Auteur Topic: Korte laadtijden voor de Tesla Model 3 LR aan Supercharger V3  (gelezen 1431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Korte laadtijden voor de Tesla Model 3 LR aan Supercharger V3
« Gepost op: dinsdag 25 juni 2019 - 15:08:05 »
De nieuwe superchargers van Tesla (V3) in samenwerking met de Long Range Model 3 laat indrukwekkend korte laadtijden zien.

https://cleantechnica.com/2019/06/24/tesla-model-3-on-supercharger-v3-adds-50-range-in-under-12-minutes-charts/

Zoals de titel van het artikel al aangeeft wordt 50% lading toegevoegd in een 12 min. Daar komt een Model 3 meer dan 200 km mee ver. Na 20 min laden wordt meer dan 300 km bereik toegevoegd.
Aan snelwegsnelheden ga je dus na 2,5 à 3 u slechts 20 min moeten laden! Dit lijkt me heel haalbaar en eigenlijk niet zo verschillend van een typische rit met een ICE-voertuig. Ik weet wel dat er mensen zijn die het indrukwekkende bereik van hun diesels zoveel mogelijk gebruiken en ken de stoere verhalen van 'ik rijd naar het zuiden met slechts 1 stop'. Een verantwoord chauffeur stopt echter regelmatiger en die 2,5 à 3 u rijden lijkt me een redelijke tijd. Wil je er 4 u van maken dan kan dat ook, maar dan moet de auto wel een half uurtje laden.

Met mijn 3 kinderen is het bijna onmogelijk om een stop van minder dan 20 min te maken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Korte laadtijden voor de Tesla Model 3 LR aan Supercharger V3
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 juni 2019 - 20:48:55 »
Ach ja vroeger reden we inderdaad van Spanje in 12 uur naar Antwerpen, nu begint en stopt mijn vakantie aan mijn voordeur.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Korte laadtijden voor de Tesla Model 3 LR aan Supercharger V3
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 juni 2019 - 08:07:07 »
Het probleem blijft dat je met een elektrische wagen die pauzes moet doorbrengen waar je kunt opladen, en waar het daarom niet noodzakelijk aangenaam vertoeven is. Met een wagen met verbrandingsmotor kost het mij amper 5 minuten om bij te tanken voor 1000 km en kan ik mijn pauzes nemen waar het mij het meest bevalt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Korte laadtijden voor de Tesla Model 3 LR aan Supercharger V3
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 juni 2019 - 10:57:40 »
Klopt, je kan inderdaad niet zomaar overal (snel) laden. Voor mij zijn er dan ook twee scenario's. Het eerste scenario is de daguitstap waarbij je wel ter plaatse geraakt zonder te laden. Voor de Model 3 is dit 400 km of zelfs meer. Dat is al een behoorlijke afstand voor een daguitstap. In zo'n scenario ga je toch een aantal uren op bestemming blijven. Je vindt hiervoor steeds meer publieke laadpalen. Zo'n model 3 laadt aan een laadpaal van 11 kW zo'n 65 km/u bereik bij. Op 7 uur tijd is de long range versie aan zo'n laadpaal volledig opgeladen. Hierbij verlies je geen tijd, want de auto laadt terwijl je zelf geniet van je daguitstap.
Een concreet voorbeeld zou een ritje zijn van zo'n 250 km, je geraakt net niet terug, maar minder dan 2 u laden geeft je genoeg om terug thuis te geraken. Veel verder voor een daguitstap wil ik niet rijden. Als je wat verder rijdt kan je meestal ter plaatse laden op een stopcontact. Aan 3 kW (13A) komt er dan 18 km bereik per uur bij. Op een nachtje laden is dat snel meer dan 200 km extra bereik.

Op lange afstand moet je snelle laders gebruiken. Dat kunnen de superchargers van Tesla zijn, maar sinds kort zijn er ook de Ionity snelladers. De rusttijden op zo'n locatie liggen nu dus rond het half uur. Deze locaties zijn meestal zo gekozen dat het er comfortabel is om even rond te hangen. Er is vrijwel altijd iets om te eten in de buurt, koffie, speeltuintje voor de kinderen, shopping, …

Kijk even wat voor een weg er is afgelegd op pakweg 10 jaar. Zo'n 10 jaar geleden waren er geen elektrische wagens die verder dan pakweg 150 km konden rijden. Laadpalen waren zeldzaam en al zeker de snelladers. Deze snelladers waren dan meestal nog Chademo's beperkt tot 50 kW. Ondertussen staan er meerdere laadpalen in de meeste dorpen. Steeds meer toeristische locatie s bieden ze aan. Op de parkings aan kantoren zijn er dikwijls tientallen beschikbaar. Voertuigen met een bereik van meer dan 300 km, of zelfs meer dan 400 km kan je kopen van meerdere merken! We zijn het omslagpunt voorbij. De Model 3 maakt brokken in zijn klasse. Ik herhaal mijn voorspelling, één van de grote Duitse fabrikanten gaat de handschoen in de ring moeten gooien of een samenwerking aangaan met een fabrikant van elektrische voertuigen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519