quasi niet in deze drukke omgeving. Lang zal het niet meer duren voor daar een serieuze aanrijding tussen een speedelec en een voetganger plaats vindt!

Bovendien zijn de meeste van deze nieuwe (elektrische) voertuigen op één of andere manier opgevoerd. De Mechelse pizza-brommers werden enkele jaren geleden vervangen door elektrische fietsen. Men vond deze brommers te gevaarlijk. De cowboys die toen de brommers bestuurden rijden nu met de elektrische fiets. Hun gedrag hebben ze meegenomen. Die fietsen zijn bovendien zo aangepast dat ze nauwelijks moeten trappen om ermee te rijden, eigenlijk zijn het elektrische bromfietsen. Elektrische fietsen kunnen vaak ook sneller dan 25 km/u of 45 km/u. Ik hoor verhalen van speedelec's die tot 70 km/u halen. Monowheels die 45 km/u halen (en zelfs sneller).

Deze waanzin moet stoppen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 juni 2019 - 05:26:24 »
Ik hoor verhalen van speedelec's die tot 70 km/u halen.
Inderdaad, zijn er zelfs die 85 gaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Aantal verkeersdoden stijgt na 4 jaar opnieuw!
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 juni 2019 - 14:52:21 »
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190621_04472022

Twee elektrische steps knallen op elkaar! Het was te verwachten!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519