Nederlander veroordeeld voor negeren van waarschuwingslampje: dit betekenen alle symbolen op je dashboard
AUTO Een unieke rechtszaak in Nederland vandaag: een 38-jarige Nederlander heeft van de rechter een werkstraf van 40 uur gekregen en een voorwaardelijk rijverbod van zes maanden, omdat hij het controlelampje in zijn auto negeerde dat waarschuwt voor lage bandenspanning - met een zwaar ongeval tot gevolg. Kent u alle waarschuwingslampjes die kunnen gaan branden in uw auto?
https://www.hln.be/auto/nederlander-veroordeeld-voor-negeren-van-waarschuwingslampje-dit-betekenen-alle-symbolen-op-je-dashboard~ace673f8/?fbclid=IwAR0IewEERvRQfYn2ak97HMq8tc_KtEQ5FAoS5ridSO79PeS_RS2V2OM6a0I
Eigenlijk strookt de titel niet écht met de inhoud van het artikel.
De man heeft zich vooral bijzonder roekeloos gedragen, en aldus een ongeval veroorzaakt. Met blijvend letsel voor de bestuurder die er achterop geknald is.
Het is al niet bijster verstandig om te blijven rijden, terwijl het indicator lampje een te lage bandenspanning aangeeft. Kennelijk 21 km lang al. Ik ken die autosnelweg niet, maar was er nergens een parking of afrit, waar betrokken bestuurder de autosnelweg in alle veiligheid kon verlaten ? Daar dan ff checken hoe erg het met die band gesteld is. Zelf een bandje wisselen, of een bandencentrale laten komen. Of is het nog haalbaar om de dichtstbijzijnde bandencentrale of garagist te bereiken voor een herstelling ? En sowieso zou ik dan toch sowieso al niet links blijven rijden. Je plaats is sowieso in de regel al rechts. En zeker als er al een indicator lampje oplicht, neem je toch geen onnodige risico's.
Maar wat ik nog minder begrijp :
Op de terugweg naar huis via rijksweg A20 begint het stuur van zijn auto te trillen. De man mindert vaart en komt tot stilstand op het linkerrijvak met een kapotte band.
Dààr dan ook nog stoppen, op de linkse rijstrook van de autosnelweg ? Voor een lekke band ? WTF ?
Ik zou eerder màken dat ik mij naar de rechtse rijstrook begaf, liefst nog de pechstrook. En maken dat ik daar weg was. De kosten voor een kapot gereden velg etc, zouden bij mij niet opwegen tegen dit risico.
Of mis ik ergens wat ?